لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

بحرین سه تن از بستگان یک فعال حقوق بشر مقیم بریتانیا را به زندان محکوم کرد


بحرین از سال ۲۰۱۱ همواره شاهد اعتراض‌ اکثریت شیعه این کشور به حکومت اقلیت سنی بوده است
بحرین از سال ۲۰۱۱ همواره شاهد اعتراض‌ اکثریت شیعه این کشور به حکومت اقلیت سنی بوده است

یک دادگاه بحرینی روز دوشنبه هشتم آبان سه عضو خانواده یک فعال سرشناس حقوق بشر این کشور را که مقیم بریتانیاست، به زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس، علاوه بر این سه نفر، ۱۹ تن دیگر هم به اتهام ارتباط با یک حزب ممنوع از فعالیت که «از سوی ایران حمایت می‌شود» و همچنین مشارکت در حملات نظامی، به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

مؤسسه بحرین برای حقوق و دمکراسی با اعلام خبر بازداشت سه عضو خانواده سید احمد الوداعی، رئیس این تشکیلات، مقام‌های منامه را به شکنجه متهمان برای گرفتن اقرار از آنها متهم کرده است.

آقای الوداعی با انتشار بیانیه‌ای گفته که بستگانش بر اساس اعترافاتی محکوم شده‌اند که در نتیجه شکنجه از آنها اخذ شده بود و اینکه دادگاه، خانواده‌اش را به خاطر فعالیت‌های او تحت تعقیب قرار داده است.

مؤسسه بحرین برای حقوق و دمکراسی می‌گوید هاجر منصور ۴۹ ساله مادر همسر الوداعی، و سید نزار الوداعی ۱۸ ساله برادر همسرش، به اتهام کار گذاشتن «بمب تقلبی» در ژانویه ۲۰۱۷ به سه سال زندان محکوم شده‌اند.

یکی دیگر از بستگان وی به نام محمود مرزوق که ۳۰ ساله است به اتهام در اختیار داشتن یک چاقو، یک ماه و نیم حبس گرفته است.

احمد الوداعی که مقیم بریتانیاست، گفته است که پرونده‌سازی علیه بستگانش ناشی از فعالیت‌های حقوق بشری او و به‌ویژه شرکت در یک تجمع اعتراضی علیه حضور پادشاه بحرین در یک نمایش اسب‌سواری در بریتانیا در سال گذشته است.

او افزود: «من از اینکه می‌بینم خانواده‌ام به خاطر فعالیت‌های من شکنجه شده، تحت تعقیب قرار گرفته و بازجویی شده‌اند ناراحتم... و از پای نمی‌نشینم تا آنها آزاد شوند».

بحرین که جمعیت آن عمدتا شیعه و حاکمانش سنی هستند هرگونه کارزار علیه ناراضیان را تکذیب کرده است.

منامه با انگشت گذاشتن روی سال‌ها بمبگذاری و تیراندازی به سوی نیروهای امنیتی‌اش می‌گوید با تهدید شبه‌نظامیان روبه‌روست که از سوی ایران حمایت می‌شوند و به دنبال سرنگونی نظام حاکم بر این کشور هستند.

بر اساس بیانیه دادستانی بحرین، یک دادگاه این کشور هشت متهم را به حبس ابد، ۹ نفر را به پانزده سال زندان و دو نفر را به ۱۰ سال زندان محکوم کرده است. اتهام این افراد، «توطئه‌چینی با همدستی یک دولت خارجی و سازمانی تروریستی و دریافت پول برای انجام اقدامات خصمانه در راستای ضربه زدن به منافع ملی است».

این گزارش حاکی است که ۱۵ نفر از این متهمان نیز سلب تابعیت شده‌اند.

گروه مورد اشاره دادستانی بحرین، حزب «جنبش اسلامی الوفا» است که فعالیت آن در این کشور ممنوع است و مقام‌های این کشور آن را به دریافت پول و پشتیبانی از ایران متهم کرده‌اند.

مرتضی السنادی، رهبر این حزب، یک روحانی تبعیدی است که ایالات متحده آمریکا سال گذشته وی را به عنوان یک «تروریست جهانی» معرفی کرد و ظاهراً باید ساکن شهر قم باشد.

بحرین از سال ۲۰۱۱ که ناآرامی‌های موسوم به «بهار عربی» برخی از کشورهای خاورمیانه را در نوردید همواره شاهد اعتراض‌های اکثریت شیعه این کشور به حکومت اقلیت سنی بوده است که آن را به «تبعیض» و نادیده گرفتن خواسته‌های‌شان متهم می‌کنند.

این کشور مقر ناوگان پنجم ایالات متحده آمریکاست.

XS
SM
MD
LG