لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۶

اعتراض چين به اعطای برترين نشان آمريکا به دلايی لاما


چین به اعطای عالی ترین نشان آمریکا به دلایی لاما توسط جرج بوش، اعتراض کرد
چین به اعطای عالی ترین نشان آمریکا به دلایی لاما توسط جرج بوش، اعتراض کرد

اعطای مدال طلای کنگره آمريکا، که برترين نشان افتخار این کشور است، به دلایی لاما، رهبر بودائيان تبت، خشم دولت چين را بر انگيخت.


دولت چين، روز پنج شنبه ۱۸ اکتبر، سفير آمريکا در پکن را در اين باره فرا خواند و ليو جيانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه اين کشور نيز در يک کنفرانس خبری ظاهر شد و با اظهاراتی تند اعلام کرد که «اقدام آمريکا دخالت آشکار در امور داخلی چين است».


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه مدال طلای کنگره آمريکا را طی مراسمی در واشينگتن به دالايی لاما پيشوای مذهبی بودائيان تبت اعطا کرده بود.


چين، در اعتراض به اعطای نشان به دلایی لاما سفير آمريکا در پکن را فرا خوانده است و سخنگوی وزارت امور خارجه اين کشور «اقدام آمريکا را دخالت آشکار در امور داخلی چين» خواند

آقای بوش در اين مراسم دالايی لاما را به عنوان «سمبل صلح» ستود و گفته بود:«امروز ما سمبل جهانی صلح و مقاومت را گرامی می داريم؛ کسی که حامی ايمان داران است و حافظ شعله های مردمش».


رييس جمهوری آمريکا در اظهاراتش از دولت چين خواسته بود به سرکوب مذاهب در اين کشور پايان دهد و به رهبران چينی توصيه کرد که دالای لاما را در کشورشان بپذيرند و با او به طور مستقيم وارد گفت و گو شوند.


رهبر بودائيان تبت نيز در ادامه اين مراسم ضمن ابراز تاسف از اينکه حمايت واشينگتن از وی باعث بروز تنش هايی ميان آمريکا و چين شده است يک بار ديگر بر موضع قبلی خود تکيه کرده و گفته بود که وی خواستار جدايی تبت از چين نيست و صرفا در تلاش است تا حکومت خودگردان تبت را راه اندازی کند.


دالايی لاما گفت:«من به دنبال استقلال نيستم. من به دنبال خودگردانی هستم که معنی دار باشد. من می خواهم جرات و حکمت آن را داشته باشم که اين مشکلات را واقع بينانه حل کنم».


بر اساس اظهارتسخنگوی وزارت امورخارجه چین، يانگ جيه چی ، وزير امور خارجه این کشور، سفير آمريکا را فرا خوانده است تا «اعتراض شديد دولت چين را به اطلاع دولت آمريکا برساند».


سخنگوی وزارت امور خارجه چين افزود که پکن از واشينگتن می خواهد اقدامات مقتضی را به کار گرفته تا هر چه سريعتر مشکلاتی را که دولت آمريکا در اين باره به وجود آورده است حل کند.


در همين رابطه سخنگوی سفارت آمريکا در پکن در پاسخ به سوال راديو فردا مبنی بر اينکه حمايت آمريکا از دالايی لاما تا چه اندازه می تواند بر روابط دو کشور چين و آمريکا تاثير گذارد به نقل از گوردون جاندرو، سخنگوی کاخ سفيد، گفت:«ما نگرانی های دولت چين را درک می کنيم اما دالايی لاما به عنوان يک رهبر روحانی مورد تجليل قرار گرفته است».


اين سخنگو حاضر نشد به اين سوال که آيا اين مسئه می تواند پکن را بر سر برنامه های هسته ای ايران رو در روی واشينگتن قرار دهد پاسخ روشنی ارائه کند.


XS
SM
MD
LG