لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

كنسول سابق ايران در نروژ: به تهران باز نخواهم گشت


نمایی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو، پایتخت نروژ
نمایی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو، پایتخت نروژ
محمدرضا حيدرى، كنسول سفارت ايران در نروژ، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با يك خبرگزارى خارجى تاييد كرد كه در اعتراض به سركوب معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری از سمت خود استعفا كرده است و گفت كه به دليل واكنش دولت جمهوری اسلامی به ايران باز نخواهد گشت.

آقاى حيدرى در گفت و گوى تلفنى با خبرگزارى فرانسه گفته است: «اگر من به ايران باز گردم معلوم نيست كه چه اتفاقى رخ خواهد داد.»

وى افزوده است: «براى من ممكن نيست كه به ايران برگردم. دوستانم به من خبر داده اند كه اگر برگردم دچار دردسر خواهم شد.»

آقاى حيدرى مى گويد كه مقامات از طريق سفارت از وى خواسته اند تا به تهران باز گردد.

استعفاى كنسول ايران در نروژ با واكنش سفارت اين كشور در اسلو و وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى روبرو شده است و آنها اين خبر را «شايعه و دروغ» خوانده اند.

خبرگزارى هاى ايران به نقل از يك مقام وزارت امور خارجه اين كشور كه نامش فاش نشده است اعلام كرده بودند كه پخش اين گونه اخبار بخشى از «جنگ روانى منابع غربى» است و دوره ماموريت سركنسول ايران در اسلو خاتمه يافته و نفر بعدى به زودى به جاى او عازم خواهد شد.

رامين مهمانپرست، سخنگوى وزارت خارجه ايران، نيز در گفت و گو با خبرگزارى رويترز خبر استعفاى اعتراض آميز كنسول ايران را تكذيب كرده و گفته بود: «اگر چه حيدرى هنوز به ايران بازنگشته، اما دليل ادامه حضور او در نروژ انتظار براى پايان سال تحصيلى فرزندانش بوده است.»

«استعفاء برای مردم و موسوی»

محمد رضا حيدرى كه به مدت دو سال در اسلو سمت كنسول ايران را بر عهده داشته است در گفت و گوى خود با خبرگزارى فرانسه گفته كه پس از سركوب معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى در روز عاشورا، ششم دى ماه، از مقام خود كناره گيرى كرده است.

در جريان سركوب هاى اين روز حداقل هشت نفر كشته و بيش از يك هزار نفر نيز بازداشت شدند.

آقاى حيدرى افزوده است: «من استعفاى خود را براى كاردار فرستادم و به او گفتم كه براى من غير ممكن است تا به كارم ادامه دهم. من اين كار را به خاطر مردم ايران و (مير حسين) موسوى انجام دادم.»

يك سخنگوى سفارت ايران در نروژ به اين خبرگزارى گفته است كه «ما خبر استعفاء را رد مى كنيم. ماموريت وى بيش از يك ماه است كه پايان يافته و جايگزين او نيز دو هفته پيش وارد اسلو شده است.»

ولى آقاى حيدرى مى گويد: «اين حقيقت ندارد. من استعفاء كرده ام.»

اين ديپلمات بلندپايه ايرانى دو فرزند دارد و خانواده وى نيز هم اكنون در نروژ به سر مى برند. كنسول سابق ايران در اسلو در پاسخ به اين پرسش كه آيا از دولت نروژ درخواست پناهندگى خواهد كرد مى گويد كه نمى داند دقيقا بايد چه كارى انجام دهد.

از زمان آغاز اعتراض هاى گسترده در ايران به نتايج انتخابات رياست جمهورى اين نخستين بار است كه يك ديپلمات بلندپايه جمهورى اسلامى در واكنش به سركوب هاى هفت ماه گذشته از سمت خود كناره گيرى مى كند.

در جريان سركوب مخالفان دولت در ايران حداقل ۸۰ نفر كشته و بيش از پنج هزار نفر نيز بازداشت شده اند.

نيروهاى امنيتى جمهورى اسلامى بسيارى از فعالان سياسى و مدنى را در جريان اعتراض ها دستگير و براى برخى از آنها احكام سنگين صادر كرده اند.

موج برخورد با معترضان از روز عاشورا تا كنون شدت بيشترى گرفته است و هم اكنون اين نگرانى از سوى سازمان هاى حقوق بشرى مطرح شده است كه امكان دارد دستگاه قضايى ايران براى پايان دادن به مخالفت هاى گسترده معترضان، تعدادى از بازداشت شدگان را به اعدام محكوم كند.
XS
SM
MD
LG