لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۷

وزیر دفاع آمریکا خواستار خودداری عراق و کردها از درگیری با یکدیگر شد


اظهارات جیمز متیس همزمان با تشدید تنش‌ها میان طرفین در اطراف شهر کرکوک بیان می‌شود.
اظهارات جیمز متیس همزمان با تشدید تنش‌ها میان طرفین در اطراف شهر کرکوک بیان می‌شود.

وزیر دفاع ایالات متحده از عراق و نیروهای پیشمرگه کرد خواست تا به جای درگیری با یکدیگر، روی شکست گروه حکومت اسلامی (داعش) تمرکز کنند.

اظهارات جیمز متیس همزمان با تشدید تنش‌ها میان طرفین در اطراف شهر کرکوک بیان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی گفت: «همه باید روی شکست داعش تمرکز کنند. نباید در مقطع فعلی روی هم اسلحه بکشیم. نمی‌خواهیم که درگیری بوجود بیاید».

وزیر دفاع آمریکا که در راه بازگشت از سفر سه روزه‌اش به فلوریدا با خبرنگاران سخن می‌گفت، اعلام کرد که ایالات متحده در تلاش است تا روابط تنش‌آلود میان دو طرف را آرام کرده و حرکت رو به جلو را تدارک ببیند.

پیشمرگه‌های کرد مواضعی را در جنوب غربی شهر نفت‌خیز کرکوک به تصرف خود در آوردند ولی بعد از این مواضع عقب‌نشینی کردند. نیروهای ارتش عراق نیز به اطراف شهر کرکوک اعزام شده‌اند.

تنش میان دو طرف از زمان برگزاری همه‌پرسی روز سوم مهرماه استقلال اقلیم کردستان از عراق تشدید شده است. بیش از ۹۲ درصد از شرکت‌کنندگان به این همه‌پرسی رای مثبت دادند.

پیشمرگه‌ها از سال ۲۰۱۴ که نیروهای عراقی از گروه حکومت اسلامی شکست خوردند کنترل شهر کرکوک را در دست دارند. بغداد به دنبال کنترل دوباره این شهر است که خارج از حوزه نفوذ اقلیم کردستان قرار دارد.

منازعه میان طرفین پس از تحرکات نیروهای عراقی و پیشمرگه‌ها بار دیگر بالا گرفت و همین مسئله آمریکا را نگران کرده که آتش جنگ آنها با گروه حکومت اسلامی سرد شده و خشونت‌های فرقه‌ای قدیمی میان کردها، سنی‌ها و شیعیان بار دیگر فوران کند.

وزیر دفاع ایالات متحده گفته که تاکنون هیچ درگیری واقعی بین نیروهای عراقی و پیشمرگه‌ها در اطراف کرکوک رخ نداده است.

آقای متیس تصریح کرد نیروهای آمریکایی که با واحدهای عراقی و کرد همراه هستند، در تلاشند تا «قطعی کنند هیچ نوع درگیری بالقوه‌ای بوقوع نخواهد پیوست».

او افزود: «ما در تلاشیم تا فضا را آرام کنیم و بدون اینکه چشم از دشمن برداریم ببینیم چطور می‌توانیم پیش برویم».

به گفته آقای متیس، رهبران آمریکا در حال مذاکره با دو طرف هستند تا به یک مصالحه دیپلماتیک دست پیدا کنند.

وزیر دفاع ایالات متحده افزود: «باید راهی برای پیش رفتن پیدا کنیم، قرار نیست فضای جغرافیایی تغییر کند. آنها قرار است کنار هم باشند، مهم هم نیست چطور».

آقای متیس اواخر روز جمعه در پنتاگون به خبرنگاران گفته بود که آمریکا اوضاع را به طور دقیق زیرنظر دارد. «روشن است، وقتی که گروه حکومت اسلامی از صحنه خارج شد نمی‌خواهیم یک گروه دیگر تروریستی و برخی شرایط سابق یا تنش‌ها دوباره سر برآورند».

XS
SM
MD
LG