لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

واكنش احمدى نژاد به اظهارات كلينتون درباره افزايش قدرت نظاميان در ايران


محمود احمدى نژاد روز يكشنبه به اظهارات هيلارى كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا در باره افزايش قدرت نظاميان در ايران واكنش نشان داد و گفت: «به اين خانم توصيه مى‌ كنيم قبل از صحبت در باره هر موضوعى ابتدا مطالعه كند.»

رييس جمهور اسلامى ايران كه براى شركت در نشست مجمع عمومى سازمان ملل در نيويورك به سر مى برد به شبكه تلويزيونى اى بى سى آمريكا گفته است: «بودجه نظامى آمريكا با كل بودجه نظامى جهان برابرى مى‌كند و اين به اين معناست كه ادعاى آمريكايى‌ها از نظامى بودن ايران درست نيست.»

وى افزوده است: «چگونه مى‌شود ادعا كرد كه در ايران نظامى‌ها حاكم شده‌اند در حالى كه در انتخابات اخير حدود ۸۵ درصد واجدان شرايط مشاركت داشتند. آيا همه اين افراد نظامى هستند؟»

اظهارات آقاى احمدى نژاد واكنش به اين سخن خانم كلينتون است كه در مصاحبه با همين شبكه تلويزيونى از افزايش قدرت نظاميان در ايران ابراز نگرانى كرده و از مردم ايران خواسته بود تا با قدرت گرفتن نظاميان در اين كشور مقابله كنند.

وزير امور خارجه آمريكا افزوده بود كه بخش نظامى در ايران شامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و ساير نهادهاى نظامى در حال افزايش قدرت خود در اين كشور هستند.

خانم كلينتون گفته بود: «بايد راهى براى خروج نظاميان از قدرت سياسى و خطرى كه سيستم دو گانه رهبرى انتخابى و مذهبى را تهديد مى كند وجود داشته باشد، چرا كه وقتى شما براى سركوب اعتراض ها و تظاهرات مشروع اين قدر به نظاميان قدرت مى دهيد، شرايطى را بوجود مى آوريد و نيروهایی را آزاد مى كنيد كه نمى دانيد سرانجام تا كجا پيش خواهند رفت.»

در جريان انتخابات، رهبران مخالفان دولت نيروهاى نظامى را به دخالت گسترده در آراء مردم و در نتيجه آن، معرفى محمود احمدى نژاد به عنوان رييس جمهور اسلامى ايران متهم كردند.

اين در حالى است كه آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى و آقاى احمدى نژاد همواره بر سالم بودن انتخابات و شركت ۴۰ ميليون نفر در راى گيرى تاكيد كرده اند.

رييس جمهور ايران در بخش ديگرى از گفت و گوى خود با اى بى سى مدعى شده است كه «ايران جامعه‌اى آزاد است و هر كس حق اظهارنظر دارد. جامعه‌اى چند صدايى است. برخلاف جامعه آمريكا كه به تك صدايى عادت كرده است.»

اين اظهارات در حالى مطرح مى شود كه به گزارش سازمان هاى حقوق بشرى و مخالفان در ايران، موج سركوب فعالان سياسى و مدنى در يكسال گذشته به شدت افزايش يافته است و بسيارى از معترضان به نتيجه انتخابات دستگير و به زندان هاى درازمدت محكوم شده اند.

در اين دوره بسيارى از رسانه هاى منتقد از سوى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى دولت آقاى احمدى نژاد تعطيل شده و برخى از احزاب اصلاح طلب نيز غير قانونى اعلام شده اند.

رييس جمهور اسلامى ايران در ادامه گفت و گوى خود به اظهارات اخير فيدل كاسترو واكنش نشان داده و گفته است: «ما هيچ ديدگاه ضد يهود نداريم زيرا افراد بسيارى از اين اقليت‌ها در ايران زندگى مى‌كنند. ما فقط در مورد هولوكاست دو سوال مطرح كرديم و هيچ گاه از كسى پاسخى نشنيديم.»

فيدل كاسترو، رهبر پيشين كوبا، ده روز پيش در گفت و گو با مجله آمريكايى «آتلانتيك» از انكار هالوكاست از سوى محمود احمدى نژاد انتقاد كرده و گفته بود: سخنان رييس جمهور ايران عليه اسرائيل و يهوديان نشان مى دهد كه وى يهود ستيز است.

وى از احمدى نژاد خواسته بود كه «برود درس تاريخ بخواند» و افزوده بود: «احمدى نژاد بايد آگاهى هاى خود در زمينه تاريخ، بويژه يهود ستيزى را تقويت كند و درك كند كه آنتى سميتيزم و انكار هولوكاست درست نيست.»
XS
SM
MD
LG