لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

سرباز بریتانیایی اتهام جاسوسی برای ایران را رد کرد


دیوید ریچاردز، فرمانده نیروهای بریتانیایی در افغانستان که دانیل جیمز برای وی کار می کرد.(عکس: EPA)
دیوید ریچاردز، فرمانده نیروهای بریتانیایی در افغانستان که دانیل جیمز برای وی کار می کرد.(عکس: EPA)

سرباز بريتانيايى كه به جاسوسى براى ايران متهم شده است روز جمعه در جلسه دادگاه خود گفت كه پيام هاى ارسالى به سفارت ايران در كابل براى يك معامله گازى احتمالى بوده است.


دانيل جيمز كه مترجم فرمانده بريتانياىى نيروهاى ناتو در افغانستان بود در دسامبر سال ۲۰۰۶ و به اتهام جاسوسى براى جمهورى اسلامى ايران بازداشت شد.


وى كه در تهران به دنيا آمده و زبان فارسى را به روانى صحبت مى كند متهم است كه در زمان ماموريت خود با فردى به نام حسين حيدرى، از وابستگان نظامى ايران در سفارت اين كشور در كابل، تماس داشته است.


بر اساس ادعانامه صادره عليه دانيل جيمز، وى با آقاى حيدرى اى ميل رد و بدل كرده و چندين بار نيز با او تماس تلفنى داشته است.


در كيفرخواست صادره عليه دانيل جيمز آمده كه وى در يكى از اى ميل هاى خود به طرف ايرانى نوشته است كه من در خدمت شما هستم.


اما اين سرباز بريتانيايى در جلسه روز جمعه دادگاه، هر گونه اتهامى مبنى بر ارسال اطلاعات قابل استفاده براى دشمن و جمع آورى اطلاعات از جمله ضبط دو سند ناتو بر روى حافظه كامپيوترى را رد كرد.


دانيل جيمز همچنين خطاب به هيئت منصفه دادگاه هر گونه رفتار خودسرانه در محيط كار را رد كرد.


در اين جلسه، كالين نيكلاس، وكيل مدافع اين سرباز از او پرسيد كه آيا وى وفادارى به بريتانيا را به سوى كشور محل تولد خود تغيير داده است؟


دانيل جيمز پاسخ داد: «اين بى معنى است. من همچنان به بريتانيا وفادار هستم. من هنوز سربازم.»


وى در واكنش به كيفرخواست بازرسان عليه خود مبنى بر تلاش براى جاسوسى به نفع ايران يا ارسال اسرار نظامى به تهران، گفت: «من به عنوان يك جاسوس خدمت كنم؟ من جاسوس نيستم. آنها ديوانه شده اند.»


بازرسان پرونده اين سرباز بريتانيايى مى گويند: وى در يكى از اى ميل هاى خود به حيدرى در سفارت ايران در كابل گفته است: «اگر تماس از سوى او امن نبود، مى نويسد كه هوا سرد است.» اين پيام يك رمز و به معناى هشدار است.


دانيل جيمز مى گويد: اين نوشته به معناى ارسال پيام نبوده است بلكه خواسته است بگويد كه اين «جذاب و مهم است.»


وى مدعى شد كه قصد داشته تا يك معامله براى افغانستان جوش دهد تا از ايران گاز بخرد، چرا كه به اعتقاد او از طريق كاهش قيمت انرژى، آمريكا نيز از اين مسئله سود خواهد برد.


جيمز اظهار داشت: «من گفتم، اگر بتوانم منبع (انرژى) ديگرى پيدا كنم، آمريكا مى تواند پول كمترى بپردازد و ايران نيز معامله اى انجام داده است. اين مى تواند معامله اى ميان دو طرف باشد و از سوى ديگر به صلح بينجامد.»


دانيل جيمز كه در حال حاضر ۴۵ ساله است در سال ۱۹۸۷ به ارتش بريتانيا پيوست و در مارس سال ۲۰۰۶ براى خدمت در افغانستان عازم اين كشور شد. دو ماه بعد وى به عنوان مترجم فارسی ديويد ريچاردز، فرمانده بريتانيایی نيروهاى بين المللى در افغانستان تعيين شد.


انتظار مى رود كه دادگاه اين سرباز بريتانيایی سه يا چهار هفته به طول انجامد.


XS
SM
MD
LG