لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

۵۰۰ روز بلاتکلیفی؛ «نه اتهامی به درخشان تفهیم شده و نه دادگاهی تشکیل»


به گفته برادر حسین درخشان، ارتباط با اسراييل یکی از اتهام های وی است.
به گفته برادر حسین درخشان، ارتباط با اسراييل یکی از اتهام های وی است.
حسين درخشان، كه در بين پاره ای از وبلاگ نويسان ايرانى به «پدر وبلاگ نويسى در ايران» مشهور است، بيش از ۵۰۰ روز است كه در بازداشت به سر مى برد.

عذرى كيارش‌ پور، مادر وى در نامه اى سرگشاده خطاب به آيت ‌الله صادق لاريجانى، رییس قوه قضاییه ایران، خواهان تعيين تكليف وى شده است.

بنا بر آنچه در اين نامه آمده است، هنوز هيچ اتهامى به حسين درخشان تفهيم نشده و پرونده او هنوز در اختيار دادستانى است.



عذرى كيارش پور نوشته است: آيت الله لاريجانى، من از بى ‌توجهى ‌هاى مكرر دستگاه تحت ‌الامر شما به قاضى‌ الحاجات شكايت مى ‌برم و دعا مى ‌كنم هيچ ‌گاه خانواده ‌اى، اين چنين به بى ‌پناهى ما دچار نشوند.

حامد درخشان، برادر حسين درخشان، در گفت و گو با رادیو فردا به تشریح علت ارسال این نامه و آخرین وضعیت این زندانی سیاسی پرداخته است.

رادیو فردا: چه شد كه مادرتان تصميم گرفت به رئيس قوه قضاييه نامه بنويسد؟

حامد درخشان: ما منتظر بوديم تا دادگاهى تشكيل شده و تكليف حسين روشن شود چون مرتب قول داده بودند تا شب عيد وضعيت روشن مى شود، ولى اكنون مى دانيم كه اين اتفاق رخ نخواهد داد. تشكيل دادگاه هر روز به بهانه هاى مختلف به تعويق افتاده تا اين كه امروز طى تماسى كه حسين با خانه داشت، متوجه شديم قبل از عيد دادگاه او تشكيل نمى شود.

بعد از گذشت ۵۰۰ روز از بازداشت آقاى درخشان هيچ اتهامى به او تفهيم نشده است؟

به صورت رسمى نه اتهامى به او تفهيم شده و نه دادگاهى تشكيل شده است. البته چيزهايى به او گفته اند و به زور اعترافاتى از او گرفته اند كه بعد آنها را رد كرده است. ما نمى دانيم حسين به چه اتهامى ۵۰۰ روز است كه در زندان به سر مى برد.

آقاى درخشان! مادر شما در نامه اى خطاب به آقاى لاريجانى گفته است هر روز به خانواده شما وعده جديدى داده اند. در مورد اين وعده ها توضيح دهيد.

آنها وعده داده اند كه تكليف حسين مشخص شود. آزار دهنده ترين حالت همين بلاتكليفى است، پدر من هر روز به دادسرا مى رود و تمام خانواده تحت شكنجه هستند چون ما حتى نمى دانيم اتهام حسين چيست. اگر او جرمى مرتكب شده بايد محاكمه شده و حكمش تعيين شود، اگر هم جرمى ندارد بايد آزاد شود. براى هر جرمى قانون مشخص است.

آنها وعده روشن شدن تكليف حسين را مى دهند انگار اين مسئله امتياز خاصى است، اما اين حق هر فرد بازداشت شده است كه اتهامش مشخص شده و دادگاه برايش تشكيل شود.

در واقع يك خانواده تحت شكنجه است و از حقوق خود محروم شده ولى آنها فقط هر روز وعده مى دهند فردا فردا...

آيا خانواده آقاى درخشان با او ملاقات داشته اند؟

بله! به طور مرتب ملاقات وجود دارد، البته شايد فكر مى كنند اين ملاقات لطفى در حق خانواده ما است، اما ۵۰۰ روز يك نفر بدون مشخص شدن اتهام زندانى است و ما بايد خوشحال باشيم كه با او ملاقات مى كنيم.

شايعاتى مطرح شده مبنى بر اين كه آقاى حسين درخشان در طول بازداشت خود به سايت هاى اينترنتى دسترسى دارد و در طراحى برخى از اتهامات عليه بازداشت شدگان پس از انتخابات با قوه قضاييه همكارى داشته است. آقاى درخشان در مورد امكاناتى كه در زندان در اختيار دارد به خانواده خود حرفى زده است؟

حسين چيزى در اين مورد نگفته، ولى نكته اى كه بايد به آن توجه كرد اين است كه حسين يكى از اولين كسانى بوده كه وبلاگ فارسى راه انداخته است. او متخصص اينترنت، كامپيوتر يا هكر نيست كه از نظر تكنيكى بتواند به كسى كمك كند. تنها اطلاعاتى كه حسين در اختيار دارد همان چيزهايى است كه با مسئوليت خود در وبلاگش مى نوشت و چيزى را از كسى پنهان نكرده بود.

پس آقاى حسين درخشان در پرونده سازى عليه ديگران هيچ دخالتى نداشته است؟

قبل از دستگيرى حسين خيلى ها با او اختلاف نظر داشتند اما او كار مخفى انجام نمى داده است. در واقع حسين قربانى شده، تحت شكنجه بوده و به زور اعترافاتى از او گرفته اند كه بعد آنها را رد كرده است. او در وضعيت همكارى با كسى نيست.

شما اشاره كرديد كه به طور غير رسمى اتهاماتى عليه آقاى درخشان مطرح شده، اين اتهامات چه چيزهايى بوده است؟

توهين به مقدسات و ائمه كه البته حسين در هيچ جاى وبلاگش توهينى به مقدسات يا ائمه نداشته و همه نوشته هايش به صورت مكتوب وجود دارد.

يك سرى شايعاتى هم بود كه مى گفتند با اسراييل رابطه داشته است. حسين به طور علنى به اسراييل سفر كرد و اين مسئله را پنهان نكرده بود، او به اسراييل رفت و گزارش هايى از آنجا تهيه كرد و اين مسئله را در تمام رسانه هايى كه با او صحبت كرده بودند مطرح كرد. آدم بايد ابله باشد كه براى جاسوسى به صورت علنى به جايى برود و مسئله را همه جا مطرح كند اما ارتباط با اسراييل هم يكى از اتهامات او است.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG