لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

رییس جمهوری جدید روسیه سوگند یاد کرد


سومين رييس جمهوری فدراسيون روسيه ۴۸ سال دارد و در رشته حقوق تحصیل کرده است.(عکس: ایتار تاس)
سومين رييس جمهوری فدراسيون روسيه ۴۸ سال دارد و در رشته حقوق تحصیل کرده است.(عکس: ایتار تاس)



دميتری مدوديف، رييس جمهوری تازه روسيه که جانشين ولاديمير پوتين شده است روز چهارشنبه در کاخ کرملین سوگند ياد کرد و قدرت را در اختیار گرفت.



بر پايه سنت های تازه کرملين پس از دوران فروپاشی اتحاد جماهير شوروی، رييس جمهوری تازه روسيه روز چهارشنبه، هفتم ماه مه، با گام نهادن بر فرش قرمز و عبور از تالارهای کاخ کرملين، در برابر اعضای دادگاه قانون اساسی روسيه و نمايندگان مجلس دوما، دست راست خود را بر نسخه اصلی کتابچه قانون اساسی روسيه گذاشت و سوگند وفاداری ايراد کرد.

وی پس از اين مراسم، به عنوان سمبل حکومت در فدراسيون روسيه، قدرت را به طور رسمی در اختيار گرفت.


در انتخابات رييس جمهوری روسيه در اسفند ماه گذشته، «دميتری آناتوليويچ مدوديف»، با به دست آوردن نزديک به ۷۰ درصد آرا، به عنوان سومين رييس جمهوری روسيه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی برگزيده شد.


حزب «روسيه واحد» و سه حزب کوچکتر اما هوادار پوتین، پس از پيروزی در انتخابات مجلس «دوما» در آذر ماه گذشته و با تایید ولاديمير پوتين، دمتری مدوديف را به عنوان نامزد رييس جمهوری معرفی کردند.


ولاديمير پوتين نيز به نوبه خود، از سوی بوريس يلتسين به جانشينی برگزيده شد و در حالی که هنوز نزديک به شش ماه تا پايان دوره دوم رياست جمهوری يلتسين مانده بود، او به نفع ولاديمير پوتين، نخست وزير وقت، از مقام خود کناره گيری کرد.


دمتری مدوديف همراه با ولاديمير پوتين که پيشنهاد نخست وزير شدن را پذيرفته است، قرار است پيشبرد برنامه ای را بر عهده گيرند که وعده داده شده است با اين تدابير اقتصادی و اجتماعی، تا سال ۲۰۲۰ روسيه به جذاب ترين کشور دنيا بدل خواهد شد.

پوتين سپس در انتخابات سال ۲۰۰۰ شرکت کرد و به عنوان رييس جمهوری انتخابی، برگزيده شد.


منتقدان کرملين، اين گونه دموکراسی روسی را که با دستچين کردن جانشين از سوی رييس جمهوری پيشين اعمال می شود، ادامه سنت های کرملين در دوران اتحاد جماهير شوروی می دانند.


آقای مدوديف که در دانشگاه «لنينگراد» در رشته حقوق تحصيل کرده است، در سال ۱۹۶۵ در شهر «سنت پترزبورگ» به دنيا آمده و دوره ابتدايی و متوسطه را در همان شهر به پايان رسانده است.


سومين رييس جمهوری فدراسيون روسيه که اينک ۴۳ سال دارد، در اوايل دهه ۹۰ نخست به عنوان کارشناس در کميته روابط خارجی شهرداری سنت پترزبورگ مشغول به کار شد؛ کميته ای که رييس آن، ولاديمير پوتين بود.


سال ۱۹۹۹ و در دوره نخست وزيری پوتين، او برای نزديک به دو ماه، معاون دفتر نخست وزير روسيه بود.


با کناره گيری بوريس يلتسين در روز ‪ ۳۱ دسامبر سال ۱۹۹۹ و انتخاب ولاديمير پوتين به عنوان رييس جمهوری، مدوديف، در سمت «معاون دفتر رييس جمهوری روسيه» به همکاری خود با پوتين ادامه داد.


دمتری مدوديف، همچنين در دو دوره مبارزات انتخاباتی رييس جمهوری روسيه در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ رييس ستاد انتخاباتی ولاديمير پوتين بوده است.


رييس جمهوری تازه، اگر چه از سوی حزب «روسيه واحد»، به عنوان نامزد انتخاباتی معرفی شده بود، اما عضو آن حزب نيست؛ همچنانکه ولاديمير پوتين با آن که حزب روسيه واحد در سال ۲۰۰۱ و با ابتکار خود او تاسيس شده است، خود را عضو حزب نمی خواند.


اين درحالی است که در اواخر فروردين ماه؛ يعنی کمتر از يک ماه پيش، حزب روسيه واحد در نهمين کنگره خود، ولاديمير پوتين را به رياست حزب برگزيد.


دمتری مدوديف همراه با ولاديمير پوتين که پيشنهاد نخست وزير شدن را پذيرفته است، قرار است پيشبرد برنامه ای را بر عهده گيرند که وعده داده شده است با اين تدابير اقتصادی و اجتماعی، تا سال ۲۰۲۰ روسيه به جذاب ترين کشور دنيا بدل خواهد شد.


XS
SM
MD
LG