لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۰

ال موندو: مسعود ده نمکی، «مایکل مور» ایرانی


مسعود ده نمکی سر صحنه فیلم اخراجی ها، پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران
مسعود ده نمکی سر صحنه فیلم اخراجی ها، پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران

روزنامه ال موندو، چاپ مادريد که يکی از مهم ترين روزنامه های اسپانيا به حساب می آيد در گزارشی از تهران فعاليت های سينمايی مسعود ده نمکی را مورد بررسی قرار داده است و از او با عنوان «مايکل مور ايرانی» نام می برد.


خبرنگار اعزامی ال موندو به تهران در ابتدای اين گزارش می نويسد: «سال ها نام مسعود ده نمکی با ترس و وحشت و فعاليت های انصار حزب الله گره خورده بود، زيرا اين کارگردان يکی از بنيان گزاران اين گروه افراطی و شبه نظامی است که نقش عمده ای را در سرکوب جنبش های دانشجويی سال ۱۹۹۹ ميلادی عهده دار بوده است.»


مسعود ده نمکی البته به خبرنگار اسپانيايی می گويد: «من هرگز نقشی در سرکوب دانشگاهی نداشته ام و اين اطلاعات غير واقعی را برای بدنام کردن من بر سر زبان ها انداخته اند.»


کاوه جلالی، منتقد سينمايی روزنامه شرق به خبرنگار اعزامی ال موندو به تهران می گويد: با وجود اينکه فيلم های ده نمکی خسته کننده و بد هستند، بهتر است او فيلم بسازد تا اينکه به دانشجويان حمله کند.


ال موندو در اشاره به «اخراجی ها»ی مسعود ده نمکی می نويسد: اکران اين فيلم به بحث دائمی در جمهوری اسلامی دامن زده است و شايد به همين خاطر يکی از پرفروش ترين فيلم های تاريخ سينمای ايران است.


ال موندو، ده نمکی را يکی از جنجالی ترين کارگردانان ايران می داند و به نقل از نيويورک تايمز او را «مايکل مور ايرانی» می خواند.


ال موندو می نويسد: «ده نمکی به آن نسلی از ايرانی ها تعلق دارد که در زمان وقوع انقلاب کودکی بيش نبودند و در سايه جنگ ايران و عراق رشد کردند.»


مسعود ده نمکی به خبرنگار اسپانيايی می گويد: «۱۷ سال بيشتر نداشتم که سرپرستی گروهی عملياتی به عهده من واگذار شد و اگرچه وحشت زده بودم، به خاطر اين مسئوليت مجبور شدم ترس را پنهان ساخته و حتی ديگران را دلداری دهم.»


ال موندو يادآوری می کند: مسعود ده نمکی که امروز با «اخراجی ها» قصد شکستن تابوی شهادت را دارد، در گذشته با مقالاتی که در روزنامه هايی چون جبهه، شلمچه و يا دوکوهه منتشر ساخته بود، ايدئولوژی انقلابی و افراطی را تبليغ می کرد.


در خاتمه خبرنگار ال موندو، نظر مسعود ده نمکی را در رابطه با مايکل مور آمريکايی می پرسد.


ده نمکی می گويد: اگر چه فيلم های من چون آثار مايکل مور جنجال آفرين هستند، ولی من به هيچ وجه در نظر ندارم فيلم هايی را بسازم که خارجی پسند باشند و يا مرا منتقد جمهوری اسلامی معرفی کنند، تنها هدف من بردن نظرات مردم بر پرده سينما است.


XS
SM
MD
LG