لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

بریتانیا: بين حكومت و مردم ایران «بحران اعتماد» وجود دارد


وزیر خارجه بریتانیا می گوید که بين حكومت ايران و مردم آن «بحران اعتماد» وجود دارد و همتای ایتالیایی او نیز گفت: دستان باز آمریکا نمی تواند با دستان آلوده به خون مورد استقبال قرار گیرد.

ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، روز پنجشنبه با ابراز تاسف از «مقابله شديد» با اعتراض به نتايج انتخابات گفت: لندن به مقام هاى ايرانى فشار خواهد آورد تا در باره بازداشت يك روزنامه نگار انگليسى – يونانى كه در ايران بازداشت شده است توضيح دهند.

جيسون فودن كه براى روزنامه آمريكايى «واشينگتن تايمز» كار مى كرد هفته جارى از سوى نيروهاى امنيتى ايران دستگير شد.

وزير امور خارجه بريتانيا به شبكه تلويزيونى بى سى گفت: «مقابله شديدى در ايران صورت گرفته است...كه هم عليه روزنامه نگاران و هم عليه خارجى ها بوده است.»

وى افزود: اما من فكر مى كنم واقعيت اين است كه يك بحران اعتماد بين حكومت ايران و مردم آن وجود دارد.»

آقاى ميليبند دولت تهران را متهم كرد كه قصد دارد بحران داخلى خود را به منازعه بين ايران و غرب مربوط كند و تاكيد كرد: «اين بحرانى ميان ايران و آمريكا، يا ايران و بريتانيا نيست. با وجود اين، حكومت ايران مى خواهد چنين نشان دهد.»

وزير امور خارجه بريتانيا افزود: «مردم (ايران) به دليل بحران ناشى از انتخابات كه نتايج آن اعلام شده است در خيابان ها هستند.»

مناسبات بين ايران و بريتانيا در دو هفته اخير به اوج تنش خود رسيده است و تهران به طور مرتب لندن را متهم مى كند كه به نا آرامى هاى پس از انتخابات دهم رياست جمهورى دامن مى زند.

«ايران بايد انتخاب كند كه آيا مى خواهد درهاى خود را براى گفت و گو با جامعه بين المللى باز بگذارد يا نه. چرا كه دستان باز آمريكا كه ما از آن حمايت مى كنيم، نمى تواند با دستانى كه به خون آلوده است مورد استقبال قرار گيرد.»

وزیر امور خارجه ایتالیا
وزارت امور خارجه ايران تا كنون دو ديپلمات بريتانيايى و يك خبرنگار شبكه بى بى سى را از اين كشور اخراج كرده و بريتانيا نيز دستور داده كه دو ديپلمات ايرانى خاك اين كشور را ترك كنند.

فرانتینی: ایران در حال یک چرخش است

در ادامه واكنش هاى بين المللى به اعتراض هاى گسترده خيابانى در تهران كه با سركوب پليس، نيورهاى ضد شورش و بسيج روبرو شده است وزيران امور خارجه گروه هشت كشور صنعتى نشست سه روز خود را در ايتاليا آغاز كردن و انتظار مى رود كه موضع واحدى براى محكوميت ايران اتخاذ كنند.

اين نشست كه در شهر تريست برگزار مى شود قرار بود به طور خاص به موضوع افغانستان بپردازد و از ايران نيز براى شركت در آن دعوت شده بود ولى تهران اين دعوت را رد كرد.

فرانكو فراتينى، وزير امور خارجه ايتاليا، در سخنانى با اشاره به اينكه «ايران در حال يك چرخش است» اظهار داشت: «اين كشور بايد انتخاب كند كه آيا مى خواهد درهاى خود را براى گفت و گو با جامعه بين المللى باز بگذارد يا نه. چرا كه دستان باز آمريكا كه ما از آن حمايت مى كنيم، نمى تواند با دستانى كه به خون آلوده است مورد استقبال قرار گيرد.»

كشورهاى هشت كشور صنعتى شامل آمريكا، بريتانيا، ايتاليا، روسيه، ژاپن، آلمان، فرانسه و كانادا است كه به گفته آقاى فراتينى، موضعى «قاطع و روشن» در برابر ايران اتخاذ خواهند كرد.

در همين حال، هوگو چاوز، رييس جمهور ونزوئلا و متحد نزديك محمود احمدى نژاد در سخنانى گفته است كه سازمان جاسوسى «سيا» در پشت پرده اعتراض هاى خيابانى در ايران است.

وى گفت: «مردم در خيابان ها هستند، برخى از آنها كشته شده اند، آنها تك تيرانداز دارند و پشت اين قضايا «سيا»، دستان امپرياليست كشورهاى اروپايى و آمريكا قرار دارد.»

گروه حزب الله لبنان نيز كه از سوى جمهورى اسلامى حمايت مى شود روز پنجشنبه غرب را متهم كرد به اعتراض ها در ايران دامن مى زند.
اين گروه بدون ارائه شواهدى اعلام كرد كه دخالت آمريكا و كشورهاى غربى در اين نا آرامى ها «روشن» است.

اعتراض ها به نتايج انتخابات در ايران از دو هفته گذشته در جريان است و نامزدهاى معترض مى گويند كه انتخاب محمود احمدى نژاد در نتيجه يك تقلب گسترده امكان پذير شده است.

درگيرى هاى پس از اين انتخابات تاكنون حداقل ۱۷ كشته بر جاى گذاشته است.
XS
SM
MD
LG