لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

انتقاد از پاكستان برای كشته شدن سربازان ايرانى


ایران روز ۱۴ آذر تاييد كرد كه تمام گروگان هاى در اختيار گروه جندالله كشته شده اند. (عکس: AFP)
ایران روز ۱۴ آذر تاييد كرد كه تمام گروگان هاى در اختيار گروه جندالله كشته شده اند. (عکس: AFP)

يك كميسيون مجلس شوراى اسلامى با بررسى كشته شدن سربازان ايرانى توسط گروه ريگى، از پاكستان به دليل مقابله نكردن با آنها انتقاد كرد و وزير اطلاعات نيز گفت كه پاكستان در اين زمينه همراهى نكرد.


مخبر كميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى روز دوشنبه به خبرنگاران گفت كه اين كميسيون «وضعيت پرسنل نيروى انتظامى به گروگان گرفته شده توسط گروه هاى تروريستى و اشرار» را بررسى كرده است.


كاظم جلالى اظهار داشت: «با هماهنگى بين نيروهاى انتظامى و اطلاعاتى، عناصرى از اين گروهك هاى تروريستى دستگير شده اند و در آينده نزديك محاكمه اين عناصر وطن فروش به شكل علنى براى مردم پخش خواهد شد.»


گروه جندالله روز ۲۴ خردادماه سال ۱۳۸۷ با حمله به يك پاسگاه مرزى در سراوان، ۱۶ سرباز مستقر در آن پاسگاه را به گروگان گرفتند و آنها را به محلى نامعلوم در خاك پاكستان منتقل كردند.


اين گروه اعلام كرد كه در مقابل آزادى گروگان‌ها، خواستار آزادى ۲۰۰ وابسته خود در زندان‌هاى ايران، از جمله عبدالحميد ريگى، برادر عبدالمالك ريگى، رهبر جندالله است.


جمهورى اسلامى ايران ضمن رد درخواست اين گروه، بارها از مقام هاى پاكستانى خواست تا ضمن برخورد با گروگانگيران، زمينه آزادى سريع سربازان ايرانى را فراهم كند.


مسئولان جمهورى اسلامى ايران در تازه ترين اظهار نظرهاى خود، پاكستان را در كشته شدن سربازان ايرانى توسط گروه جندالله مقصر دانسته و اعلام كردند كه اين كشور قول داده بود با شدت برخورد كند.

مقام هاى ايران در اظهارات خود اعلام كردند كه مسئولان پاكستانى قول همكارى و مقابله با اقدامات گروه جندالله را داده اند ولى سرانجام روز ۱۴ آذر، جانشين فرماندهى پليس ایران تاييد كرد كه تمام گروگان هاى در اختيار اين گروه كشته شده اند.


مقصر دانستن پاكستان


مسئولان جمهورى اسلامى ايران در تازه ترين اظهار نظرهاى خود، پاكستان را در كشته شدن سربازان ايرانى توسط گروه جندالله مقصر دانسته و اعلام كردند كه اين كشور قول داده بود با شدت برخورد كند.


مخبر كميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس در اين زمينه گفت: «عناصرى در داخل پاكستان اين گروهك را حمايت مى كنند كه اسناد و مدارك آن در اختيار دولت پاكستان قرار گرفته است.»


آقاى جلالى افزود: «دولت پاكستان قول داده كه با شدت برخورد كند. ما مسئوليت برخورد با اين عناصر و همچنين گروه هاى تروريستى در داخل مرزها را با جديت تمام از دولت پاكستان مى خواهيم.»


از سوى ديگر غلامحسين محسنى اژه اى، وزير اطلاعات ايران نيز در اين زمينه گفت: «دستگاه اطلاعاتى تلاش خود را در مسئله گروگانگيرى سراوان انجام داد، اما پاكستان همراهى لازم را نداشت.»


تهران و اسلام آباد روابط بسيار نزديكى با يكديگر دارند ولى موضوع حمله برخى گروه هاى شبه نظامى از خاك پاكستان به اتباع ايرانى در سال هاى اخير، اين مناسبات را دچار تنش هايى كرده است.


ايران تهديد كرده است كه در واكنش به كشته شدن سربازان خود «پاسخى دندان شكن» به گروه جندالله خواهد داد .


اين گروه كه به گفته مقام هاى جمهورى اسلامى، «احتمالا با گروه القاعده در ارتباط است» مدعى شده كه براى رفع تبعيض قومى و مذهبى در استان سيستان و بلوچستان مبارزه مى كند.


جندالله در سال هاى اخير حملات مختلفى عليه نيروهاى نظامى و انتظامى ايران انجام داده است كه اين حوادث دهها كشته از دو طرف بر جاى گذاشته است.


XS
SM
MD
LG