لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

نشست سران عربستان، سوريه، مصر و کويت در ریاض برگزار شد


رهبران سوريه، مصر و عربستان روز چهارشنبه نشستى را در رياض برگزار كردند كه هدف از آن «دور كردن سوريه از ايران» و همكارى اين كشور با متحدان آمريكا در منطقه عنوان شده است.

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، رياض اميدوار است كه اين نشست محدود بتواند روابط ضعيف عربستان و سوريه را در آستانه نشست عمده اواخر ماه جارى رهبران عرب در قطر بهبود بخشد.

سوريه با عربستان و مصر بر سر يكسرى مسائل سياسى عمده اختلاف پيدا كرده است كه نزديكى اين كشور به ايران و گروه هاى شبه نظامى فلسطينى و لبنانى از مهمترين آنها به شمار مى رود.

پيش از برگزارى نشست رياض، حسنى مبارك، رييس جمهورى مصر در باره دستيابى به توافقى ابراز ترديد كرده بود.

مصر از جمله كشورهاى عرب است كه بارها ايران را كه همراه سوريه از گروه حماس حمايت مى كند، متهم كرده است در تلاش است تا در روند ميانجى گرى قاهره ميان گروه هاى مخالف فلسطينى كارشكنى كند.

وزير امور امور خارجه اين كشور نيز تهران را متهم كرده كه در صدد تسلط بر خاورميانه است.

احمد ابوالغيط روز سه شنبه به تلويزيون دولتى مصر گفت: ايران با مهارت در حال دخالت در امور كشورها و نهادهاى عربى براى گسترش نفوذ خود است.»

خبرگزارى كويت نيز گزارش داد كه امير كويت نيز در نشست روز چهارشنبه رياض شركت كرده است.

عربستان اعلام كرد، شركت كنندگان در اين نشست يك روزه توافق داشتند كه اين «آغاز مرحله تازه اى از روابط ميان چهار كشور عربى است كه در خدمت منافع اعراب خواهد بود» و كوششى براى«رهيافت واحد سياست هاى عربى در زمان مقابله با مسائل مختلف بويژه موضوع
فلسطينى هاست.»

در اطلاعيه مطبوعاتى دولت عربستان اشاره شده است كه نشست رياض منعكس كننده تلاش هاى اين چهار كشور براى «رفع كدورت ها» و حمايت از فراخوان ملك عبدالله در زمينه «پشت سر گذاشتن اختلافات گذشته» است.

روابط عربستان و سوريه از سال ۲۰۰۵ و به دنبال ترور رفيق حريرى، نخست وزير سابق لبنان، به شدت تيره شد. آقاى حريرى شهروند عربستان سعودى بود.

برخى از گروه ها و كشورهاى عربى بويژه در لبنان، سوريه را مقصر اصلى اين ترور معرفى كردند ولى دمشق اين اتهام ها را رد كرده است.

جنگ ميان حزب الله لبنان با اسرائيل در تابستان سال ۲۰۰۶ نيز به تنش در روابط اعراب با دمشق دامن زد و بشار اسد، رييس جمهورى سوريه، در سخنانى رهبران مصر، عربستان و اردن را به دليل «ناكامى» در توقف اين جنگ مورد انتقاد قرار داد.

سوريه و ايران از حاميان اصلى گروه حزب الله لبنان به شمار مى روند و متهم شده اند كه كمك هاى مالى و تسليحاتى گسترده اى براى اين گروه ارسال مى كنند.
XS
SM
MD
LG