لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

قاهره: ایران از حزب الله لبنان برای نفوذ در مصر استفاده می کند


احمد ابوالغيط می گوید: (ايران) از (حزب الله) استفاده مى كند تا در مصر حضور يابد و بعد به مصرى ها بگويد: ما اينجا هستيم.
احمد ابوالغيط می گوید: (ايران) از (حزب الله) استفاده مى كند تا در مصر حضور يابد و بعد به مصرى ها بگويد: ما اينجا هستيم.
وزير امور خارجه مصر با متهم كردن ايران به دخالت در امور داخلى اين كشور گفت: ايران از گروه حزب الله لبنان براى ايجاد جاى پا در مصر استفاده مى كند.

احمد ابوالغيط در مصاحبه با روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط اظهار داشت: ايران و هواداران اين كشور مى خواهند كه از موقعیت مصر برای قدرتمند شدن خود در منطقه استفاده کنند.

تهران از سه دهه گذشته و به دنبال امضاى قرارداد كمپ ديويد توسط انور سادات، رييس جمهور مصر، روابط خود را با قاهره قطع كرد و از آن زمان تنش بر روابط دو كشور قدرتمند خاورميانه حاكم بوده است.

هفته گذشته و با متهم شدن گروه حزب الله لبنان به تشكيل سلول هاى توطئه در مصر بار ديگر پاى ايران به عنوان حامى حزب الله به ميان كشيده شد.

«ايران و هواداران اين كشور مى خواهند كه از موقعیت مصر برای قدرتمند شدن خود در منطقه استفاده کنند.»

وزیر امور خارجه مصر
مقام هاى امنيتى مصر اعلام كرده اند كه ۲۵ عضو هسته هاى حزب الله را در صحراى سينا دستگير كرده اند و در جستجوى ۲۴ نفر ديگر همدست آنها هستند.

انتشار اين خبر باعث شد كه ارتش اسرائيل به سرعت نيروهاى خود را در مرز با مصر در صحراى سينا به حالت آماده باش در آورد و از گردشگران خود بخواهد که این منطقه را ترک کنند.

وزير امور خارجه مصر با اشاره به ايران گفت: «من آرزو داشتم مى توانستم در چشم ها و صورت آنها نگاه كنم چون ... دادستان كل اين موضوع را در گزارش خود خواهد آورد.»

آقاى ابوالغيط افزود: «(ايران) از (حزب الله) استفاده مى كند تا در مصر حضور يابد و بعد به مصرى ها بگويد: ما اينجا هستيم.»

شيخ حسن نصرالله، رهبر گروه حزب الله لبنان، روز جمعه گفت: يكى از افراد دستگير شده به نام سامى شهاب، عضو حزب الله بوده است كه وظيفه داشت تا سلاح و مهمات براى گروه حماس در نوار غزه ارسال كند.

اما وى هر گونه تشكيل هسته هاى توطئه براى انجام حملات در خاك مصر را رد كرد و گفت كه بيش از ده نفر در اين اقدام حضور نداشته اند.

مطبوعات مصر در روزهاى اخير حملات گسترده اى عليه گروه حزب الله صورت داده اند و آنچه را كه اعترافات سامى شهاب عنوان شده است به چاپ رسانده اند.

بر اساس اين اعترافات، سامى شهاب گفته است قرار بود كه سه حمله همزمان به گردشگران اسرائيلى در صحراى سينا انجام شود.

روزنامه دولتى الاهرام، چاپ قاهره، در اين زمينه نوشت كه سامى شهاب گفته است: حزب الله دستور داده بود كه در واكنش به قتل عماد مغنيه، عضو ارشد اين گروه، در فوريه سال ۲۰۰۸ در سوريه عمليات بمبگذارى انجام دهد.

اما يكى از وكلاى افراد متهم شده مى گويد: شهاب تنها اعتراف كرده است كه پس از قتل عماد مغنيه دستور گرفته بود تا دسته هاى گردشگران اسرائيلى را تحت نظارت داشته باشد و در كانال سوئز تردد داشته باشد.

اين وكيل كه نخواست نامش فاش شود به خبرگزارى فرانسه گفته است: «سپس به وى (سامى شهاب) دستور داده شد كه رديابى گردشگران و كانال را متوقف كند.»

گروه حزب الله بارها اعلام كرده است كه انتقام خون عماد مغنيه را از اسرائيل خواهد گرفت.

اين گروه كه مورد حمايت ايران و سوريه است در زمان جنگ ۲۲ روزه اسرائيل به نوار غزه، مصر را به باد انتقاد گرفت كه چرا مرز خود را با اين بخش مسدود كرده است و اجازه ارسال تداركات به گروه حماس را نمى دهد.
XS
SM
MD
LG