لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

کمیسیون انتخابات فلسطینی خواستار تعویق انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری شد


كميسيون مركزى انتخابات به آقاى عباس پيشنهاد كرده است تا زمان راى گيرى را به تاخير بياندازد.
كميسيون مركزى انتخابات به آقاى عباس پيشنهاد كرده است تا زمان راى گيرى را به تاخير بياندازد.
مقام هاى ارشد فلسطينى اعلام كردند كه محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطينى پيشنهاد كارشناسان مستقل انتخابات براى تعويق راى گيرى در ماه ژانويه را خواهد پذيرفت.

كميسيون مركزى انتخابات به آقاى عباس پيشنهاد كرده است تا زمان راى گيرى را به تاخير بياندازد. اين كميسيون دليل چنين كارى را تهديد گروه حماس عنوان كرده كه گفته است اجازه نخواهد داد تا جمعيت يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفرى نوار غزه در انتخابات شركت كنند.

حنا ناصر، رييس كميسيون مركزى انتخابات در اين زمينه گفت: «ما امروز با يكديگر ملاقات كرده و تصميم گرفتيم تا به رياست تشكيلات، كه تاريخ انتخابات را اعلام كرده است، بگوييم كه نمى توانيم در زمان ياد شده راى گيرى داشته باشيم.»

وى افزود: اين كميسيون تلاش كرد تا حماس را متقاعد كند كه به فلسطينى هاى نوار غزه اجازه دهد در انتخابات حضور يابند ولى آنها اين درخواست را رد كردند.

گروه حماس از تابستان سال ۲۰۰۶ كه نوار غزه را به كنترل خود در آورده است با سياست ها و برنامه هاى گروه رقيب خود، فتح، مخالف هستند.

در همين حال، نبيل ابوردينه، سخنگوى تشكيلات خودگردان فلسطينى مى گويد كه به دنبال تصميم كميسيون، محمود عباس در اين زمينه با مقام هاى ارشد مشورت كرده و در خصوص گام بعدى تصميم گيرى مى كند.

وى اظهار داشت: «جلوگيرى از حضور كميسيون مركزى انتخابات در نوار غزه نشان مى دهد كه حماس تمايلى به يكپارچگى سرزمينى و مصالحه ملى ندارد.»

به گزارش خبرگزارى رويترز، يك مقام ارشد سازمان فتح گفته است كه محمود عباس «تصميم كميسيون را مورد تاييد قرار خواهد داد» و انتخابات پارلمانى و رياست تشكيلات خودگردان فلسطينى را كه براى روز ۲۴ ژانويه برنامه ريزى شده است به تاخير مى اندازد.

احتمال مى رود كه اين تصميم ظرف چند روز آينده اعلام شود. تاخير در برگزارى انتخابات مى تواند از صدمه زدن بيشتر به روابط ميان فتح و حماس جلوگيرى كند و همچنين تصميم آقاى عباس براى شركت نكردن در انتخابات آتى رياست تشكيلات خودگردان را به عقب بياندازد.

محمود عباس هفته گذشته اعلام كرده بود كه در انتخابات جديد شركت نخواهد كرد.

تعيين تاريخ ماه ژانويه براى برگزارى انتخابات پارلمانى و رياست تشكيلات خودگردان پس از آن صورت گرفت كه گروه حماس حاضر نشد تا معاهده صلح با گروه فتح را امضاء كند.

اين معاهده با ميانجيگيرى مصر و براى پايان دادن به چندين سال رقابت و درگيرى خونين ميان اين دو گروه فلسطينى تنظيم شده بود.

بر اساس اين معاهده، قرار است كه انتخابات در مناطق فلسطينى در ژوئن سال ۲۰۱۰ انجام شود. محمود عباس بارها گفته است در صورتى كه حماس نظر خود را تغيير دهد و معاهده صلح را بپذيرد حاضر است كه تاريخ انتخابات را به تعويق بياندازد.
XS
SM
MD
LG