لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۰

مهمانپرست: امكان مذاكره ميان ايران و آمريكا وجود ندارد


رامین مهمانپرست می‌گوید: «بهبود روابط ايران و آمريكا به شرط تغيير رويكرد آمريكا در سياست خارجى و اقدامات عملى است كه عليه ايران انجام مى‌دهد.»
رامین مهمانپرست می‌گوید: «بهبود روابط ايران و آمريكا به شرط تغيير رويكرد آمريكا در سياست خارجى و اقدامات عملى است كه عليه ايران انجام مى‌دهد.»
رامين مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه جمهورى اسلامى، روز سه‌شنبه هر گونه ملاقات احتمالى بين هيئت‌هاى نمايندگى ايران و آمريكا در حاشيه كنفرانس كابل را رد كرد و گفت كه در حال حاضر امكان مذاكره ميان مقام‌هاى ايران و آمريكا وجود ندارد.

كنفرانس بين‌المللى كابل روز سه شنبه در پايتخت افغانستان آغاز به كار كرد و در آن منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران و هيلارى كلينتون، همتاى آمريكايى‌اش به نمايندگى از دو كشور حضور دارند.

آقاى مهمانپرست در باره ديدار احتمالى متكى و كلينتون در حاشيه اين نشست گفته است: «با توجه به سياست‌هاى خصمانه آمريكا عليه ملت ايران و اقداماتى كه در صدور قطعنامه انجام داده است و رفتار نامناسب نسبت به اتباع ايران فكر نمى كنيم در حال حاضر امكان مذاكره و ملاقات بين مقامات ايران و آمريكا وجود داشته باشد.»

ايران و آمريكا طى سه دهه گذشته روابط خصمانه‌اى با يكديگر داشته‌اند ولى در سال‌هاى اخير موضوع برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى به يكى از تنش‌هاى عمده ميان دو كشور تبديل شده است.

در حالى كه ايران مى‌گويد برنامه اتمی‌اش اهداف صلح آميز دارد، آمريكا همراه با ساير متحدان غربى خود اين برنامه را پوششى براى ساخت سلاح اتمى و بى‌ثباتى امنيت بين‌المللى ارزيابى مى‌كنند.

واشينگتن مى‌گويد كه با استفاده از راهكار دو گانه مذاكره و تحريم به دنبال قانع كردن ايران به دست كشيدن از برنامه غنى‌سازى اورانيوم است. ماه ژوئن گذشته و به دنبال شكست مذاكرات بر سر معامله سوخت اتمى براى رآكتور تحقيقاتى تهران، شوراى امنيت سازمان ملل قطعنامه چهارم تحريمى را عليه تهران به تصويب رساند.

مقام‌هاى جمهورى اسلامى اين اقدام شوراى امنيت را محكوم كرده و اعلام كردند كه برنامه غنى‌سازى اورانيوم ۲۰ درصدى را ادامه مى‌دهند.
همزمان ديدگاه‌هاى دو كشور درباره موضوع شهرام اميرى، «دانشمند هسته‌اى» به تنش‌هاى ميان دو طرف افزوده است.

در حالى كه مقام‌هاى ايران و شهرام اميرى از «ربايش» وى سخن مى‌گويند، واشينگتن گفته است كه وى به خواست خود به آمريكا آمد و به خواست خود نيز بازگشته است.

سخنگوى وزارت امور خارجه ايران روز سه‌شنبه در باره «بهتر شدن روابط ايران و آمريكا پس از بازگشت شهرام اميرى» گفته است: «شهرام اميرى به عنوان يک شهروند ايرانى توسط سرويس‌هاى امنيتى آمريكا ربوده شد و با ارائه اسنادى كه به سفارت سوئيس در تهران تحويل شد و مسائل پيچيده امنيتى او از دست آمريكا رهايى پيدا كرد و به ايران بازگشت.»

آقاى مهمانپرست افزود: «بهبود روابط ايران و آمريكا به شرط تغيير رويكرد آمريكا در سياست خارجى و اقدامات عملى است كه عليه ايران انجام مى دهد.»

وى همچنين در باره كنفرانس افغانستان در كابل گفت كه ايران «پيشنهادهاى جديدى» براى حل مشكلات اين كشور دارد كه توسط وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ارائه مى‌شود.

از زمان حمله آمريكا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ كه به سرنگونى رژيم طالبان در اين كشور منجر شد كنفرانس‌هاى متعددى براى بازسازى و جمع آورى كمک‌هاى بين‌المللى برگزار شده كه جمهورى اسلامى ايران در برخى از آنها شركت كرده است.

تهران سال گذشته حاضر نشد تا هيئتى را به كنفرانس افغانستان در لندن اعزام كند و دليل آن را «افزايش اقدامات نظامى و برخورد دوگانه با جريانات موجود در افغانستان» عنوان كرد.
XS
SM
MD
LG