لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

فرانسه: در صورت موافقت همه نامزدها، احمدی نژاد را به رسمیت خواهیم شناخت


برنارد کوشنر می گوید: فرانسه در صورتی محمود احمدی نژاد را به عنوان رییس جمهور ایران به رسمیت می شناسد که در جهان همه، بویژه دیگر نامزدهای ریاست جمهوری ایران، در باره آن به توافق رسیده باشند.

وزیر امور خارجه فرانسه که در سنای این کشور سخن می گفت، اظهار داشت: «فرانسه به حمایت خود از جنبش دمکراسی خواهی در ایران که در نتیجه تحولات پس از انتخابات شکل گرفته است ادامه می دهد.»

او گفت: «باید روابط خود را با این جنبش افزایش دهیم و با آنچه درمورد انرژی اتمی در ایران می گذرد مخالفت کنیم.»

آقای کوشنر افزود: «ما شاهد جنبشی هستیم که می تواند برای مردم ایران آینده را نوید دهد.»

مسئول دیپلماسی فرانسه همچنین گفت: «به نظر ما مهم ترین مسئله آن است که در سطوح بالای سلسله مراتب علمای شیعی اختلافات عمده ای پدید آمده است.»

او گفت: «این البته نوعی نبرد قدرت است که در دیگر کشورها واکنش ها به آن مختلف است اما در ایران این نخستین بار پس از سی سال است که چنین اختلافی بوجود آمده است.»

برنارد کوشنر کنار رفتن غلامرضا آقازاده از ریاست سازمان انرژی اتمی ایران را «بسیار مهم» ارزیابی کرد و گفت: «وی از مقام خود برکنار شده است و این رویداد مهمی است چرا که او به طور علنی از اتهام های آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پرده برداشته است.»

خبرگزاری ایسنا روز پنجشنبه خبر داد که غلامرضا آقازاده پس از 12 سال از مقام ریاست سازمان انرژی اتمی کناره گیری کرده است. گزارش ها حاکی است که محمود احمدی نژاد استعفای وی را پذیرفته است.

اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در ساعات اولیه پس از سخنرانی او به گونه ای متفاوت منتشر شد و خبرگزاری فرانسه در متن خبر انگلیسی خود از وی نقل قول کرد که پاریس دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را به رسمیت می شناسد.

ولی ساعاتی بعد، وزارت امور خارجه فرانسه متنی فرانسوی در اختیار این خبرگزاری قرار داد که در تضاد کامل با متن انگلیسی آن است و آقای کوشنر به رسمیت شناختن دولت دهم را منوط به توافق «همه» کرده است.

اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه یک هفته پس از آن بیان می شود که کميسيون روابط خارجی اتحاديه اروپا اعلام کرده بود در صورتی که ايران راه حل گفت ‌و گو برای حل مسئله نتيجه انتخابات را رد کند، اين اتحاديه وضع تحريم‌ های بيشتر را بررسی خواهد کرد.

بنيتا فررو – والدنر، کميسر روابط خارجی اتحاديه اروپا، گفته بود: «اگر [در جهت حل مسئله انتخابات] اتفاقی نيفتد، راه حل تحريم‌های بيشتر و تشديد تحريم‌های گذشته بار ديگر در اتحاديه اروپا مطرح خواهد شد.»

در همین زمینه، محسن مخملباف، کارگردان سرشناس ايرانی، از پارلمان اروپا خواسته بود برای به رسميت نشناختن انتخابات رياست جمهوری ايران کشورهای عضو اتحاديه اروپا را تحت فشار قرار دهند.

آقای مخملباف به اعضای کميته روابط خارجی پارلمان اروپا گفته بود: دولت محمود احمدی ‌نژاد به همراه روحانيان تندرو، صلح را در خاورميانه به خطر خواهد انداخت.

اين کارگردان ايرانی که به عنوان سخنگوی طرفداران مير حسين موسوی شناخته شده، همچنين گفته بود: ما از اروپا می خواهيم که مسئله به رسميت شناختن محمود احمدی نژاد را معلق کند.
XS
SM
MD
LG