لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

ایران از تصمیم به ساخت و طراحی ۱۰ مرکز جدید غنی سازی اورانیوم خبر داد


مصوبه ساخت و طراحی ۱۰ مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در جلسه اى به رياست محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران، و به گفته سايت دولت ايران، با «راى قاطع» وزيران به تصويب رسيد.
مصوبه ساخت و طراحی ۱۰ مرکز جدید غنی سازی اورانیوم در جلسه اى به رياست محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران، و به گفته سايت دولت ايران، با «راى قاطع» وزيران به تصويب رسيد.
دولت جمهورى اسلامى ايران روز يكشنبه در مصوبه اى سازمان انرژى اتمى اين كشور را «مكلف» كرد كه تا دو ماه آينده نسبت به آغاز احداث پنج سايت جديد غنى سازى اورانيوم و همچنين طراحى پنج سايت ديگر در مقياس تاسيسات هسته اى نطنز اقدام كند.

اين مصوبه در جلسه اى به رياست محمود احمدى نژاد، رييس جمهور ايران، و به گفته سايت دولت ايران، با «راى قاطع» وزيران به تصويب رسيد.

در اين مصوبه آمده است: «مقرر شد سازمان انرژى اتمى تا دو ماه آينده كار احداث پنج سايت جديد را كه مكان آنها در سراسر كشور پيش بينى شده است را آغاز كند و براى پنج سايت جديد نيز مكان مناسب پيشنهاد كند.»

هيئت دولت ايران اين اقدام را در راستاى اجراى قانون «برنامه چهارم توسعه» عنوان كرده است كه بر اساس آن، «دولت بايد براى تامين ۲۰ هزار مگاوات برق مورد نياز نيروگاه هاى كشور، سوخت توليد كند كه مهمترين اقدام در اين مسير احداث ۱۰ سايت غنى سازى در مقياس نطنز است.»

تصميم به احداث ۱۰ سايت جديد براى غنى سازى اورانيوم در ايران در حالى صورت مى گيرد كه اين كشور در حال حاضر تنها يك مركز غنى سازى اعلام شده در نطنز دارد و در حال ساخت تاسيسات جديدى نيز در نزديكى شهر قم است كه تنها ظرفيت نصب «سه هزار سانتريفوژ» را دارد.

تنها نيروگاه هسته اى ايران نيز كه فعاليت آن پس از ۳۵ سال هنوز آغاز نشده است در بوشهر در دست ساخت است و روسيه بيش از ۱۰۰ تن سوخت مورد نياز آن را به ايران ارسال كرده است كه براى مصرف سه سال آن كافى است.

جمهورى اسلامى ايران چهار سال پیش نیز از پايان طراحى نيروگاه جديدى در دارخوين به ظرفيت توليد ۳۶۰ مگاوات برق خبر داده بود ولى ساخت اين تاسيسات هنوز آغاز نشده است.

مكلف كردن سازمان انرژى اتمى براى ساخت و طراحى ۱۰ تاسيسات جديد در ایران واكنشى به قطعنامه روز ۲۷ نوامبر شوراى حكام آژانس بين المللى انرژى اتمى است كه از تهران به دليل پنهانكارى در ساخت سايت «فردو» شديدا انتقاد كرده بود.

این قطعنامه از سوی کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک به آژانس ارائه شده بود.

على اكبر صالحى، رييس سازمان انرژى اتمى ایران، در اين زمينه گفته است: «ساخت ۱۰ سايت جديد غنى ‌سازى پاسخى محكم به حركت ناپسند ۱+۵ است.»

«نياز به ۵۰۰ هزار سانتريفوژ جديد»

بر اساس گزارش سايت دولت ايران، محمود احمدى نژاد در نشست عصر يكشنبه هيئت وزيران گفته است: براى تامين ۲۰ هزار مگاوات برق نيازمند ۵۰۰ هزار سانتريفوژ در مقياس فعلى هستيم.

وى افزوده است: البته سانتريفوژهاى جديدى كه در جمهورى اسلامى ايران طراحى شده است با ظرفيت بالاتر و با تعداد كمتر مى توانند اين كار را انجام دهند كه به محض بهره بردارى، از اين سانتريفوژهاى جديد استفاده خواهيم كرد.

آقاى احمدى نژاد افزود: «بايد به جايگاهى برسيم كه بتوانيم ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن سوخت در سال توليد كنيم و براى اين كار بايد از سانتريفوژهاى جديد و بالاتر استفاده كنيم.»

به گزارش آژانس بين المللى انرژى اتمى، ايران در حال حاضر بيش از هشت هزار دستگاه غنى سازى اورانيوم در تاسيسات نظنز نصب كرده است كه از اين تعداد تنها چهار هزار سانتريفوژ مشغول به كار است.

اين گزارش مى افزايد كه تهران در سال هاى گذشته نزديك به يك و نيم تن سوخت با غلظت ۳.۵ درصد توليد كرده است.

كارشناسان غربى اعلام كرده اند در صورت غنى سازى بيشتر اورانيوم در اختيار ايران، اين كشور قادر خواهد بود تا مواد لازم براى ساخت حداقل يك بمب اتمى را به دست آورد.

محمود احمدى نژاد روز يكشنبه همچنين از بررسى توليد اورانيوم با غناى ۲۰ درصد در جلسه روز چهارشنبه آينده هيئت وزيران خبر داد و گفت: «ما با همه دنيا برخورد دوستانه و محبت آميز داريم اما در عين حال اجازه نمى دهيم سر سوزنى از حق ملت ايران ضايع شود.»

ايران براى تامين سوخت راكتور تحقيقاتى تهران كه راديو دارو توليد مى كند نياز به اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد دارد ولى پس از آنكه طرح غنى سازى اورانيوم با غلظت ۳.۵ درصد اين كشور در خاك روسيه به سرانجامى نرسيد، تهران تهديد كرده است كه خود راسا اقدام به اين كار مى كند.

اين اقدام ايران مى توان چالش و جنجال كنونى بر سر فعاليت هاى هسته اى تهران را با كشورهاى غربى به اوج خود برساند و نگرانى ها از احتمال دستيابى ايران به توانايى ساخت سلاح هسته اى را افزايش دهد.
XS
SM
MD
LG