لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

«خبر خوش آنها چیزی نبود جز بازداشت محمدرضا جلایی‌پور»


محمد رضا جلایی پور تا کنون سه باز بازداشت شده است.
محمد رضا جلایی پور تا کنون سه باز بازداشت شده است.
محمدرضا جلايى‌پور، دارنده طلاى المپياد در سال ۸۰ و رتبه اول كنكور سال ۸۱، روز یک‌شنبه در تهران بازداشت شد. وی پيش از انتخابات رياست جمهورى سال گذشته، در مقطع دكترى جامعه‌شناسی در دانشگاه آكسفورد تحصيل مى‌كرد اما براى پيوستن به ستاد انتخاباتى اصلاح‌ طلبان به ايران رفت.

رادیو فردا در باره بازداشت محمدرضا جلايى‌‌پور، با فاطمه شمس، همسر وی که ساکن آکسفورد است، گفت ‌و کرده است:



رادیو فردا: خانم شمس این چندمین بار است که آقای جلایی‌پور بازداشت می‌شود؟

فاطمه شمس: براى بار سوم است كه در طول يك سال گذشته ايشان بازداشت مى‌شود. ۲۷ خرداد ماه سال گذشته بود كه ايشان را در فرودگاه امام خمينى، حول و حوش ساعت چهار و نيم يا پنج صبح، بازداشت كردند. به مدت سه ماه در سلول انفرادى بودند و بعد از سه ماه با قرار وثيقه ۲۰۰ ميليون تومانى آزاد شدند.

بعد از گذشت يك ماه و نيم، بار دوم در آن دعاى كميل معروف، ايشان را با يک سرى از دوستان‌شان بازداشت کردند كه البته آن بازداشت، كمتر از ۴۸ ساعت به طول انجاميد.

و بالاخره بازداشت آخرشان همين روز ۲۴ خردادماه امسال صورت گرفت.

وضعيت حقوقى پرونده آقاى جلايى‌پور بعد از آزادى از بازداشت دوم‌شان چطور بود؟ پرونده ايشان در چه مرحله‌اى قرار داشت؟

بعد از تقريبا ۹ ماه پی‌گيرى كارشان و پرونده‌شان، حكم «منع تعقيب» برايشان صادر شده بود. اين حكم در دادگاه تجديدنظر هم تاييد شده بود و حتی وثيقه‌شان را هم پس گرفته بودند.

پس مانع اصلى ايشان براى خروج از كشور چه بود؟ به هر حال ايشان دانشجوى آكسفورد بودند و حدود يک سالى هم مى‌شد كه از شما دور بودند؟

تنها مانع خروج ايشان از كشور، توقیف بودن پاسپورت‌شان بود. براى دريافت پاسپورت‌شان هم پی‌گير پرونده گذشته بودند. تا اينكه روز ۲۴ خرداد ماه، ساعت دو بعدازظهر، بازجوى پرونده‌شان تماس گرفته بود و از اهالى خانه خواسته بود گوشى را براى شنيدن يک "خبر خوش" به محمدرضا بدهند. بعد هم به او گفته بودند "بيا در مقابل مسجد ضرابخانه و تا نيم ساعت ديگر پاسپورتت را تحويل بگير".

ايشان با ماشين پدرشان به آنجا مراجعه كرده بودند كه ظاهرا به جاى بازجویشان با پنج مامور امنيتى مواجه می‌شوند؛ بعد ايشان را به خانه پدری‌شان مى‌برند.

وقتى پدرشان در خانه را باز مى‌كند اين پنج نفر بدون اينكه صحبتى كنند يا اجازه‌ای بگيرند، یا بپرسند احيانا در منزل شما خانمى هست يا خير؟ حجاب به سرشان هست يا نه، در مملكت اسلامى، همين طور سرشان را پايين مى‌اندازند و وارد خانه مى‌شوند.

