لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۵

نتانياهو: سوريه موشک‌هاى اسكاد حزب‌الله را انبار مى‌كند


بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، روز پنجشنبه در مصاحبه با شبكه تلويزيونى «پى بى اس» انتقال موشك هاى اسكاد از طريق سوريه براى حزب الله را قاطعانه رد كرده بود.
بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، روز پنجشنبه در مصاحبه با شبكه تلويزيونى «پى بى اس» انتقال موشك هاى اسكاد از طريق سوريه براى حزب الله را قاطعانه رد كرده بود.
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، سوريه را متهم كرده است كه «انبارهاى نظامى ويژه‌اى را براى موشک‌هاى اسكاد جهت انتقال و تحویل آنها به حزب‌الله لبنان اختصاص داده است».

رسانه‌هاى اسرائيل گزارش دادند كه آقاى نتانياهو اين سخنان را روز پنج‌شنبه گذشته در ملاقات با سيلويو برلوسكونى، نخست وزير ايتاليا، مطرح كرده است.

اين اظهارات در حالى بيان مى‌شود كه بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، روز پنج‌شنبه در مصاحبه با شبكه تلويزيونى «پى‌بى‌اس» آمریکا انتقال موشک‌هاى اسكاد از طريق سوريه براى حزب‌الله را قاطعانه رد كرده بود.

روزنامه بريتانيايى تايمز روز جمعه در گزارش مشروحى همراه با چاپ تصاوير ديجيتالى ماهواره‌اى از برخى نقاط شهرك «ادره» در بيست كيلومترى شمال شرق دمشق و منطقه «مصائف» مدعى شده بود كه اين نواحى «انبار ارتش سوريه براى محموله‌هاى موشكى و جنگ‌افزارهاى ديگر پيش از انتقال آنها به مقر حزب‌الله در لبنان است».

روزنامه تايمز نوشته بود كه اين تصاوير مربوط به هفته نخست ماه ژانويه ۲۰۱۰ بوده است كه به درخواست اين روزنامه مورد بررسى و تحليل كارشناسان نظامى قرار گرفته است.

تايمز مدعى شده است كه «محموله‌هاى نظامى اين انبارها، به‌ويژه در شرايط نامساعد هوايى، كه امكان تعقيب از سوى رادارهاى اسرائيلى را كاهش مى‌دهد، از راه زمينى از سوريه به لبنان مى‌رسد».

روزنامه تايمز مدعى شده است كه «محموله‌هاى نظامى اين انبارها، به‌ويژه در شرايط نامساعد هوايى كه امكان تعقيب از سوى رادارهاى اسرائيلى را كاهش مى‌دهد، از راه زمينى از سوريه به لبنان مى‌رسد».
این روزنامه بریتانیایی اين ادعا را هم عنوان كرده بود كه «اكثر جنگ‌افزارهاى اين انبارها از ايران به سوريه مى‌رسند»، و افزوده بود: «آمريكا بیش از گذشته نگران است، زيرا مى‌بيند كه بشار اسد بيش از گذشته حكومت خود را با حزب‌الله و ايران گره زده، و آمريكا بعيد نمى‌داند كه اگر جنگى جديد بين اسرائيل و حزب‌الله در گيرد، سوريه نيز مستقيما در آن مداخله كند.»

سوريه در نبرد تابستان سال ۲۰۰۶ بين اسرائيل و حزب‌الله سكوت و بی‌طرفی اختیار كرد.

محمود احمدى‌نژاد، رئيس جمهور ايران، در هفته‌هاى اخير در ديدارها و مكالمات تلفنى با بشار اسد و نيز با حسن نصرالله، دبير كل حزب‌الله، و خالد مشعل، رئيس دفتر سياسى حماس، گفته است كه «اگر اين بار جنگى در گيرد، بايد كار اسرائيل را يكسره كرد».

با اين حال، آقاى اسد در مصاحبه روز پنج‌شنبه خود با شبكه پى‌بى‌اس گفته بود كه «ايران در نهان و آشكار از مذاكرات صلح سوريه با اسرائيل حمايت كرده است».

«جنگ‌افروزى» ايران

نخست وزير اسرائيل پنج‌شنبه گذشته هنگامى كه براى شركت در نشست سران كشورهاى عضو همكارى‌هاى اقتصادى و توسعه در پاريس به سر می‌برد با نخست وزير ايتاليا و نيز نيكلا سركوزى، رئيس جمهور فرانسه، ديدار كرد.

ايتاليا، فرانسه و آلمان بخش مهمى از نيروهاى يونيفيل، سپاه ناظر بر صلح در جنوب لبنان، را تشکیل می‌دهند.

آقاى نتانياهو در ادامه سفرهاى خارجى خود پس از فرانسه و كانادا، روز اول ژوئن، با باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا، نيز ديدار و با وى درباره «تحركات حزب‌الله، سوريه و ايران» مذاكره خواهد كرد.

نخست وزير اسرائيل سه هفته پيش گفته بود كه «ايران براى وقوع جنگ بين سوريه با اسرائيل آتش‌افروزى مى‌كند».

باراك اوباما دوشنبه گذشته در ديدار با سعد حريرى، نخست وزير لبنان، از عواقب تجهيز بيشتر حزب‌الله ابراز نگرانى كرد و گفت: «قاچاق جنگ‌افزار براى حزب‌الله بايد متوقف شود.»

اما آقاى حريرى پس از ديدار با بان گى مون، دبير كل سازمان ملل متحد، گفت: «اگر كسى سندى قطعى در مورد انتقال موشک‌هاى اسكاد از سوريه براى حزب‌الله دارد ارائه كند.»

شمارى از مقامات آمريكا در دو ماه اخير درباره انتقال احتمالى موشک‌هاى اسكاد براى حزب‌الله به سوريه هشدار داده، اما گفته‌اند كه در مورد عبور چنين محموله‌هاى موشكى از سوريه به لبنان گزارش قطعى ندارند.

گيدو وستر وله، وزير امور خارجه آلمان، نيز در سفر روزهاى اخير خود به لبنان، انتقال ساز و برگ نظامى جديد براى حزب‌الله را داراى «عواقبى نگران‌كننده» دانست و نسبت به آن «هشدار» داد.

اين در حالى است كه ميشل سليمان، رئيس جمهور لبنان، اخيرا چند بار از زرادخانه حزب‌الله حمايت كرده و آن را «حق مقاومت» دانسته است، سخنانى كه با انتقاد ملى‌گرايان لبنان روبه‌رو شد كه از احتمال حمله نظامى دوباره اسرائيل به لبنان نگرانند.
XS
SM
MD
LG