لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

متهمان ترور معاون دادستان تهران اعدام شدند


اتهام مجيد و حسين کاووسی فر «محاربه و فساد فی الارض» اعلام شده است.
اتهام مجيد و حسين کاووسی فر «محاربه و فساد فی الارض» اعلام شده است.

دو تن از متهمان به ترور قاضی حسن مقدس، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ارشاد، روز پنج شنبه و در ملاء عام در خیابان احمد قصیر (بخارست) تهران به دار آويخته شدند.


مجيد کاووسی فر و حسين کاووسی فر که اتهام آنها «محاربه و فساد فی الارض» اعلام شده است، اسفند ماه سال گذشته از سوی دادگاهی در تهران محکوم به اعدام شدند و حکم آنها همزمان با سالگرد ترور قاضی حسن مقدس به اجرا درآمد.


معاون دادستان تهران دو سال پيش و در يازدهم مردادماه، هنگام عزيمت به منزل خود در مقابل دادسرای ارشاد تهران در خیابان احمد قصیر مورد حمله دو موتورسوار قرار گرفت و با شليک دو گلوله کشته شد.


بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران، متهمان پس از انجام ترور به دوبی فرار کرده بودند و با همکاری پليس بين الملل دستگير و در تهران بازجويی شدند.


براساس آنچه که مقامات قضايی ايران اعلام کرده اند، متهمان در بازجويی خود گفته بودند که قبل از اقدام به اين ترور، به پرداخت جريمه محکوم شده بودند و به همين دليل تصميم به کشتن قاضی مقدس گرفتند.


مجيد کاووسی فر و حسين کاووسی فر که اتهام آنها «محاربه و فساد فی الارض» اعلام شده است اسفند سال گذشته از سوی دادگاهی در تهران محکوم به اعدام شدند و حکم آنها همزمان با سالگرد ترور قاضی حسن مقدس به اجرا درآمد.

قاضی حسن مقدس از جمله افرادی بود که در دوران رياست جمهوری خاتمی نقش فعالی در تعطيلی مطبوعات اصلاح طلب داشت، به همين دليل پاره ای از رسانه های جناح محافظه کار پس از انجام اين ترور، انگشت اتهام را به سوی جريان های اصلاح طلب نشانه رفتند.


به گفته دادگاه انقلاب اسلامی که حکم اين متهمان را صادر کرده بود، آنها اين ترور را با کلت کمری پايه بلندی که از يک مامور بانک صادرات به سرقت برده بودند انجام داده بودند.


براساس احکام صادره برای اين متهمان، جرايم ارتکابی توسط آنها مواردی چون «مباشرت در سه فقره قتل عمدی، مباشرت در چهار فقره ايراد ضرب و جرح عمدی از طريق تيراندازی با سلاح گرم، مشارکت در سرقت مسلحانه از چندين شعبه بانک و نگهداری غير مجاز اسلحه» اعلام شده است.


اين دو نفر همچنين متهم شده بودند که در سرقت مسلحانه اتوموبيل و ايجاد رعب و وحشت دست داشته اند.


متهمين علاوه بر دريافت حکم اعدام، به خاطر استعمال هروئين به يک ميليون تومان جريمه نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بودند.


ميزان اعدام ها در ایران در سال جاری رشد فزاينده ای داشته است که همين امر انتقاد سازمان های حقوق بشری را برانگيخته است. .


روز چهارشنبه نيز هفت نفر در شهر مشهد در ملاء عام به دار آويخته شدند و دو نفر نيز در زندانی در شهر زاهدان اعدام شدند.


هفته گذشته نيز قاضی مرتضوی، دادستان تهران اعلام کرد که ۱۶ نفر به اتهام «اراذل و اوباش» بودن دار زده شدند.


دادستان کل تهران همچنين اعلام کرد که صدور حکم اعدام برای ۱۷ نفر ديگر در دستور کار قرار دارد.


در هشت ماه گذشته، بيش از ۱۵۵ نفر در ايران اعدام شده اند که اغلب اين اعدام ها با طناب دار و در ملاء عام صورت گرفته است.


بر اساس گزارش سازمان های بين المللی، ايران در سال ۲۰۰۶ نزديک به ۱۷۷ نفر را اعدام کرده است که اين کشور را پس از چين در رتبه دوم جهانی قرار می دهد.


XS
SM
MD
LG