لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

«احتمال پرداخت پول» در ازای آزادی گروگان ژاپنی


ساتوشی ناکامورو، جوان ۲۳ ساله ژاپنی ، دانشجوی رشته جامعه شناسی در دانشگاه ملی يوکوهاما است که در جریان دیدار از بم توسط افراد مسلح ربوده شد.
ساتوشی ناکامورو، جوان ۲۳ ساله ژاپنی ، دانشجوی رشته جامعه شناسی در دانشگاه ملی يوکوهاما است که در جریان دیدار از بم توسط افراد مسلح ربوده شد.

ژاپن يک گروه از مقامات بلند پايه اين کشور را برای پيگيری وضعيت دانشجوی ربوده شده ژاپنی به ايران فرستاده است.


ايتسونوری اونودرا، مشاور ارشد وزير امور خارجه ژاپن در امور بين المللی روز سه شنبه توکيو را به مقصد تهران ترک کرد تا با مقامات ايرانی که خواستار همکاری ژاپن برای آزادی دانشجوی ژاپنی شده بودند، همکاری کنند.


اسامو مياتا، استاد تاريخ ايران در دانشگاه «شی زو اوکا» در این باره به راديو فردا می گويد: «من حدس می زنم که دولت ژاپن با گروه شه بخش که دانشجوی ژاپنی را ربوده، تماسی ندارد. بنابراين دولت توکیو کاملا به دولت ايران وابسته است تا آنها با گروه شه بخش مذاکره کنند. فکر می کنم گروه شه بخش خواستار مقدار زيادی پول شده است و به نظرم دولت ژاپن حاضر است اين پول را پرداخت کند.»



  • «دولت ژاپن حاضر است برای آزادی اين دانشجوی ژاپنی مبلغی که گروگان گيران خواسته اند، بپردازد.»
یک استاد دانشگاه توکیو

اين اظهارات در حالی صورت می گيرد که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه احتمال هر گونه معامله با سارقان مسلحی که هفته گذشته اين دانشجو را در شهر بم به گروگان گرفتند، منتفی دانست.


محمد علی حسينی، گفت که «خبر مبادله يا تحويل پول را، آدم ربايان مطرح کرده اند که اين امر غير قانونی است.»


استاد تاريخ ايران در دانشگاه «شی زو اوکا» می گويد: «دولت ژاپن حاضر است برای آزادی اين دانشجوی ژاپنی مبلغی که گروگان گيران خواسته اند، بپردازد.»


وی می افزايد:« من اطلاعاتی درباره سفر مقامات ژاپنی به ايران دارم ولی نمی توانم آنها را برای شما بازگو کنم. فقط می توانم بگويم که افرادی از وزارت خارجه ژاپن برای مذاکره و همکاری با مقامات ايرانی به کرمان و سيستان و بلوچستان رفته اند. اما آنها از کانال مستقيمی با گروه رباينده دانشجوی ژاپنی در تماس نيستند.»


ساتوشی ناکامورو، جوان ۲۳ ساله ژاپنی ، دانشجوی رشته جامعه شناسی در دانشگاه ملی يوکوهاما است و از ماه ارديبهشت تاکنون در خارج از ژاپن بسر می برد.


اسامو مياتا، استاد دانشگاه در ژاپن به فعاليت های اين دانشجو و سفر های وی اشاره می کند و می گويد:« ساتاشی ناکامورو در برخی سازمان های غير دولتی در نپال فعاليت می کرد. او بسيار به سفر علاقه مند و در اين باره کنجکاو است. او از نپال به پاکستان سفر کرده و بعد به ايران رفته بود. او در کويته پاکستان هم توقف داشته است. تعداد زيادی از گروه های مسلح و مجرم در مرز پاکستان و ايران فعاليت می کنند.»


مناطق مرزی ايران با افغانستان و پاکستان در سال های اخير، صحنه برخی اقدامات خشونت بار، ترور و گروگان گيری بوده که مقامات جمهوری اسلامی ايران آن ها را به «قاچاقچيان مواد مخدر» و گروهی که « اشرار» خوانده می شوند، نسبت می دهند.



دولت جمهوری اسلامی ايران به گردشگران خارجی هشدار داده است به هنگام بازديد از مناطق مرزی ايران با پاکستان و افغانستان مراقب باشند يا به اين مناطق مسافرت نکنند.

گروگانگيری اتباع خارجی در ايران


محمود برآهويی نژاد، روزنامه نگار مستقل در زاهدان، در گفت و گو با راديو فردا درباره تاريخچه گروگان گيری گردشگران خارجی در سال های اخير می گويد:«در سال ۱۳۷۸ تعدادی جهانگرد تبعه اسپانيا و پرتغال در بلوچستان گروگان گرفته شدند و بعد از مدتی آزاد شدند.۱۱ آذرماه ۱۳۸۲ دو گردشگر آلمانی و يک ايرلندی تبار در نزديکی شهر زاهدان ربوده شدند که گروگانگيران درخواست پنج ميليون يورو برای آزادی آنها کرده بودند.»


وی می افزايد: «در سوم دی ماه ۱۳۸۴ سه تبعه ترکيه در منطقه ميرجاوه در شرق بلوچستان به گروگان گرفته شده بودند که در ۲۷ دی ماه ۱۳۸۴ آزاد شدند، گروگانگيران در اين مورد نيز درخواست پول کرده بودند. اوايل مرداد ۱۳۸۶ دو جهانگرد بلژيکی توسط گروهی به رياست اسماعيل شه بخش ربوده شدند، ۲۳ مردادماه خانم کارلا، يکی از گروگان های بلژيکی به دلايل انسانی آزاد شد و ۲۲ شهريورماه ۱۳۸۶ هم وزارت کشور جمهوری اسلامی از آزادی ديگر گروگان بلژيکی خبر داد.»


محمود برآهويی نژاد همچنين درباره فعاليت های گروه مسلح اسماعيل شه بخش می گويد:« دولت جمهوری اسلامی اعلام کرده فردی به نام اسماعيل شه بخش به همراه گروه مسلح خود اين دانشجوی ژاپنی را به گروگان گرفته و در مقابل خواستار آزادی پسرش شده است. چون گروه آقای شه بخش درباره اهداف و انگيزه هايش برای فعاليت، اطلاع رسانی نداشته است، من دقيقا نمی توانم بگويم با چه اهداف و انگيزه هايی فعاليت مسلحانه می کنند. اما دولت جمهوری اسلامی اين گروه و گروه های مشابه را قاچاقچيان مسلح و اشرار معرفی می کند.»


دولت جمهوری اسلامی ايران به گردشگران خارجی هشدار داده است به هنگام بازديد از مناطق مرزی ايران با پاکستان و افغانستان مراقب باشند يا به اين مناطق مسافرت نکنند.


XS
SM
MD
LG