لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۳

هشدار شدید اتحاديه اروپا به ايران پس از بازداشت كارمندان سفارت بريتانيا


اتحاديه اروپا روز يكشنبه سركوب تظاهرات در ايران را محكوم كرد و گفت كه به هر گونه آزار و ارعاب كاركنان ديپلماتيك سفارتخانه هاى خود در تهران پاسخ مشترك و قاطع خواهد داد.

كارل بيلت، وزير امور خارجه سوئد، كه كشورش از روز چهارشنبه رياست دوره اى اتحاديه اروپا را بر عهده مى گيرد، گفت: حكومت ايران در داخل و خارج ضعيف شده است.

وى اظهار داشت: «روشن است كه رژيم در تلاش است تا با سركوب شديد، موقعيت خود را حفظ كند. اما نمى تواند اين حقيقت را پنهان كند كه اين يك رژيم ضعيف شده است و مشروعيت آن هم در داخل و هم در خارج از دست رفته است.»

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا روز يكشنبه در جزيره كورفو يونان گردهم آمدند تا استراتژى خود را در قبال ايران پس از اعتراض هاى گسترده خيابانى دو هفته اخير روشن كنند.

«روشن است كه رژيم (جمهوری اسلامی) در تلاش است تا با سركوب شديد، موقعيت خود را حفظ كند. اما نمى تواند اين حقيقت را پنهان كند كه اين يك رژيم ضعيف شده است و مشروعيت آن هم در داخل و هم در خارج از دست رفته است.»

وزیر امور خارجه سوئد
برگزارى اين نشست با دستگيرى هشت كارمند ايرانى سفارت بريتانيا همزمان شد كه به گفته غلامحسين محسنى اژه اى، وزير اطلاعات جمهورى اسلامى، در ناآرامى هاى پس از انتخابات رياست جمهورى دست داشته اند.

وزيران امور خارجه اتحاديه اروپا روز يكشنبه از ايران خواستند تا هر چه سريعتر كاركنان سفارت بريتانيا و يك خبرنگار يونانى بازداشت شده در تهران را آزاد كند.

يان كوهوت، وزير امور خارجه جمهورى چك، كه رياست كنونى اين اتحاديه را بر عهده دارد در اين زمينه با خواندن بیانیه ای گفت: «اتحاديه اروپا از ايران و مقام هاى اين كشور خواسته است تا خصومت با كشورهاى عضو اين اتحاديه، شركا و همچنين شهروندان آن را متوقف كند.»

وى افزود: «اتحاديه اروپا قويا دستگيرى ها و سركوب مستبدانه اعضاى جامعه مدنى را تقبيح مى كند.»

وزير امور خارجه چك اظهار داشت: «ما براى مقام هاى ايرانى روشن ساخته ايم كه آزار و ارعاب افراد ايرانى يا خارجى كه در سفارتخانه هاى اتحاديه اروپا (در تهران) كار مى كنند با پاسخ مشترك و قاطع اتحاديه اروپا روبرو خواهد شد.»

اعتراض هاى اخير خيابانى در تهران بزرگترين مخالفت با نظام جمهورى اسلامى ايران از زمان پيروزى انقلاب بهمن ۱۳۵۷ است. معترضان با رد نتيجه انتخابات رياست جمهورى كه در آن محمود احمدى نژاد برنده معرفى شده است خواستار ابطال آن و برگزارى انتخابات جديدى شده اند.

مقام هاى جمهورى اسلامى ايران اين اعتراض ها را به قدرت هاى خارجى و بويژه آمريكا و بريتانيا نسبت داده اند ولى هم رييس جمهور آمريكا و هم مقام هاى بريتانيا چنين اتهامى را بى اساس دانسته اند.

تهران در واكنش به آنچه دخالت لندن در امور داخلى خود خواند دو ديپلمات بريتانيايى را اخراج كرد و بريتانيا نيز دست به اقدام مشابهى زد.

در جريان تظاهرات مسالمت آميز دو هفته گذشته در ايران حداقل ۲۰ نفر كشته شده اند.
XS
SM
MD
LG