لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

ده نمکی، اخراجی ها و آغاز یک سریال


بر خلاف انتظار اهل فن، بازیگرانی چون اکبر عبدی و امین حیایی در این فیلم بازی کرده اند.
بر خلاف انتظار اهل فن، بازیگرانی چون اکبر عبدی و امین حیایی در این فیلم بازی کرده اند.

همزمان با موفقيت فيلم جنجالی «اخراجی ها»، ساخته مسعود ده نمکی، اين عضو سابق گروه انصار حزب الله، در مصاحبه با راديو فردا از برنامه ريزی برای ساخت فيلم «اخراجی های ۲» خبر داد.


فيلم سينمايی «اخراجی ها»، اولين فيلم بلند سينمايی مسعود ده نمکی، هم زمان با آغاز تعيلات نوروزی در هجده سينمای پايتخت به نمايش در آمده است و بنا به آمار اعلام شده از سوی سينماداران، ديگر رقبای خود را در فهرست فروش نوروزی، پشت سر گذاشته است.


آقای ده نمکی اخراجی ها را با نگاهی به خاطرات خود از جنگ هشت ساله ايران و عراق ساخته و آدم های دوران جنگ را در قالب تيپ ها و کليشه های رايج سينمای ايران، با حضورستارگان شناخته شده ای همچون اکبر عبدی، امين حيايی و کامبيز دير باز به تصوير کشيده است.


کليشه ای برای گيشه؟


در کنار موفقيت اين فيلم در گيشه، برخی منتقدان، اين فيلم را فاقد ويژگی های شاخص يگ اثر سينمايی خلاق می شناسند.


حسين سلطان محمدی نويسنده مطبوعات سينمايی، درباره دلايل استقبال از فيلم اخراجی ها به راديو فردا می گويد: «من صد در صد معتقدم اخراجی ها با پتانسيل خودش دارد پيشروی می کند آن هم فقط به خاطربحث کمدی. وگر نه هيچ چيز متفاوتی ندارد. شخصيت های فيلم هم شخصيت های استثنايی و عجيب و غريبی


مسعود ده نکی، کارگردان اخراجی ها، تمام تلاش خود را زير عنوان کلمه های در هم گره خورده «کمدی عرفانی اکشن» طبقه بندی کرده است.

نيستند. شخصيت هايی هستند که در مباحثی از جنگ حضور داشتند و آقای ده نمکی اين ها را به زبان خودش به تصوير کشيده است وگروهی از عوامل فنی و تکنيکی سينمای ايران در نوشته و اجرا او را کمک کرده اند ايشان هم از اين فر صت به هر حکايتی استفاده کرده است.»


مسعود ده نکی، کارگردان اخراجی ها، تمام تلاش خود را زير عنوان کلمه های در هم گره خورده «کمدی عرفانی اکشن» طبقه بندی کرده است.


حبيب الله کاسه ساز، ازتهيه کنندگان با نفوذ سينمای جنگ و تهيه کننده اين فيلم نيز معتقد است که اخراجی ها، تصويری «واقعی و کامل» از جنگ ارايه می کند.


سابقه ای پيچيده


اما حسين سلطان محمدی در کنار انتقادهای تکنيکی از اين فيلم، تاکيد می کند که ساخته شدن اخراجی ها توسط مسعود ده نمکی، در کنار سابقه وی در سياست و فرهنگ، «سوال برانگيز» است.




Iوزیر ارشاد در کنار ده نمکی سر صحنه فیلمبرداری اخراجی ها

او می گويد: «کسی که آن جور مطبوعاتی بوده است و قبلش آن گونه فعاليت سياسی داشته و نگرش هايش مشخص است، بعد می آيد يک مستند داستانی منتقدانه به اسم فقروفحشا می سازد، يک عنوان جذاب مثل استقلال و پيروزی را کنا رهم می آورد که به هر حال جذابيت خاص خودش را دارد؛ چنين کسی با آن پيشينه چگونه رسيده است به اخراجی ها؟»


داستان اولين ساخته بلند سينمايی مسعود ده نمکی، روايت زندگی مجيد سوزوکی، از جوانان شرور جنوب تهران است که عاشق دختر پيرمرد عارف مسلکی به نام ميرزامی شود. ميرزا تنها راه ازدواج دخترش با مجيد را سر به راه شدن او می داند.


مجيد برای اثبات اين موضوع به همراه گروهی از دوستان نزديکش به جبهه می رود و در ميدان نبرد کشته می شود.


جنجالی همانند گذشته فيلمساز


کارگردان اخراجی ها در اين فيلم نيز مانند نوشته های مطبوعاتی اش، با زبانی کنايی، انتقادهای تند و تيزش را در قالب فيلمی کمدی، با پايانی تراژيک روايت کرده است


در جريان بيست و پنجمين فستيوال فيلم فجر اخراجی ها سيمرغ بلورين تماشاگران اين فستيوال را دريافت کرد.


آقای ده نمکی در هنگام دريافت اين جايزه از نحوه داوری های فستيوال فيلم فجر و ناديده گرفتن تلاش ستارگان فيلمش به شدت انتقاد کرد؛ انتقادی که واکنش های تند بسياری از چهره های فرهنگی همچون پرويز پرستويی، ناصر صفاريان و مهدی فراهانی از نويسندگان داستان های جنگ هشت ساله ايران و عراق را به دنبال داشت.


اما در ميان سيل انتقاد ها برخی هم مانند محمد علی ابطحی معاون پارلمانی محمد خاتمی رييس جمهوری پيشين، ساخت اخراجی ها از سوی مسعود ده نمکی را يک «اتفاق بزرگ سمبليک» ارزيابی کردند و آن را فيلمی درباره تساهل و تسامح دانسته اند.


XS
SM
MD
LG