لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۱

نیروهای عراقی یک پایگاه هوایی و مناطق صنعتی در اطراف کرکوک را از دست کردها خارج کردند


نیروهای عراقی روز دوشنبه ۲۴ مهرماه چند موضع در کنترل پیشمرگه‌های کرد را در جنوب کرکوک به تصرف خود در آوردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک بیانیه ارتش عراق گفته است، مناطقی که به تصرف ارتش این کشور و شبه‌نظامیان شیعه حشدالشعبی در آمده است شامل یک پایگاه هوایی کلیدی موسوم به «کی- یک»، ساختمان‌های شرکت نفت شمال، یک نیروگاه برق و مجتمع‌های صنعتی است.

این بیانیه می‌افزاید که ارتش عراق «به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهد».

تلویزیون کردی «روداو» می‌گوید که پیشمرگه‌ها از چند موضع در جنوب کرکوک عقب‌نشینی کرده‌اند.

کرکوک هم اکنون در کنترل نیروهای کرد است ولی پیشروی نیروهای عراقی به سمت منطقه صنعتی، باعث دسترسی آنها به جنوب این شهر شده است.

وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای گفته که نیروهای فدرال کنترل یک نیروگاه برق، یک پاسگاه پلیس و مناطق صنعتی را در اطراف کرکوک به دست گرفته‌اند.

در این بیانیه جزئیات بیشتری در زمینه تلفات و درگیری‌ها ارائه نشده است.

نیروهای کرد عملیات نیروهای عراقی را «گسترده» توصیف کرده و گفته‌اند که تهاجم آنها باعث «تلفات زیادی» شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال بهزاد احمد، یکی از سخنگویان نیروهای کرد گفته است: نیروهای فدرال یک شرکت نفت و گاز و مناطق صنعتی دیگر در جنوب کرکوک را به تصرف خود در آورده و «تلفات زیادی» وارد کرده‌اند.

وی افزود: نیروهای عراقی «بسیاری از خانه‌ها» را در طوزخورماتو و دهوک در جنوب کرکوک به آتش کشیده و «تعداد زیادی» را نیز کشتند. هنوز هیچ منبع مستقلی ادعاهای وی را تایید نکرده است.

در همین حال، ایوب یوسف از فرماندهان پیشمرگه کرد، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که با هرگونه تلاش دولت مرکزی عراق برای تصرف فرودگاه کرکوک مقابله خواهند کرد.

وی اظهار داشت: «قرار نیست از اینجا خارج شویم، در حال مستحکم کردن مواضع خود در فرودگاه هستیم و قصد داریم که بجنگیم».

گزارش شده که صدها نیروی پیشمرگه نیز در نقاط مختلف شهر کرکوک موضع گرفته و خود را برای حمله احتمالی نیروهای عراقی آماده می کنند.

تنش میان حکومت مرکزی عراق و اقلیم کردستان از سوم مهرماه که همه‌پرسی استقلال در مناطق کردنشین برگزار شد بالا گرفته است. در آن همه‌پرسی بیش از ۹۲ درصد به استقلال از عراق رای دادند.

ارتش عراق همراه با شبه‌نظامیان شیعه برای بازپس گرفتن مناطق مورد اختلاف با اقلیم کردستان در کرکوک به سمت این شهر پیشروی کرده‌اند ولی هم اکنون در مناطق اطراف آن مستقر هستند.

برخی فرماندهان پیشمرگه‌ها گفته اند که نیروهای سپاه پاسداران نیز در کنار نیروهای عراق در اطراف کرکوک حضور دارند.

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که طرفین شب گذشته به تبادل آتش توپخانه پرداختند.

XS
SM
MD
LG