لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

تيم فوتبال نوجوانان ايران به نخستين پیروزی خود در جام جهانی رسید


تيم ملى فوتبال نوجوانان ايران در نخستين مسابقه خود در گروه سوم جام جهانى رده سنى زير ۱۷ سال در برابر تيم گامبيا به پيروزى دو بر صفر دست يافت.

گل هاى تيم ايران در دقيقه ۴۴ توسط پيام صادقيان و در دقيقه ۸۴ توسط كاوه رضايى به ثمر رسيد. تيم گامبيا با اخراج بوبا ساما از دقيقه ۳۳ و دى جانه از دقيقه ۸۷ نه نفرى بازى را به پايان رساند. ساما دو اخطاره شد. صادقيان و عليشاه از داور پرتغالى اخطار گرفتند.

در نيمه نخست ايمان صادقى، دروازه بان ايران، دو بار منجى دروازه اش شد و پيش از پايان نيمه اول به گل برترى دست يافت. در نيمه دوم ايران بر حريف ده نفرى برترى نشان داد.

تيم ملى نوجوانان ايران: ايمان صادقى (دروازه بان)، سعيد لطفى، على گودرزى، ايمان شيرازى و بهمن مالكى (از دقيقه ۷۹ گوهرى) (مدافعان)، اميد عالى شاه (از دقيقه ۵۹ حيدرى)، مهرگان گلبرگ، افشين اسماعيل‌زاده (از دقيقه ۶۳ ايمانى) و مهرداد يگانه (بازيكنان ميانى)، كاوه رضايى و پيام صادقيان (مهاجمان)

داور: پابلو پوزو از پرتغال

قهرمانان دو قاره، رودر روى يكديگر

نخستين پيكار گروه سوم بين دو تيم قهرمان قاره هاى آسيا و آفريقا بود. سايت فدراسيون بين المللى فوتبال، فيفا، پيش از بازى بخت ايران را بيشتر از گامبيا دانسته بود.

طارق صيغى، سرمربى تيم نوجوانان گامبيا، ماه پيش ۱۱ بازيكن موثر خود را كنار گذاشت. همين خانه تكانى باعث شد تا سفيدپوشان ايران بر گامبيا برترى داشته باشند.

اين ريزش بازيكنان اصلى به دليل اعلام فيفا در آزمايش دقيق سن بازيكنان براى جام جهانى ويژه زير ۱۷ سال بود. پاسكارى جذاب و تكنيك نرم نوجوانان ايران در برابر آفريقايى هاى تنومند و دفاع هشيارانه گامبيا در ورزشگاه «يو جى اسيونه» محكى جدى خورد و با زدن دو گل در پايان هر نيمه عملا بر قهرمان آفريقا برترى نشان داد.

در گروه سوم، تيم ملى نوجوانان هلند، نايب قهرمان اروپا، و كلمبيا، تيم چند تيره اى آمريكاى جنوبى هم حضور دارند.

هر دو تيم ايران و گامبيا دستيابى به سه امتياز با ارزش در ديدار نخست خود و پيش از رويارويى با دو حريف ديگر با مكتب هاى متفاوت فوتبال را در برنامه داشتند.

در اين رهگذر نوجوانان ايران گام نخست را محكم برداشتند و با دروازه اى بسته مهياى ديدار چهارشنبه با كلمبيا شد.

با اين كه تيم گامبيا متحمل تغييرى سنگين و ناگهانى شده بود، در شروع بازى تكيه گاهى بر اين واقعيت داشت كه در جام جهانى پيشين – ۲۰۰۵ در پرو – بچه عقرب ها (لقب تيم گامبيا) در مسابقه آغازين سه بر يك تيم نيرومند برزيل را شكست داده بودند.

يك پيروزى بزرگ كه تزريق بازيكن بزرگسال را مى توان دليل اصلى آن دانست.

على دوستى مهر، سرمربى تيم نوجوانان، در دومين حضور ايران ادعا كرده است كه در نيجريه تيمش يكى از سه تيم اول اين جام خواهد شد. ايران در حضور پيشين – ۲۰۰۱ در ترينيداد و توباگو – هر سه مسابقه مرحله گروهى را باخت و حذف شد.

على دوستى مهر پيش از مسابقه با گامبيا گفت: «بازيكنان تيم ما از بهترين هاى ايران هستند كه در بهترين شرايط آمادگى بسر مى برند. ما نقطه ضعفى نداريم. اگر داشتيم قهرمان آسيا نمى شديم. ما مى توانيم با يكى از مدال هاى نيجريه به ايران بازگرديم.»

دوستى مهر همچنين گفته بود: «از هفته‌ها پيش با آناليز تيم گامبيا، روى اين حريف كار كرديم و آنها را به خوبى مى شناسيم. گامبيا قدرت فوق العاده ‌اى دارد اما، ما مرد روزهاى سخت هستيم.»

در نخستين روز در گروه هاى اول و دوم و در زير باران سيل آسا، تيم آرژانتين يك بر صفر هندوراس را شكست داد، مكزيك دو بر صفر بر مكزيك پيروز شد، برزيل در گام نخست به سختى توانست سه بر دو بر ژاپن پيروز شود.

آلمان، قهرمان اروپا نيز در حالى با نيجريه ميزبان سه بر سه كرد كه تا دقيقه ۵۷ سه بر صفر پيش بود و با تسليم به يك پنالتى و اخراج بازيكن خاطى آلمان، در عرض هفته دقيقه برترى را از دست داد.

همزمان با بازى ايران در برابر گامبيا، در گروه چهارم تيم تركيه يك بر صفر بوركينا فاسو را شكست داد.

در جام جهانى ۲۰۰۹ نيجريه نوجوانان ۲۴ كشور در شش گروه به طور دوره اى بايكديگر پيكار مى كنند. در پايان رقابت هاى گروهى تيم هاى اول و دوم هر گروه به علاوه بهترين چهار تيم صاحب رده سوم در شش گروه به دور دوم (يك هشتم پايانى) راه مى يابند تا به صورت حذفى تا مرحله پايانى پيش روند.

آفريقا قلب فوتبال

با پايان رقابت هاى جام جهانى ۲۰۰۹ جوانان در مصر و برگزارى جام جهانى ۲۰۱۰ در آفريقاى جنوبى، رقابت هاى جام جهانى ۲۰۰۹ نوجوانان در نيجريه آغاز شد تا آفريقا همچنان قلب تپنده فوتبال جهان باشد.

از هنگام پيدايش جام جهانى نوجوانان به سال ۱۹۸۵ در چين، ستارگانى از آن در جهان فوتبال متولد شدند كه از ميان آنان مى توان به رونالدينيو، ايكر كاسياس، ميخائل اسين و لوييس فيگو اشاره كرد.

اكنون ۵۰۴ بازيكن در نيجريه پا گذاشتن بر مسير اين بزرگان فوتبال را آرزو دارند.
XS
SM
MD
LG