در داخل خانه، اين ماموران به خودشان اجازه می‌دهند كه حتى در وسايل شخصى زنان خانه هم دست ببرند، رختخواب‌ها را زير و رو كنند، تمام وسايل شخصى را زير و رو كنند و حتى عكس شهداى جلايى‌پور را هم روى زمين بیندازند.

فاطمه شمس، همسر محمدرضا جلایی پور

بعد هم در داخل خانه، اين ماموران به خودشان اجازه می‌دهند كه حتى در وسايل شخصى زنان خانه هم دست ببرند، رختخواب‌ها را زير و رو كنند، تمام وسايل شخصى را زير و رو كنند و حتى عكس شهداى جلايى‌پور را هم روى زمين بیندازند؛ با حالتى بسيار توهين‌آميز و با بى احترامى زياد، با پدر و خانواده ايشان برخورد كرده بودند.

مامورانى كه همراه ايشان بوده‌اند آيا حكم ورود به منزل و تفتيش ارائه کرده بودند؟

اول اینکه پدر محمدرضا دقیقا نمی‌دانسته كه اين ماموران از چه نهادی هستند. حدس‌شان اين بوده كه از نيروهاى وزارت اطلاعات هستند. اما تعجب‌آور حكمى بوده كه در دست داشته‌اند: حكمى كه نشان داده‌اند، حكمى بوده كه يک ماه پيش، خواهر مرا در مشهد با آن بازداشت كرده بودند. در واقع با نشان دادن حكم بازپرسى دادستان مشهد، ايشان را در تهران بازداشت كرده‌اند.

در طول ۴۸ ساعت گذشته آيا مشخص شده است كه آقاى جلايى‌پور از طرف چه نهادى، يا به چه اتهامى بازداشت شده و اكنون در كجا نگهدارى مى‌شود؟

نه. متاسفانه ايشان بعد از گذشت ۴۸ ساعت، تا اين لحظه كه با شما صحبت مى‌كنم هيچ گونه تماسى با خانواده نگرفته‌اند.

آقاى جلايى‌پور دانشجوى دانشگاه آكسفورد هستند و تا آنجايى كه به خاطر دارم در سال گذشته، وقتى براى اولين بار بازداشت شده بودند، شمارى از مدیران و اساتيد دانشگاه آكسفورد با ارسال نامه‌اى خطاب به مقامات جمهورى اسلامى، خواستار آزادى ايشان شده بودند. ممكن است از جو دانشگاه آكسفورد و عكس العمل روساى اين دانشگاه در مورد خبر دستگيرى مجدد آقاى جلايى‌پور برايمان بگوييد؟

من ای‌ميلى براى روساى دانشگاه آكسفورد و همین طور سوپروايزر ايشان در دانشگاه فرستادم و آنان را از اين وضعيت مطلع كردم. آنها هم بسيار نگرانند و فعلا منتظرند تا ببينند كه وضعيت محمدرضا به چه حالتى پيش خواهد رفت. اميدوارم هر چه زودتر آزاد شود و به كلاس و درسش برگردد.

او در طول يک سال گذشته ناچار شد كه درسش را به حال تعليق در بياورد. در طول اين يک سال هم همواره دانشگاه آكسفورد از او پشتيبانى و حمايت كرده است؛ اگر هم واكنش بیشتری نشان نمى‌دهند صرفا به اين دليل است كه تصور مى‌كنند چه بسا واكنش آنها به ضرر محمدرضا تمام شود؛ وگرنه همواره آمادگى اين را داشته‌اند كه به هر طريقى كه از دست‌شان برمى‌آيد از دانشجوى خودشان حمايت و پشتيبانى كنند.


----------------
رادیو فردا: فاطمه شمس ساعاتی پس از این گفت‌وگو به رادیو فردا اطلاع داد در تماس مجدد با پدر محمدرضا جلایی‌پور باخبر شده است حکم دستگیری همسرش همان حکم بازداشت خواهر او در مشهد نبوده بلکه فقط صادرکننده حکم همان بازپرس بوده است.

XS
SM
MD
LG