لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

ترکیه از بازداشت هشت مظنون در ارتباط با حمله به یک باشگاه شبانه در استانبول خبر داد


حمله مرگبار به کلوب رینا در استانبول ۳۹ کشته برجای گذاشت.
حمله مرگبار به کلوب رینا در استانبول ۳۹ کشته برجای گذاشت.

معاون نخست‌وزیر ترکیه روز دوشنبه ۱۳ دی اعلام کرد هشت نفر در ارتباط با حمله مرگبار به یک کلوب تفریحی در استانبول بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نعمان کورتولموش معاون نخست‌وزیر و سخنگوی دولت ترکیه در عین حال گفته است که نیروهای امنیتی به شناسایی عامل این حمله نزدیک شده‌اند.

او افزود: «اثر انگشت و چهره اولیه این تروریست پیدا شده است. مرحله بعد، کار بر روی شناسایی سریع وی است».

آقای کورتولموش تصریح کرد واضح است عملیات نظامی ترکیه در خاک سوریه که در ماه اوت آغاز شد، گروه‌های ترور و حامیانشان را خشمگین کرده است، ولی این عملیات تا زمان رفع تهدیدات از ترکیه ادامه می‌یابد.

دو روز پس از حمله مرگبار به باشگاه شبانه رینا در استانبول که ۳۹ کشته برجای گذاشت، گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت آن را بر عهده گرفت و اعلام کرد که یکی از سربازانش این عملیات را انجام داده است. مقامات ترکیه هنوز این ادعای داعش را تأیید نکرده‌اند.

خبرگزاری اعماق، متعلق به داعش، این حمله را واکنش این گروه به حملات ترکیه علیه مواضع آن در سوریه و عراق توصیف کرده است.

این گروه مراسم شب سال نو مسیحی را جشن کافران خوانده است.

همزمان با اعلام پذیرش مسئولیت حمله مرگبار به کلوب رینا از سوی داعش، ارتش ترکیه صبح روز دوشنبه حملات هوایی خود علیه مواضع گروه خلافت اسلامی در شهر الباب سوریه را تشدید کرد.

رسانه‌های ترکیه به نقل از بیانیه ارتش ترکیه گزارش داده‌اند که در حملات ۲۴ ساعت گذشته در الباب دست کم ۲۰ شبه نظامی گروه خلافت اسلامی کشته شده‌اند.

به دنبال حمله بامداد یکشنبه به باشگاه شبانه رینا نیروهای امنیتی ترکیه عملیات گسترده‌ای را برای یافتن شخص مهاجم آغاز کردند ولی تا کنون ردپایی از او پیدا نکرده‌اند.

رسانه‌های ترکیه با استناد به مقامات امنیتی گزارش داده‌اند که فرد مهاجم به احتمال زیاد از اتباع قرقیزستان و یا ازبکستان است.

روزنامه حریت هم گزارش داده است که سازمان امنیت ترکیه، میت، روز ۲۹ آذر اطلاعاتی مبنی بر حملات احتمالی در آن کشور در شب سال نو دریافت کرده بود.

بر پایه این گزارش داعش در نظر داشت در شهرهای استانبول، آنکارا، آدانا، آنتالیا و مرسین و در مکان‌های شلوغ و پر رفت‌وآمد دست به عملیات بمبگذاری و حمله مسلحانه بزند.

نیروهای امنیتی پس از دریافت این اطلاعات تا آخرین روز سال گذشته میلادی ۶۳ نفر از هواداران و اعضای داعش را در شهرهای استانبول، ازمیر، آنکارا، آدانا و شهرهای دیگر دستگیر کردند.

به گزارش روزنامه حریت بیشتر دستگیر شدگان از اتباع ترکیه نیستند.

رسانه‌های ترکیه جزئیات بیشتری از حمله بامداد یکشنبه منتشر کرده‌اند. این حمله تنها هفت دقیقه طول کشید و ۳۹ نفر که بیشتر آن‌ها گردشگران خارجی بودند جان خود را ازدست دادند.

فرد مهاجم که هنگام حمله ماسک سیاهی بر صورتش داشت پس از کشتن مامور پلیس، نگهبان شخصی کلوب رینا و چند نفر دیگر وارد محوطه کلوب شد و بی‌هدف به سمت مردم آتش گشود.

یک کار‌شناس امنیتی به شبکه سی‌ان‌ان ترک گفته است فرد مهاجم از گلوله‌هایی استفاده می‌کرد که از بدن انسان عبور می‌کنند و عده‌ای از قربانیان این حمله تنها با یک گلوله کشته شده‌اند.

بیشتر قربانیان این عملیات جوانانی بودند که برای جشن سال نو میلادی به این کلوب معروف استانبول رفته بودند. ۶۵ نفر هم در این حمله مجروح شدند.

اجساد بیشتر قربانیان شناسایی شده و به خانواده‌های‌شان در ترکیه تحویل داده شده است.

خانواده‌های قربانیان گردشگر این حمله نیز وارد استانبول شده‌اند تا پیکر بستگان‌شان را به زادگاه‌شان برگردانند.

ارتش و پلیس تدابیر امنیتی را در شهرهای بزرگ آن کشور افزایش داده‌اند و فرودگاه‌ها، ترمینال‌های اتوبوس و شاهراه‌ها نیز به شدت کنترل می‌شوند.

XS
SM
MD
LG