لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

«بایرو» به رویال و سرکوزی « نه» گفت


فرانسوا بایرو، نفر سوم انتخابات فرانسه توانست هفت میلیون رای کسب کند.
فرانسوا بایرو، نفر سوم انتخابات فرانسه توانست هفت میلیون رای کسب کند.

نفر سوم انتخابات رياست جمهوری فرانسه روز چهارشنبه حاضر نشد تا از نيکلا سرکوزی يا سگولن رويال، دو نامزد راه يافته به دور دوم انتخابات حمايت کند.


فرانسوا بايرو، که گفته می شد گرايش وی به هريک از اين نامزدها، نتايج انتخابات را به سود وی رقم می زد، در انتخابات روز يکشنبه رياست جمهوری فرانسه توانسته بود هفت ميليون رای کسب کند.


آقای بايرو که از لحاظ سياسی در ميانه چپ و راست قرار می گيرد اظهار داشت: «من هيچ توصيه ای نمی کنم که چگونه بايد رای داد.»


وی گفت که هر يک از اين دو کانديدا مشکلات فرانسه را بدتر خواهند کرد، سرکوزی از لحاظ افزايش تنش های اجتماعی و سگولن رويال از طريق مشکلات اقتصادی جدی.


اين نامزد انتخابات رياست جمهوری گفت که هم سرکوزی و هم رويال خواستار گفت وگو با وی بوده اند ولی با هيچ يک از آنها صحبت نکرده است.


آقای بايرو در سخنان خود از تشکيل حزب سياسی جديدی خبر داد که آن را با عنوان «حزب دمکرات» معرفی کرد و برنامه آن را شرکت در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن دانست.


هم سرکوزی و هم رويال در پی جذب هواداران بايرو هستند، ولی با توجه به آرای کسب شده توسط سرکوزی، موقعيت وی از نوسان کمتری برخوردار است؛ در عين حال که وی نيز گفته است که علاقه ای به معامله پشت پرده ندارد.



هواداران بایرو در حال گوش دادن به سخنرانی روز چهارشنبه وی. هم سرکوزی و هم رويال در پی جذب هواداران بايرو هستند.

وی به روزنامه لوموند گفته است که انتخاب کنندگان، به بايرو بيش از سگولن رويال، ژان ماری لوپن يا نيکلا سرکوزی تعلق خاطر ندارند.


نظرسنجی های جديد هنوز به نفع سرکوزی است ولی يک نظرخواهی که در شماره روز چهارشنبه روزنامه محافظه کار فيگارو منتشر شد، حکايت از آن دارد که وی دو درصد تنزل آراء داشته است.


در انتخابات روز يکشنبه، ۲۲ آوريل، نيکلا سرکوزی که نامزد راست ميانه در انتخابات به شمار می رود، توانست با کسب ۳۱.۲ درصد از آراء همراه با سگولن رويال، نامزد سوسياليست ها با ۲۵.۹ درصد رای به دور دوم راه يابد .


براساس گزارش خبرگزاری رويترز، برای دور دوم انتخابات، چپگرايان درصدد تبيلغات گسترده و بسيج افکار عمومی با شعار«هرکسی جز سرکوزی» هستند.


روزنامه چپگرای ليبراسيون در صفحه اول خود با اشاره به موضوعاتی چون مهاجرت، عدالت، ثروت اجتماعی و قدرت، این عنوان را برای تیتر اصلی خود انتخاب کرده است: «ده دليل خوب برای رای ندادن به سرکوزی»


اگرچه حمايت از سگولن رويال به خاطر صلاحيت و شخصيت وی، با شک و ترديدهايی روبه رو است ولی ناظران نيز بسياری از رای دهندگان محافظه کار و راستگرا را مورد توجه قرار می دهند که به رغم تلاش سرکوزی برای ملايم نشان دادن شخصيت خود، درباره وی نگران هستند.


براساس نظرسنجی موسسه «تی ان اس»، حدود ۴۶ درصد از طرفداران بايرو در دور دوم به خانم رويال رای می دهند و ۲۵ درصد نيز به نيکلا سرکوزی، در حالی که ۲۹ درصد گفته اند هنوز درباره اينکه به کدام يک از اين دو نامزد رای دهند، تصميمی نگرفته اند.


XS
SM
MD
LG