لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

حمله شديد نخست وزير چين به دالايی لاما


نخست وزیر چین گفته است که المپيک ۲۰۰۸ پکن نباید سیاسی شود.( عکس: EPA)
نخست وزیر چین گفته است که المپيک ۲۰۰۸ پکن نباید سیاسی شود.( عکس: EPA)

ون جيابائو در آستانه دومين دوره پنج ساله خود به عنوان نخست زير چين روز سه شنبه ۱۸ مارس و در پايان نشست سالانه سه هزار نماينده پارلمان خلق در پکن به خبرنگاران گفت: وی شواهد زيادی در دست دارد که نشان می دهد «گروه دالايی لاما» تنش های چند روز اخير را سازماندهی کرده است.


آقای ون ادامه داد: «اتفاقات اخير نشان می دهد که ادعاهای گروه دالايی لاما مبنی بر اينکه اينها می خواهند با گفت و گوی صلح آميز به استقلال برسند دروغی بيش نيست.»


نخست وزير چين ضمن تاييد اين مطلب که شورش های يک هفته اخير در لهاسا به چند استان همجوار تبت نيز کشيده شده است، گفت که طرفداران دالايی لاما می خواهند با اين اقدامات المپيک ۲۰۰۸ پکن را مخدوش کنند.


وی يک بار ديگر بر اين نکته تاکيد کرد که المپيک نبايد سياسی شود.


از سوی ديگر، دالايی لاما، پيشوای بوداييان تبت که از ۴۹ سال پيش به هندوستان پناهنده شده است، ضمن رد اتهامات دولت چين گفت که وی خواستار استقلال تبت از سرزمين چين نيست اما به اين نکته ايمان دارد که دولت مرکزی پکن بايد خودمختاری لازم را در اختيار تبتيان گذارد تا مردم تبت بتوانند از آزادی مذهب و آزادی فرهنگ برخوردار شوند.


تنش های اخير در لهاسا از روز دوشنبه هفته گذشته و در حالی آغاز شد که ساکنان تبت چهل و نهمين سالروز شکست انقلاب خود به دست ارتش چين را گرامی می داشتند.

تنش های اخير در لهاسا از روز دوشنبه هفته گذشته و در حالی آغاز شد که ساکنان تبت چهل و نهمين سالروز شکست انقلاب خود به دست ارتش چين را گرامی می داشتند.


نيروهای دولتی چين می گويند که راهپيمايان با حمله به شهروندان غير تبتی سيزده نفر از چينی های ساکن لهاسا را کشته اند اما نيروهای طرفدار راهبان بودايی دولت مرکزی را متهم می کنند که با آتش گشودن بر روی راهپيمايان بيش از هشتاد نفر را قتل عام کرده اند.


دولت مرکزی پکن تمامی خبرنگاران و شهروندان خارجی را از تبت اخراج شده و مانع از آن می شود تا گزارشی از وضعيت آن منطقه به بيرون درز کند.


اين در حالی است که رسانه های دولتی چين نيز از وقايع داخلی منطقه خودگردان تبت گزارش خاصی را مخابره نمی کنند و از اين رو نمی توان به درستی تعداد قربانيان تنش های جاری در غرب اين کشور را معلوم کرد.


در همین حال، بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد با اشاره به اين نکته که نيروهای اين سازمان قصد دخالت در اين ناآرامی ها را ندارند از هر دو جناح درگير در غرب چين خواسته است تا از خود خويشتنداری نشان دهند.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، نيز روز دوشنبه از پکن خواست با دالايی لاما وارد مذاکره شود.


ويتالی چورکين، سفير روسيه در شورای امنيت، تنش های اخير در غرب چين را مسئله داخلی اين کشور دانست و وزارت امور خارجه بريتانيا نيز اعلام کرد که لندن شديدا از پکن می خواهد از توسل به زور در اين باره خودداری کند.


XS
SM
MD
LG