لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

حمله به دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در مراسم سوم کشته شدگان عاشورا


عکس از خبرنامه امیر کبیر
عکس از خبرنامه امیر کبیر
خبرهاى دريافتى از ايران حاكى است كه يك تجمع بزرگ ديگر دانشجويى در دانشگاه آزاد مشهد از سوى نيروهايى كه «انصار حزب الله» معرفى شده اند به خشونت كشيده شده و حداقل ۱۰ دانشجو مجروح و ۴۰ نفر نيز بازداشت شده اند.

سايت هاى نزديك به محافل دانشجويى و اصلاح طلبان خبر داده اند كه دانشجويان دانشگاه آزاد مشهد قصد داشتند تا مراسم «عزادارى سوم شهداى عاشورا» را برگزار كنند كه از سوى نيروهاى موسوم به انصار حزب الله و بسيج مورد حمله قرار گرفتند.

سايت «خبرنامه امير كبير» در اين زمينه گزارش داده است: در پى برگزارى مراسم ياد شده توسط دانشجويان، «در حوالى ساعت يك بعد از ظهر چندين اتوبوس حامل نيروهاى انصار و بسيج وارد محوطه دانشگاه شده و بيش از ۵۰۰ تن را پياده كردند. اين افراد مسلح به چاقو و قمه به سمت دانشجويان حمله كردند كه در پى آن بيش از هشت دانشجو به بيمارستان منتقل شدند.»

اين سايت دانشجويى گفته است كه دانشجويان در مراسم خود هيچ شعارى ندادند و براى گراميداشت «شهداى روز عاشورا» تنها «تجمع سكوت» برگزار كرده بودند كه «با حمله نيروهاى انصار و بسيج با چوب، قمه و اسپرى فلفل مواجه شدند.»

گزارش ها حاكى است كه «نيروهاى انصار، دانشجويان را به بيرون دانشگاه منتقل كرده و نيروهاى امنيتى آنان را بازداشت مى كردند.»

آمار دقيقى از تعداد بازداشتى هاى دانشگاه آزاد مشهد منتشر نشده است ولى سايت خبرنامه امير كبير، از بازداشت ۷۰ نفر از دانشجويان و مردم و انتقال آنها به «كلانترى قاسم آباد» خبر داده است و سايت جنبش راه سبز (جرس) نيز شمار دستگيرشدگان را ۴۰ نفر اعلام كرده است.

سايت جنبش راه سبز همچنين گفته است كه در اين حمله، دستكم ۱۰ دانشجو دختر و پسر به شدت مجروح شدند كه حال دو نفر از آنها وخيم است.

بر اساس اين گزارش، «نيروهاى مهاجم حامى كودتا تمامى شيشه هاى دانشكده هاى فنى و معمارى را شكستند. پس از اين حمله، دانشگاه تعطيل و توسط نيروهاى امنيتى و يگان ويژه اشغال شد.»

اين گزارش ها در حالى منتشر مى شود كه رسانه هاى دولتى و روزنامه هاى ايران به دليل كنترل هاى شديد قادر به اطلاع رسانى در باره درگيرى هاى نيروهاى هوادار دولت با مخالفان و معترضان به نتيجه انتخابات نيستند.

در روزهاى اخير تنش و خشونت ميان طرفين به شدت بالا گرفته است و راهپيمايى روز سه شنبه دانشجويان دانشگاه علم و صنعت تهران نيز از سوى نيروهاى لباس شخصى و بسيج دانشجويى به خشونت كشيده شد.

نيروهاى امنيتى و انتظامى براى سركوب اعتراض هاى داخلى در ايران دست به بازداشت گسترده فعالان سياسى و دانشجويى زده و تظاهرات مسالمت آميز معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى در روز عاشورا را مورد حمله قرار دادند.

بر اساس آمار رسمى دولتى، در خشونت هاى اين روز حداقل هفت نفر كشته شدند ولى برخى از سايت هاى مخالفان از كشته شدن ۳۷ نفر خبر داده اند.
XS
SM
MD
LG