لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

دادستان کل کشور: مصوبه اختصاص وقت به نامزدها اعتبار قانونی ندارد


محمود احمدی نژاد (چپ) در حال گفت و گو با مجری برنامه مناظره های انتخاباتی
محمود احمدی نژاد (چپ) در حال گفت و گو با مجری برنامه مناظره های انتخاباتی
در ادامه جنجال بر سر برنامه تلويزيونى محمود احمدى نژاد براى پاسخ به رقباى خود، دادستان كل كشور اعلام كرد كه مصوبه صدا و سیما برای اختصاص وقت به نامزدها اعتبار ندارد.

قربانعلى درى نجف آبادى به خبرگزارى كار ايران، ايلنا، گفته است: كميسيون تبليغات صدا و سيما با حضور نماينده صدا و سيما، نماينده شوراى نگهبان و نماينده دادستان كل كشور تشكيل مى شود كه محوريت جلسه با نماينده دادستان است.

وى افزود: «در جلسه اخير كميسيون تبليغات صدا و سيما كه با هدف بررسى مناظره هاى صورت گرفته بين نامزدها تشكيل شده بود، نماينده دادستان حضور نداشته است و به همين دليل نه تنها برگزارى اين جلسه رسمى نيست، بلكه مصوبات آن نيز از درجه اعتبار ساقط است.»

به گفته آقاى درى نجف آبادى، «پيش از اين نيز به دو عضو ديگر اين كميسيون اعلام كرده بوديم كه زمان در نظر گرفته شده براى كانديداها بايد برابر و يكسان باشد؛ از اين رو اختصاص وقت به نامزدهاى انتخابات به صورت نابرابر غير قانونى است.»

«در جلسه اخير كميسيون تبليغات صدا و سيما كه با هدف بررسى مناظره هاى صورت گرفته بين نامزدها تشكيل شده بود، نماينده دادستان حضور نداشته است و به همين دليل نه تنها برگزارى اين جلسه رسمى نيست، بلكه مصوبات آن نيز از درجه اعتبار ساقط است.»

دادستان کل کشور
اظهارات دادستان كل كشور واكنشى به اعلام ستاد انتخابات صدا و سيما مبنى بر اختصاص ۲۰ دقيقه وقت به محمود احمدى نژاد براى پاسخ به انتقادهاى رقباى اصلاح طلب خود است.

خبرگزارى ايلنا گزارش داده است: بر اساس نظر اعلام شده به نمايندگان كانديداها، مير حسين موسوى ۱۰۱ ثانيه، محسن رضاىى ۶۰ ثانيه، مهدى كروبى ۷۶ ثانيه و محمود احمدى نژاد ۲۰ دقيقه فرصت دارند تا از خود دفاع كند.

پخش فيلم ضبط شده

دبير ستاد انتخابات صدا و سيما روز چهارشنبه اعلام كرد كه نوار ضبط شده پاسخگویی مجدد نامزدها به اظهارات رقباى خود از ساعت ۱۰ و نيم شب به وقت تهران پخش خواهد شد.

نامزدهاى انتخابات رياست جمهورى در برنامه هاى مناظره تلويزيونى به انتقاد از عملكرد دولت نهم در اداره كشور پرداختند كه صدا و سيماى ايران مى گويد اين انتقادها در غياب محمود احمدى نژاد صورت گرفته و وى حق دارد تا به آنها پاسخ دهد.

مجيد دانشور، دبير ستاد انتخابات ستاد صدا و سيما اعلام كرده است: مطابق بند هفت قانون مناظره ها، وقت هر يك از نامزدها كه به صورت غيابى مورد نقد قرار گرفته بودند و درخواست كتبى خود را به ستاد انتخاباتى صدا و سيما ارائه داده اند، تعيين و به نمايندگان آنها اعلام شده است.

وى زمان پاسخگویی هر يك از نامزدها را محرمانه دانسته و گفته است: ممكن است نامزدها بعضا اعتراض و اشكالاتى به اين زمان داشته باشند.

پاسخ اصلى به موسوى

در حالى كه وقت پاسخگويى محمود احمدى نژاد ۲۰ دقيقه اعلام شده است ولى خود او روز چهارشنبه گفت كه امشب ۴۵ دقيقه صحبت خواهد كرد.

گفته مى شود كه آقاى احمدى نژاد احتمالا از وقت خود براى زير سوال بردن آمارهاى رقباى اصلاح طلب و همچنين مانور بر روى مدرك تحصيلى زهرا رهنورد، همسر مير حسين موسوى، استفاده خواهد كرد.

وى نحوه اخذ مدرك خانم رهنورد را غير قانونى دانسته است.

اختصاص اين وقت به آقاى احمدى نژاد با انتقاد شديد مير حسين موسوى روبرو شده و وى گفته است: چنين اقدامى «به اين معناست كه دولت در امور انتخابات از قدرت خود استفاده كرده است.»

«مردم ما هوشيارند و به خوبى متوجه مى شوند و به حرف فردى كه در چند ساعت مانده به انتخابات از زور استفاده مى كنند، گوش نمى دهند.»

میر حسین موسوی
نخست وزير سابق ايران خواستار اختصاص زمان براى حضور خود در تلويزيون شد و افزود: «مردم ما هوشيارند و به خوبى متوجه مى شوند و به حرف فردى كه در چند ساعت مانده به انتخابات از زور استفاده مى كنند، گوش نمى دهند.»

رييس ستاد انتخابات صدا و سيما گفته است: تاكنون چهار نامزد انتخابات رياست جمهورى درخواست كتبى به ستاد انتخابات صدا و سيما داده اند و نهايتا تا ساعت ۲۰ امشب فرصت دارند تا براى برنامه ضبطى آماده شوند و برنامه ها از ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه به ترتيب قرعه كشى رنگ ها به روى آنتن خواهد رفت.

مجازات زندان براى توهين

در همين حال، محمود احمدى نژاد روز چهارشنبه به مسجد دانشگاه شريف رفت و در سخنانى انتقادها از خود و دولت نهم را توهين دانست و گفت: «طبق قانون توهين به رييس ‌جمهور جرم است و مجازات دارد. طبق قانون كشور افترا جرم است؛ يعنى نسبت دادن عمل مجرمانه به يك فرد جرم و مجازات آن زندان است.»

وى بار ديگر عملكرد دولت خود را «افتخار آميز» دانست و رقباى خود را به در پيش گرفتن روش هيتلرى براى مقابله با او متهم كرد.

آقاى احمدى نژاد گفت كه در «افتخارات دولت» او، مسئولين دولت هاى ۲۴ سال قبل «نه تنها هيچ نقشى نداشته ‌اند بلكه در برابر ملت بوده ‌اند.»

فيلم هاى ويدئوىى منتشره از پايان سخنرانى محمود احمدى نژاد و خروج وى از دانشگاه نشان مى دهد كه تعدادى از دانشجويان با در دست گرفتن نوارهاى سبز رنگ، شعار «موسوى، موسوى» و «دروغگو، دروغگو» خطاب به رييس جمهور ايران سر داده اند.

ساعاتى پس از اين سخنرانى، طرفداران مير حسين موسوى با راهپيماىى از ميدان آزادى تا ميدان انقلاب تهران از نامزد خود حمايت كرده و عليه دولت محمود احمدى نژاد شعار دادند.

انتخابات رياست جمهورى ايران روز ۲۲ خرداد برگزار مى شود و علاوه بر رييس جمهور فعلى ايران، مهدى كروبى، مير حسين موسوى و محسن رضاىى نيز در آن نامزد شده اند.
XS
SM
MD
LG