لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال ایران بدون نظارت فیفا


خادم: ایران برای حل مشکلات خود با فیفا دو تا سه ماه مهلت دارد و بحث حضور ناظران فیفا «حل و منتفی شده است»
خادم: ایران برای حل مشکلات خود با فیفا دو تا سه ماه مهلت دارد و بحث حضور ناظران فیفا «حل و منتفی شده است»

امیر رضا خادم، نماینده تهران و رییس کمیته تربیت بدنی مجلس به خبرگزاری ایسنا گفت: طبق اعلام مسوولان سازمان تربيت‌بدني ، بحث حضور ناظران فيفا در تهران حل شده است و هيچ فردي براي نظارت بر چگونگي برگزاري انتخابات فدراسيون فوتبال به ايران نخواهد آمد.


آقای خادم در ادامه گفته : ایران برای حل مشکلات خود با فیفا دو تا سه ماه مهلت دارد و بحث حضور ناظران فیفا «حل و منتفی شده است».


این درحالی است که فیفا در جلسه دو هفته گذشته خود ضمن محروم کردن تیم های ملی و باشگاهی ایران از حضور در مسابقات بین المللی خواستار برگزاری انتخابات مجمع فدراسیون فوتبال با حضور ناظرانی از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا شده بود.


اختلاف بین مسولان سازمان تربیت بدنی و فدراسیون فوتبال که از سال گذشته آغاز شده، منجر به لغو حضور تیم های ملی و باشگاهی در مسابقات بین المللی شد اما دامنه این اختلاف ها افزایش یافته و هنوز حل نشده است.


طبق اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، فدراسیون های فوتبال در کشور ها باید مستقل بوده تا از دخالت دولت مصون باشند

طبق اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، فدراسیون های فوتبال در کشور ها باید مستقل بوده تا از دخالت دولت مصون باشند.


فیفا در سه سال گذشته چند بار از ایران خواسته در اساسنامه فدراسیون خود تجدید نظر کنند اما مقامات سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی حاضر به انجام چنین کاری نشدند.


با شروع به کار دولت نهم، محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، محمد علی آبادی را به ریاست سازمان تربیت بدنی منصوب کرد که با محمد دادکان، رییس وقت فدراسیون فوتبال رابطه خوبی نداشت.


پیش از شروع جام جهانی در آلمان، اختلافات بین رییس سازمان تربیت بدنی و رییس فدراسیون فوتبال شدت گرفت و پس از کسب نتایج ضعیف تیم فوتبال ایران، آقای علی آبادی حکم اخراج دادکان را صادر کرد.


بدنبال این اقدام سازمان تربیت بدنی، فیفا از ایران خواست به دخالت دولت در فدراسیون فوتبال پایان دهد و برای آن مهلتی نیز در نظر گرفت که مقامات سازمان تربیت بدنی نتوانستند در مهلت مقرر شرایط فیفا را اجرا کنند.


حتی استعفای آقای دادکان نیز موثر نبود و فیفا با تعلیق حضور فوتبال ایران در مسابقات بین المللی درخواست کرد اساسنامه فدراسیون اصلاح شود و انتخابات برای ریاست فدراسیون فوتبال با حضور نماینده گان فیفا انجام شود.


احتمال اخراج ایران از بازیهای آسیایی


سپ بلاتر، رئیس فیفا، در دوحه محل برگزاری بازیهای آسیایی گفت: جهان انتظار دارد ایران با خواسته های فیفا برای عادی سازی کامل جریان فوتبال خود به موقع اقدام کند تا از اخراج تیم خود از بازیهای آسایی پرهیز کند.


بلاتر گفت در حالی که امکان این پا برجاست که فوتبال ایران از بازیهای آسیایی در دوحه اخراج شود، احتمال می رود ایرانی ها بعد از ملاقات هایی که در ستاد فیفا در زوریخ داشته اند، تا مهلت 5 دسامبر(سه شنبه هفته جاری ) به تعهدات خود عمل کنند.


به گزارش آسوشیتد پرس، محرومیت ایران روز دوشنبه هفته پیش از سوی فیفا به طور موقت لغو شد تا تیم ایران اجازه دفاع از عنوان قهرمانی خود در بازیهای آسیایی را داشته باشد. شرط فیفا این بوده که ف دراسیون فوتبال درموعد مقرر تغییرات لازم را انجام دهد.


بلاتر: ما میل نداریم فوتبال بازی نشود و فقط می خواهیم به مقررات احترام گذاشته شود

بلاتر ، رییس فیفا اظهار کرد با وجود از دست دادن فرصت اولیه برای بر گرداندن محمد داد ک ان به ریاست فدراسیون فوتبال، مسوولان ایران ی با فیفا تماس گرفت ه و متعهد شد ند مقررات این ورزش را رعایت کنند.


بلاتر که در یک کنفرانس خبری در دوحه صحبت می کرد، گفت فیفا بر روی راه حلی کار کرد، که به تیم ایران احازه شرکت در بازیهای آسیایی را داد . او افزود: « ما میل نداریم فوتبال بازی نشود. فقط می خواهیم که به مقررات احترام گذاشته شود».


قصور در اجرای شرایط فیفا می تواند ایران را از مسابقه های سال آینده جام آسیایی فوتبال که در اندونزی، مالزی، تایلند و ویتنام انجام می شود، محروم کند.



XS
SM
MD
LG