لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

هشدار لاریجانی به غرب و درخواست مجلس برای کاهش سطح همکاری با آژانس


علی لاریجانی رئیس مجلس ایران، روز یکشنبه با هشدار در مورد احتمال کاهش همکاری ایران با آژانس، گفت که قطعنامه اخیر شورای حکام نشان داد کشورهای غربی نه تنها به دنبال مذاکره برای وصول به راه حل نبودند، بلکه پیگیر نوعی کلاه‌برداری سیاسی بودند.

آقای لاریجانی که اظهاراتش در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری‌های داخلی، انعکاس یافته است همچنبن گفت که این اقدام آژانس نشان می‌دهد که در مقابل پیشنهادهای فرصت‌طلبانه باید با هوشیاری بیشتر گام برداشت.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل روز جمعه به دلیل پنهان‌کاری جمهوری اسلامی در فعالیت‌های هسته‌ای، قطعنامه‌ای را با اکثریت آرا در محکومیت ایران صادر کرد.

در این قطعنامه که توسط کشورهای گروه ۵+۱ تهیه شده بود، از ایران خواسته شده که بی‌درنگ ساخت تأسیسات غنی‌سازی قم را که به تازگی افشا شده را متوقف کند و ضمن روشن ساختن انگیزه واقعی از ساخت چنین کارخانه‌ای اطمینان دهد که تاسیسات یا برنامه پنهان دیگری در کشور ندارد.

اکنون آقای لاریجانی به آمریکا و دیگر اعضای ۵+۱ هشدار داده است که «تصویر نکنید اینگونه بازی‌های فرسوده و کهنه مجال جدیدی برای چانه‌زنی برای شما فراهم می‌کند و کاری نکنید که مجلس و ملت ایران، راه دیگری در پیش بگیرند و همکاری با آژانس را به طور جد تقلیل دهند».

رئیس مجلس ایران اضافه کرده است که اعلام زودهنگام ساخت مرکز فردو باید مورد استقبال واقع می‌شد نه آنکه «با تکرار حرف‌های بی‌مبنای گذشته» عاملی برای صدور قطعنامه قرار می‌گرفت.

درخواست نمایندگان مجلس برای کاهش همکاری دولت با آژانس

همزمان خبرگزاری‌های ایران بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای از دولت خواسته‌اند تا «با توجه به رفتار خصمانه کشورهای ۵+۱، سریعاً برنامه کاهش سطح همکاری خود با آژانس را از طریق کمیسیون امنیت ملی، به مجلس شورای اسلامی ارائه کند».

۲۲۶ نماینده مجلس در این بیانیه همچنین با دوگانه و سیاسی خواندن رفتار آژانس و شورای حکام، و تأکید بر «استمرار بدون وقفه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران» از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای حکام خواسته‌اند تا به عنوان یک نهاد تخصصی «از رفتارهای دوگانه که موجب خدشه جدی به اعتبار آن سازمان شده است و از منظر جهانیان و افکار عمومی نشانه‌ای بر فشار قدرت‌های بزرگ است دوری جویند».

در این بیانیه همچنین خواسته شده است که «هرچه سریعتر مسیر انحرافی ارجاع پرونده [هسته‌ای ایران] به شورای امنیت سازمان ملل را اصلاح و به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگشته و به شکل پرونده عادی درآید.

این نمایندگان مجلس همچنین با انتقاد از رفتار آمریکا در قبال ایران گفته‌اند که «اوباما که سخن از تغییر می‌گفت نه تنها نتوانست کوچکترین تغییری را موجب شود بلکه با تغییر لحن تندی همچنان مسیر تندروانه محافظه‌کارانه افراطی حاکم بر کاخ سفید دوران جورج‌بوش را می‌پیماید».

قطعنامه اخیر شورای حکام علیه ایران، در حالی به تصویب رسید که بیشتر کشورهای در حال توسعه در آژانس با این اقدام شواری حکام مخالف بودند و آن را تحریک‌کننده و غیرمفید دانستند.

ایران نیز از پیش هشدار داده بود که در صورت تصویب چنین قطعنامه‌ای ممکن است همکاری خود را با آژانس کاهش دهد.

صدور چنین قطعنامه‌ای علیه ایران از سال ۲۰۰۶ به این سو سابقه نداشته است به خصوص که علاوه بر بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایالات متحده، و روسیه این قطنامه از حمایت اصولی چین نیز برخوردار بود.

با صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل علیه ایران، راه برای تصویب قطعنامه دیگری در نیرومندترین نهاد سازمان ملل که همان شورای امنیت است، هموارتر می‌شود.

تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رسیده است و تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی منوط به رضایت چین و روسیه در این نهاد بین‌المللی است.
XS
SM
MD
LG