لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

رسول ملا قلی پور درگذشت


رسول ملاقلی پور از کارگردانان سينمای پس از انقلاب در ايران بود و آخرين ساخته او «ميم مثل مادر» تا چندی پيش بر پرده سينماهای کشور قرار داشت.
رسول ملاقلی پور از کارگردانان سينمای پس از انقلاب در ايران بود و آخرين ساخته او «ميم مثل مادر» تا چندی پيش بر پرده سينماهای کشور قرار داشت.

رسول ملا قلی پور، کارگردان ايرانی، روز سه شنبه پانزدهم اسفند ماه، در پی سکته قلبی درشهر نوشهر درگذشت.


به گزارش خبر گزاری جمهوری اسلامی ،ایرنا، رسول ملا قلی پور که به شمال ايران مسافرت کرده بود، در منزل يکی از دوستان خود درشهر نوشهر دچار سکته قلبی شد و پيش ازحضور در اورژانس درگذشت.


این درحالی است که خبر گزاری فارس علت مرگ ملاقلی پور را سکته مغزی اعلام کرده است.


ابوالقاسم قاسمی، متخصص اورژانس نوشهر در اين باره به خبرگزاری فارس گفت که «ملاقلی پور سابقه دو بار سکته را نيز در پرونده پزشکی خود داشت و هم اينک پيکر وی در ساختمان ۱۲۵ شهرداری نوشهر قرار دارد تا پس از انجام تشريفات پزشکی به تهران منتقل شود.»


رسول ملاقلی پور از کارگردانان سينمای پس از انقلاب در ايران بود و آخرين ساخته او «ميم مثل مادر» تا چندی پيش بر پرده سينماهای کشور قرار داشت.


ميم مثل مادر، مزرعه پدری، قارچ سمی، نسل سوخته، کمکم کن،‌ هيوا، سفر به چزابه، نجات يافتگان،‌ پناهنده ، خسوف، مجنون، افق، پرواز در شب، بلمی به سوی ساحل، نينوا از آثار بلند سينمايی رسول ملاقلی پور به شمار می‌روند.

ملاقلی پوردرصدد ساخت فيلم «عصرروز دهم» در کربلا بود و در سفر خود به کربلا برای بازديد لوکيشن‌ها مستندی نيز به نام «شش گوشه عرش» را جلوی دوربين برد که آخرين اثر او محسوب می‌شود.


رسول ملاقلی‌پور متولد ۱۳۳۴ تهران بود. او در روزهای آغازين انقلاب عکاسی را به‌طور آماتور آغاز کرد و با شروع جنگ ايران وعراق، به صورت حرفه‌ای به ادامه آن پرداخت و پس از آن به ساخت فيلم‌ مستند از عمليات‌ های جنگی مختلف پرداخت و فيلم کوتاه «شاه کوچک» را با دوربين ۱۶ ميلی متری ساخت که موفق به دريافت جايزه بهترين فيلم از جشنواره وحدت شد.


او نخستين فيلم بلند خود را در سال ۱۳۶۳ با نام «نينوا» با دوربين ۱۶ ميلی متری ساخت و به اين ترتيب به سينمای حرفه‌ای راه يافت.


ميم مثل مادر، مزرعه پدری، قارچ سمی، نسل سوخته، کمکم کن،‌ هيوا، سفر به چزابه، نجات يافتگان،‌ پناهنده ، خسوف، مجنون، افق، پرواز در شب، بلمی به سوی ساحل، نينوا از آثار بلند سينمايی وی به شمار می‌روند.


رسول ملاقلی‌پوردر آذر ماه ۸۳ در نامه ا‌ی که در اختيار خبرگزاری ها قرار داده بود خبر از خداحافظی اش از سينما داد. اين نامه را ملاقلی‌پور زمانی نوشت که پيش از آن به حذف دو صحنه از فيلم «مزرعه پدری» اعتراض کرد و نتوانست فيلم«خوابگرد» را بسازد، اما او در اواخر سال ۸۵ فيلم «ميم‌مثل مادر» را جلوی دوربين برد.


ملاقلی پور در يکی از گفت و گو هايش، که پس از ساختن فيلم «ميم مثل مادر» با خبر گزاری ايسنا انجام شد، در باره مشکلاتش در سينمای ايران گفت: «من همان آدم گذشته هستم اما محتاط‌ تر شده‌ام. يک واقعيت اين است که ملاقلی پوردر سينما سرکوب شد، نه از جانب مميزی ارشاد بلکه از جانب منتقدين بی‌سواد اين اتفاق افتاد. وقتی منتقدين بی‌سواد مواردی را به فيلم نسبت دادند طبيعتا مسوولين فرهنگی نسبت به کارهای من حساسيت پيدا کردند. هر چه ساختم آنها فکر کردند منظورم مساله ديگری است.»


مراسم تشييع رسول ملاقلی‌پور ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۱۷ اسفندماه از مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود.


XS
SM
MD
LG