لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

مخالفت فيفا با نامزدی علی آبادی برای رياست فدراسيون فوتبال


دلیل مخالفت فیفا با نامزدی محمد علی آبادی به دلیل سمت سیاسی او ذکر شده است.
دلیل مخالفت فیفا با نامزدی محمد علی آبادی به دلیل سمت سیاسی او ذکر شده است.

سخنگوی فيفا اعلام کرد که حضور محمد علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی در انتخابات فدراسيون فوتبال برخلاف اصول اساسنامه جديد فوتبال ايران است.


آقای علی آبادی اعلام کرده است که برای تصدی پست رياست فدراسيون فوتبال جمهوری اسلامی نامزد شده است ولی فيفا اين نامزدی را به دليل موقعيت سياسی او که معاونت رييس جمهوری است، با برگزاری انتخابات جديد مخالفت کرده است.


قرار بود که انتخابات جدید روز سه شنبه، ۱۳ آذرماه، برگزار شود ولی این انتخابات برای بار دوم به تعویق افتاد.


امير حسين کريمپور، رييس روابط بين الملل فدراسيون فوتبال ايران به خبرگزاری رويترز گفته است که اساسنامه مورد تاييد فيفا در ماه ژوئن گذشته حاکی از عدم حضور سياست در امور مديريت فوتبال ايران بود و اکنون شرايط حاکم بر انتخابات، آن را نقض کرده است.


آقای کريمپور می گويد: «ما انتظار داريم انتخابات تا ماه ژانويه به تعويق بيفتد. گمان می رود تا فردا ( چهارشنبه) در اين مورد تصميم گيری شود. ما هنوز مشکلاتی درباره اساسنامه داريم.»


  • « فيفا هفته گذشته به فدراسيون فوتبال ايران اطلاع داد که اگر نامزدی آقای علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی، برای انتخابات پيش روی رياست فدراسيون فوتبال ايران تاييد شده است، جامعه حاکم بر فوتبال جهان اين انتخابات را به رسميت نمی شناسد.»
سخنگوی فیفا

تیم های ملی فوتبال ايران در آذر ماه سال ۱۳۸۵ به دليل دخالت رييس سازمان تربيت بدنی در برکناری محمد دادکان، رييس وقت فدراسيون فوتبال ايران، به طور موقت از حضور در رقابت های بين المللی فوتبال محروم شد.


فيفا اعلام کرده است که انتخابات روز سه شنبه، ۱۳ آذرماه، را به رسميت نمی شناسد زيرا در پيش نويس اساسنامه تدوين شده از سوی کميته انتقالی فدراسيون فوتبال ايران، تصريح شده است که اشخاص سياسی از احراز مقام بالای فوتبال منع شده اند.


اظهار نظر صريح سخنگوی فيفا


يک سخنگوی فيفا به رويترز گفت: « فيفا هفته گذشته به فدراسيون فوتبال ايران اطلاع داد که اگر نامزدی آقای علی آبادی، رييس سازمان تربيت بدنی، برای انتخابات پيش روی رياست فدراسيون فوتبال ايران تاييد شده است، جامعه حاکم بر فوتبال جهان اين انتخابات را به رسميت نمی شناسد.»


به گفته اين سخنگو، « در واقع طبق تاکيد نسخه اساسنامه فدراسيون فوتبال ايران، که در ماه ژوئن امسال از سوی فيفا تصويب شد، رييس سازمان تربيت بدنی و نايب رييس او (کيومرث هاشمی) می توانند از اعضای مجمع عمومی فدراسيون فوتبال باشند، ولی نمی توانند به عنوان رييس فدراسيون نامزد شوند.»


از هنگام به قدرت رسيدن محمود احمدی نژاد، چند تن از مقامات، مربيان و مديران طراز اول فدراسيون فوتبال ايران تغيير کرده اند.


ايران يکی از موفق ترين تيم های فوتبال آسيا است و تاکنون سه بار قهرمان اين قاره شده و در سه جام جهانی اخير، در دو بار آن حضور داشته است.


محمد علی آبادی بارها گفته بود که حضور او به عنوان نامزد تصدی رياست فدراسيون فوتبال به دستور محمود احمدی نژاد بوده و از سوی فيفا نيز بلامانع اعلام شده است.


با توجه به آخرين هشدار فيفا برای تعيين تکليف رياست فدراسيون فوتبال ايران تا پايان سال جاری ميلادی، دهم دی ماه، شرايط فوتبال ايران همچنان بحرانی به نظر می رسد.


XS
SM
MD
LG