لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۰

آغاز عملیات نیروهای عراقی برای کنترل میدان‌های نفتی کرکوک


حرکت نیروهای عراقی به سمت مواضع کردها در روز یکشنبه ۲۳ مهر
حرکت نیروهای عراقی به سمت مواضع کردها در روز یکشنبه ۲۳ مهر

مسئولانی از دولت عرق و از اقلیم کردستان اعلام کردند که نیروهای عراقی، بامداد دوشنبه ۲۴ مهر، عملیات خود را برای کنترل میدان‌های نفتی و یک پایگاه هوایی مهم در اطراف شهر نفت‌خیز و مورد مناقشه کرکوک آغاز کرده‌اند.

این پایگاه هوایی و میادین نفتی در کنترل نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان قرار دارد.

از سویی تلویزیون رسمی عراق از کنترل مناطق وسیعی از کرکوک توسط نیروهای عراقی خبر داد.

نخستین ویدیوها از این پیشروی نیروهای عراقی، به دست رادیو فردا رسیده است.

تصاویر اختصاصی رادیوفردا از آغاز عملیات نیروهای عراقی برای کنترل میدان‌های نفتی کرکوک
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:02 0:00

به گزارش خبرگزاری رویترز، سرهنگ دوم صلاح الکنانی از لشکر نهم زرهی ارتش عراق در این باره گفت که هدف نخست این پیشروی، کنترل پایگاه هویی K-1 واقع در جنوب غرب کرکوک است.

او افزود: «اگر مجبور شویم، به شهر کرکوک هم یورش خواهیم برد».

شورای امنیت اقلیم کردستان عراق هم اعلام کرد:‌ «نیروهای عراقی به همراه شبه‌نظامیان شیعه حشد الشعبی، در عملیاتی بزرگ، پیشروی خود را از بخش تازه در جنوب کرکوک آغاز کرده و به دنبال کنترل پایگاه هواییK-1 و چاه‌های نفت هستند».

در همین حال منابع کُرد از استقرار هزاران نیروی پیشمرگه در داخل و اطراف شهر کرکوک خبر دادند. تا لحظه انتشار این گزارش، خبری از درگیری میان نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگه کُرد، گزارش نشده است.

طی روزهای اخیر نیروهای عراقی با پیشروی در اطراف کرکوک، کنترل بخش‌های تازه و طوز خرماتو را در دست گرفتند. گزارش‌هایی هم از درگیری میان نیروهای پیشمرگه و نیروهای مسلح ترکمن موسوم به «حشد ترکمنی» در طوزخرماتو، منتشر شد.

در تحولات در راستای افزایش تنش میان دولت عراق و اقلیم کرستان پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم از عراق در روز سوم مهر، روی می‌دهد.

با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، اقلیم کردستان عراق، سوم مهر، همه‌پرسی استقلال برگزار کرد. کمیسیون عالی انتخابات اقلیم کردستان علام کرد که حدود ۹۲ درصد از شرکت کنندگان در همه‌پرسی، به استقلال از عراق، رای «آری» دادند.

دولت عراق همه‌پرسی را غیر قانونی دانست و خواستار آن شد تا اقلیم کردستان پیش از هر مذاکره‌ای، نتایج همه‌پرسی را لغو کرده و تمامیت ارضی عراق را به رسمیت بشناسد.

پارلمان عراق نیز خواستار محاکمه مسعود بارزاری رئیس اقلیم کردستان، باز گرداندن کنترل مناطق مورد مناقشه و تمام گذرگاه‌های مرزی به نیروهای دولتی، تعطیلی نمایندگی‌های خارجی در اقلیم کردستان و اعمال حاکمیت دولت بر تمام مناطق عراق شد.

مناطق مورد مناقشه، به مناطقی گفته می‌شود که بر اقلیم کردستان خواهان انضمام آن‌ها به خاک خود است اما دولت عراق تا کنون با این خواسته موافقت نکرده است. استان نفت‌خیز کرکوک از جمله این مناطق است،

سه سال پیش پس از پیشروی سریع و ناگهانی گروه حکومت اسلامی (داعش) و تصرف مناطق وسیعی از شمال عراق، نیروهای پیشمرگه کرد با استفاده از شکست‌های نیروهای عراقی، بسیاری از مناطق مورد مناقشه را به کنترل خود درآوردند.

شورای امنیت ملی عراق یکشنبه ۲۳ مهر، اقلیم کردستان را متهم کرد که جنگجویانی از حزب کارگردان کردستان ترکیه (پ.کا.کا) را به شهر نفت‌خیز مورد مناقشه کرکوک آورده و بدین وسیله علیه دولت، «اعلام جنگ» کرده است.

مسئولانی در اقلیم کردستان، این ادعای شورای امنیت ملی عراق را رد کردند.

XS
SM
MD
LG