لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

ایران در فهرست کشورهای پر مخاطره؛ « تصمیم کمیته مشترک جنگ بود»


بازار بيمه دريايى لندن كه نفوذ بسيارى در بازار بيمه دريايى جهان دارد، ايران را در رديف كشورهايى دسته بندى كرده كه از خطر بالايى برخوردارند.

نيل رابرتز، مدير مؤسسه بازار بيمه هاى لندن، كه نماينده منافع تمام شركت هاى تحت پوشش بيمه «لويدز لندن» هستند به خبرگزارى ها گفت: «كشتى هايى كه به ۱۲ مايل دريايى ايران نزديك شوند بايد به شركت بيمه خود اطلاع دهند.»



قرار دادن ايران در فهرست كشورهاى پر مخاطره لزوماً به معنى بالا رفتن قيمت بيمه نيست. اين فقط بدان معنا است كه اگر كشتى ها بيش از ۱۲ مايل دريايى به ايران نزديك شوند بايد به شركت بيمه خود اطلاع دهند. آن وقت آنها با ارزيابى شرايط ممكن است قيمت بيمه را براى آن مورد به خصوص افزايش دهند.

نیل رابرتز، مدير مؤسسه بازار بيمه هاى لندن
راديو فردا در اين زمينه با نيل رابرتز گفت و گو كرده است.

چرا شركت بيمه لويدز چنين تصميمى اتخاذ كرده است؟

نیل رابرتز: اول بايد بگويم اين تصميم شركت لويدز نبود. كميته مشترك جنگ كه يك مؤسسه خصوصى ارزيابى خطر است تصميم گرفت ايران را به فهرست كشورهاى پر مخاطره خود اضافه كند تا به اين ترتيب شركت هاى بيمه اى كه كشتى هاى در تردد اين منطقه را پوشش مى دهند از مشكلاتى كه ممكن است به خاطر تحريم هاى ايران از سوى آمريكا به وجود آيد از پيش مطلع باشند.

اين اقدام بيشتر يك پيشدستى در آگاه كردن شركت هاى تجارى است كه با ايران كار مى كنند و در حال حاضر فقط در مرحله اطلاع رسانى و نظارت بر مسايل است.

علت اين تصميم وقتی روشن تر مى شود که بدانيم تقريباً تمام معاملات لويدز لندن و بسيارى از شركت هاى مشابه در بازار لندن به نحوى با آمريكا مربوط است، چه از طريق استخدام كارمندان و مديران و چه از طرق ديگر و به اين ترتيب بازوى آمريكايى اين ارتباط مى تواند مبادلات دلارى را با شركت هايى كه تحريم ها را رعايت نكند قطع كند و اين اقدام مى تواند بلافاصله آن شركت را از پا درآورد. به همين خاطر كميته مشترك جنگ تصميم گرفت پيش از آن كه ضررى متوجه اين شركت ها شود آنها را از امكان آن مطلع كند.

آيا اين اقدام يك عمل تنبيهى است يا فقط اقدامى براى ارزيابى مخاطرات تجارى است؟

اين اقدام اصلاً تنبيهى نيست و فقط پيش بينى مشكلاتى است كه ممكن است به خاطر تحريم هاى ايران از سوى آمريكا پيش رو باشد. البته اين بهترين راه حل نيست اما در تجارت و بازرگانى اگر مخاطرات احتمالى درست سنجيده نشود، مى تواند زيان هاى جبران ناپذيرى به بار آورد.

اگر اين شركت ها بخواهند با ايران معامله كنند مى توانند بيمه خود را از شركت هاى ديگرى خريدارى كنند و حتى به قيمت ارزان تر. اين مسئله درست است؟

البته، بازار آزاد است و مى توانند اين كار را انجام دهند اما توجه داشته باشيد كه قرار دادن ايران در فهرست كشورهاى پر مخاطره لزوماً به معنى بالا رفتن قيمت بيمه نيست. اين فقط بدان معنا است كه اگر كشتى ها بيش از ۱۲ مايل دريايى به ايران نزديك شوند بايد به شركت بيمه خود اطلاع دهند. آن وقت آنها با ارزيابى شرايط ممكن است قيمت بيمه را براى آن مورد به خصوص افزايش دهند، اما اين هم حتمى نيست.

آيا اين تصميم از تردد كشتى ها در سواحل ايران خواهد كاست؟

در حال حاضر نه، ولى احتمالاً وقتى تحريم هاى ايران آغاز شود ممكن است وضع تغيير پيدا كند.

وقتى تحريم ها جارى شد چه تغييراتى به وجود خواهد آمد؟

هنوز خيلى زود است بگوييم چه خواهد شد، ولى قطعاً در حمل توليدات بنزين تاثير خواهد داشت. با اين حال چون ما هنوز متن قانون تحريم ها را در اختيار نداريم بسيار دشوار است كه در موارد خاص نظر بدهيم.
XS
SM
MD
LG