لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

احمدی‌نژاد: روسیه با رای مثبت به قطعنامه آژانس اشتباه کرد


محمود احمدى نژاد، رييس جمهور اسلامى ايران، سه شنبه شب در يك گفت و گوى مفصل تلويزيونى با انتقاد از عملكرد روسيه در قبال پرونده هسته اى تهران، راى اخير مسكو به قطعنامه آژانس بين المللى انرژى اتمى را «اشتباه» خواند.

آقاى احمدى نژاد در اين مصاحبه به تشريح سفر خود به پنج كشور آفريقايى و آمريكاى لاتين پرداخت و در باره تحولات اخير بر سر پرونده هسته اى جمهورى اسلامى ايران به ارائه ديدگاه هاى تهران پرداخت.

رييس جمهور ايران در يكى از انتقادهاى كم سابقه مقام هاى اين كشور از روسيه به دليل راى به قطعنامه آژانس عليه تهران، گفت: «روسيه اشتباه كرد. روسيه تحليل درستى از شرايط امروز دنيا ندارد، شايد بر اساس اطلاعاتی كه درست نيست به آن طرف رفت.»

در نشست روز جمعه، ۲۷ نوامبر، شوراى حكام آژانس قطعنامه اى با اكثريت آراء از جمله راى مثبت چين و روسيه، متحدان ايران، به تصويب رسيد كه در آن از جمهورى اسلامى ايران خواسته شده بود تا كار ساخت تاسيسات فردو، در نزديكى شهر قم، را متوقف كند.
«روسيه اشتباه كرد. روسيه تحليل درستى از شرايط امروز دنيا ندارد، شايد بر اساس اطلاعاتی كه درست نيست به آن طرف رفت.

محمود احمدی نژاد


رامين مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه ايران، نيز روز سه‌ شنبه راى مثبت روسيه به اين قطعنامه را «سئوال برانگيز» خواند و خواستار «پاسخگويى و شفاف ‌سازى» مسكو در اين رابطه شد.

پيشتر سرگئى اشماتكو، وزير انرژى روسيه هنگام بازديد از نيروگاه اتمى در دست ساخت بوشهر با بيان اين كه كشورش «هيچ معامله ‌اى بر سر برنامه هسته ‌اى ايران انجام نداده» است، قطعنامه شوراى حكام را صرفاً تصميمى از جانب گروه پنج به علاوه يك خوانده بود.

مخالفان«سوپر انقلابى» شده اند

محمود احمدى نژاد در بخش ديگرى از گفت و گوى تلويزيونى خود تهديد كرد كه اگر آژانس بين المللى انرژى اتمى، اورانيوم با غناى ۲۰ درصد را براى استفاده در راكتور تحقيقاتى تهران به ايران ندهد، اين كشور خود راسا اقدام به اين كار مى كند.

وى به فشارهاى داخلى و خارجى بر دولت او در زمينه مبادله اورانيوم كم غنى شده ايران با سوخت ۲۰ درصدى اشاره كرد و مخالفان داخلى اين تصميم را افرادى معرفى كرد كه به گفته وی، «در اوج فشارهاى هسته اى» فشار مى آوردند دولت كوتاه بيايد و «حالا سوپر انقلابى شده اند.»

به نظر مى رسد كه اشاره آقاى احمدى نژاد به مخالفت مير حسين موسوى با تصميم مبادله سوخت اتمی باشد كه گفته بود ارسال اورانيوم ايران دستاوردهاى چند ساله دهها دانشمند ايرانى را بر باد مى دهد.

ايران در نشست روز ۱۹ اكتبر در وین موافقت اوليه اش را با ارسال اورانيوم سه و نيم درصدى خود به روسيه براى غنى سازى بيشتر و سپس تبديل آن به ميله هاى سوخت اتمى در فرانسه اعلام كرد ولى بعد گفت كه حاضر است تنها در خاك خود اين مبادله را انجام دهد.

رييس جمهور ايران با اشاره به ديدگاه مخالفان داخلى و كشورهاى غربى درباره اين موضوع گفت: «حالا كه گذشت، هم اينها و هم آنها خطا كردند و ما گفتيم حالا كه اين طور شد ما نمى دهيم.»

وى افزود: «ما گفتيم شما غنى كنيد ۲۰ درصد بياوريد در خاك ايران و ما اين را با هم مبادله مى كنيم و آن هم به خاطر فضاى موجود بود. ما نمى توانيم برويم در فضايى كه بعدا از لحاظ سياسى متهم شويم.»

به گفته آقاى احمدى نژاد، ايران «فناورى» توليد اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را دارد.

كشورهاى غربى در واكنش به توليد اورانيوم با غناى ۲۰ درصد هشدار داده اند كه چنين اقدامى مى تواند به انزواى بيشتر ايران و همچنين تشديد تحريم ها عليه اين كشور منجر شود.

آقاى احمدى نژاد سه شنبه گفت: «پيش بينى من اين نيست كه آنها به دنبال تحريم هاى جديد هستند چون اصلا فايده اى ندارد.»

وى با اشاره به احتمال تحريم بخش نفت و گاز ايران از سوى جامعه بين المللى گفت: «ما سيستمى را طراحى كرديم كه ظرف يك هفته همه بنزين هاى مورد نياز وارداتى خود را در داخل توليد مى كنيم و هيچ مشكلى نداريم.»

رييس جمهور ايران اشاره نكرد كه چرا اين كشور در مقطع كنونى از نظر بنزين خودكفا نشده است. ايران در حال حاضر روزانه ۲۱ ميليون ليتر بنزين از خارج وارد مى كند كه به گفته مديرعامل شركت ملى پخش فرآورده‌هاى نفتى اين كشور، نسبت به سال گذشته ۱.۸ درصد رشد نشان مى دهد.

برآوردها نشان مى دهد كه ايران تنها براى ۷۰ روز ذخيره بنزين دارد و در هفته هاى اخير اعلام كرده است كه سهميه بنزين خودروها را در فصل زمستان از ۱۰۰ ليتر به ۸۰ ليتر كاهش خواهد داد.
XS
SM
MD
LG