لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۷

تشدید حملات ارتش میانمار به شورشيان روهینگیا ۴۰۰ کشته برجای گذاشت


فرار زنان و کودکان اقلیت روهینگیا پس از تشدید درگیری‌های خشونت‌آمیز در میانمار.
فرار زنان و کودکان اقلیت روهینگیا پس از تشدید درگیری‌های خشونت‌آمیز در میانمار.

آمارهای رسمی تازه نشان می‌دهد که بر اثر نبردهای سنگین هفته گذشته در شمال غربی میانمار حدود ۴۰۰ نفر کشته شده‌اند و این احتمالا مرگبارترین برخوردهای خشونت‌آمیز برای اقلیت مسلمان روهینگیا طی دهه‌های اخیر است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک هفته پس از حملات شبه‌نظامیان روهینگیا به چند پاسگاه پلیس و یک پادگان ارتش در ایالت راخین، به گفته منابع وابسته به سازمان ملل متحد حدود ۳۸ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا تا روز ۳۱ اوت از مرز گذشته و وارد بنگلادش شده‌اند.

ارتش میانمار می‌گوید مشغول عملیات «پاکسازی» این مناطق از «تروریست‌های افراطی» است و به نیروهای نظامی و انتظامی گفته شده که از غیرنظامیان محافظت کنند. اما آن عده از اقلیت روهینگیا که به بنگلادش می‌گریزند می‌گویند نیروهای مسلح با کشتن مردم و سوزاندن خانه‌ها آنها را وادار کرده‌اند که از منطقه بگریزند.

رفتار دولت میانمار با اقلیت مسلمان روهینگیا که جمعیت آنها حدود ۱.۱ میلیون نفر است برای آنگ سان سوچی، از رهبران این کشور، به بزرگترین چالش بدل شده و برخی از منتقدان در غرب او را متهم می‌کنند که در برابر سرکوب اقلیتی که همیشه از فشار و تبعیض رنج برده موضعگیری نمی‌کند.

به گفته منابع ارتش، در جریان درگیری‌های مسلحانه و عملیات پاکسازی ارتش میانمار طی هفته گذشته حدود ۳۷۰ شورشی روهینگیا و در عین حال ۱۳ نیروی دولتی، دو مقام حکومتی و ۱۴ غیرنظامی کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که در جریان خشونت‌های فراگیر سال ۲۰۱۲ در پایتخت ایالت راخین، حدود ۲۰۰ نفر کشته و ۱۴۰ هزار نفر نیز آوراه شدند که اکثر آنها از اقلیت روهینگیا بودند.

نبردهای هفته اخیر تشدید درگیری‌های خشونت‌آمیزی است که از اکتبر سال ۲۰۱۶ آغاز شد. در آن زمان نیز حکومت ميانمار به حملات کوچک و پراکنده شورشیان روهینگیا با شدت عمل پاسخ داد و انتقادات شدیدی را در مورد نقض موازین حقوق بشر برانگیخت.

ارتش میانمار می‌گوید به خاطر وقوع این درگیری‌ها، حدود ۱۲ هزار نفر از مردم اقلیت‌های دیگر را از مناطق درگیری تخلیه کرده است. اشاره آن به غیرمسلمانان ساکن شمال ایالت راخین است.

به گزارش رسانه‌های دولتی میانمار حدود ۱۵۰ شورشی روهینگیا روز پنجشنبه در اطراف روستاهایی که ساکنان آن هندو هستند به نیروهای دولتی حمله کردند و در نتیجه ارتش حدود ۷۰۰ نفر از اهالی این روستاها را تخلیه کرده است.

به گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۲۰۰ هزار نفر دیگر از اقلیت روهینگیا که قصد فرار از میانمار را دارند اکنون در مناطق خالی از سکنه مرزی گرفتار شده‌اند و همزمان سازمان‌های امداد در بنگلادش سعی می‌کنند به چندین هزار مهاجری که ناگهان وارد خاک این کشور شده‌اند، کمک کنند.

برخی از این مردم سعی می‌کنند از مرزهای زمینی عبور کنند و برخی دیگر با قایق مسیر خطرناک رودخانه «نف» را طی می‌کنند که دو کشور بنگلادش و میانمار را از یکدیگر جدا می‌کند.

نیروهای مرزی بنگلادش روز جمعه جسد ۱۵ مسلمان روهینگیا از جمله ۱۱ کودک را که در آب‌های این رودخانه شناور بودند پیدا کردند. به این ترتیب مجموع افرادی که در رودخانه غرق شده‌اند به ۴۰ نفر می‌رسد.

XS
SM
MD
LG