لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۳

«۱۲۳ هزار مسلمان روهینگیایی» از خشونت‌های میانمار به بنگلادش گریخته‌اند


در میان آوارگان جدید، ۱۶ هزار کودک مدرسه‌ای و بیش از پنج هزار نفر که زیر پنج سال هستند به چشم می‌خورند که به واکسن نیاز دارند.
در میان آوارگان جدید، ۱۶ هزار کودک مدرسه‌ای و بیش از پنج هزار نفر که زیر پنج سال هستند به چشم می‌خورند که به واکسن نیاز دارند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور گفت شمار پناهجویانی که از خشونت‌های میانمار به بنگلادش گریخته‌اند بیش از آن است که پیش از این برآورد شده بود و بیشتر نزدیک به عدد «۱۲۳ هزار نفر» است.

خبرگزاری‌ها روز دوشنبه تعداد پناهجویان روهینگیایی به بنگلادش را ۸۷ هزار نفر اعلام کردند اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویویان تان، سخنگوی آژانس یادشده، روز سه‌شنبه گفت که شمارش دقیق‌تری که این نهاد از اردوگاه‌های ثابت و موقت انجام داده این رقم را به ۱۲۳ هزار نفر می‌رساند.

سازمان‌های امدادرسانی هم‌اکنون در حال کمک‌رسانی به آوارگان گریخته از موج خشونت‌های قبلی در میانمار هستند، اما افزون بر این، هزاران مسلمان روهینگیایی که از زمان آغاز دور تازه خشونت‌ها در میانمار در ماه اوت به بنگلادش گریخته‌اند مشکلات عدیده تازه‌ای را برای سازمان‌های امدادرسانی بوجود آورده‌اند.

موج تازه خشونت‌ها در این کشور پس از آن آغاز شد که شورشیان روهینگیایی روز ۲۵ اوت به چند پست بازرسی پلیس و پایگاه‌های ارتش این کشور حمله کردند. درگیری‌های میان طرفین از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰۰ کشته برجای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های میانماری شورشیان روهینگیایی را به آتش زدن خانه‌ها و کشته شدن افراد غیرنظامی متهم کرده‌اند ولی ناظران حقوق بشر و آوارگان روهینگیایی که به بنگلادش گریخته‌اند می‌گویند ارتش این کشور با آتش زدن خانه‌ها و کشتن، در تلاش است تا روهینگیایی‌ها را مجبور به فرار کند.

رفتار مقام‌های کشور با اکثریت جمعیت بودایی میانمار با حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی بزرگترین چالش برای آنگ سان سوچی، رهبر این کشور، محسوب می‌شود که از سوی منتقدان غربی متهم است که کاری برای این جمعیت اقلیت نکرده است.

خانم سوچی که برنده جایزه صلح نوبل است از سوی کشورهای با اکثریت جمعیت مسلمان شامل اندونزی، بنگلادش، ترکیه و پاکستان تحت فشار قرار گرفته است تا از شهروندان روهینگیایی محافظت کند.

خانم سوچی که خود قبلا زندانی هیات حاکم نظامی میانمار بوده است از زمان آغاز دور تازه‌ خشونت‌ها در این کشور اظهارنظر نکرده است.

میانمار می‌گوید ارتش این کشور در حال مبارزه مشروع علیه «تروریست‌هایی» است که مسوول یک رشته حملات علیه پست‌های بازرسی و پایگاه‌های ارتش از اکتبر سال گذشته هستند.

رویترز می‌گوید شمار کسانی که تاکنون از میانمار گریخته و از مرز بنگلادش رد شده‌اند بالغ بر ۸۷ هزار نفر است. این رقم از تعداد کسانی که از خشونت‌های اکتبر گذشته در میانمار به بنگلادش گریخته بودند بیشتر است.

بر اساس تازه‌ترین آمار کارکنان سازمان ملل در منطقه مرزی کاکس بازار بنگلادش حاکی است که از اکتبر گذشته تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار روهینگیایی از میانمار گریخته و به بنگلادش پناه آورده‌اند.

محمدحسین، ۲۵ ساله، که چهار روز پیش از میانمار گریخته و به بنگلادش آمده است، گفته که «در تلاش هستیم تا در اینجا محل اقامت برای خودمان درست کنیم ولی جا نیست».

وی افزود: «هیچ سازمان غیردولتی به اینجا نیامده است. غذا نداریم. برخی از زنان در مسیر آمدن زایمان کرده‌اند. درمانی برای کودکان بیمار نیست».

رویترز می‌گوید که در میان آوارگان جدید، حدود ۱۶ هزار کودک مدرسه‌ای و بیش از پنج هزار نفر که زیر پنج سال هستند به چشم می‌خورند که به واکسن نیاز دارند.

کارکنان سازمان ملل می‌گویند که تعداد کودکان بدون سرپرست زیاد هستند و بسیاری از آنها «دچار وحشت شده و گرسنه هستند».

مقام‌های بنگلادشی اعلام کرده‌اند که ۵۳ جسد نیز در ساحل بنگلادش یا در رودخانه نف- مرز مشترک با میانمار- پیدا شده‌اند که بسیاری از آنها در اثر جراحات ناشی از اصابت گلوله یا چاقو به قتل رسیده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده که برخی از آوارگان در حالی به نقطه مرزی کاکس بازار بنگلادش رسیدند که گلوله خورده بودند یا استخوان‌های‌شان شکسته شده بود.

واکنش‌های جهانی

وضعیت آوارگان و خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیایی خشم برخی از کشورهای اسلامی را برانگیخته است. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، روز جمعه خشونت علیه روهینگیایی‌ها را «نسل‌کشی» خواند.

از سوی دیگر، عبدل حمید، رییس‌جمهوری بنگلادش، خواستار پناه دادن به آوارگان روهینگیایی شده است.

رتنو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی، نیز قرار است روز دوشنبه با آنگ سان سوچی و سایر مقام‌های میانماری دیدار کند تا از این کشور بخواهد خشونت‌های جاری را متوقف نمایند. گزارش شده که روز یکشنبه یک بمب دست‌ساز به سمت سفارت میانمار در جاکارتا، پایتخت اندونزی، پرتاب شده است.

قرار است روز دوشنبه اعتراض‌های بیشتری در جاکارتا صورت گیرد.

در همین حال، بریتانیا از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا در نشست روز چهارشنبه خود وضعیت وخیم خشونت‌ها در مناطقه روهینگیا را بررسی کند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز چند روز پیش در صفحه توئیتری خود نوشت: «سکوت جهانی در مقابل ادامه خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا ادامه دارد. اقدامی بین‌المللی برای جلوگیری از پاکسازی قومی بیشتر امری حیاتی است. سازمان ملل باید اقدام کند.»

پاکستان، از دیگر کشورهای بزرگ اسلامی، روز یکشنبه از «مقام‌های میانماری» خواست تا «درباره گزارش‌های قتل عام تحقیقات انجام دهد، کسانی که دست به این کارها زده‌اند را مجازات کرده و از حقوق مسلمانان روهینگیایی حمایت کند».

ملاله یوسف‌زی، فعال مدنی و جوانترین برنده جایزه صلح نوبل، هم از خانم سوچی خواسته است تا برخورد «شرم‌آور» با مسلمانان روهینگیایی را محکوم کند و افزوده که «جهان منتظر است» تا وی در این زمینه واکنش نشان دهد.

در جمهوری مسلمان‌نشین چچن روسیه نیز ده‌ها هزار نفر تظاهرات بزرگی در حمایت از مردم روهینگیا برگزار کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG