لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

واکنش رهبران معترضان و مقام های ایران به درگذشت آیت الله منتظری


مراسم تشييع جنازه آيت الله منتظرى روز دوشنبه ساعت ۹ صبح از خانه او در شهر قم آغاز خواهد شد.
مراسم تشييع جنازه آيت الله منتظرى روز دوشنبه ساعت ۹ صبح از خانه او در شهر قم آغاز خواهد شد.
آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، اكبر هاشمى رفسنجانى و میر حسین موسوی درگذشت آيت الله حسينعلى منتظرى را تسليت گفته اند و مهدى كروبى از رهبران معترضان در ايران گفته كه در مراسم خاكسپارى اين مرجع تقليد شركت خواهد كرد.

رهبر جمهورى اسلامى در پيام تسليت خود از آيت الله منتظرى به عنوان «فقيهى متبحر و استادى برجسته» ياد كرده ولى در عين حال گفته است: «در اواخر دوران حيات مبارک امام راحل امتحانى دشوار و خطير، پيش آمد كه از خداوند متعال مى‌خواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خويش بپوشاند و ابتلائات دنيوى را كفاره آن قرار دهد.»

اشاره آيت‌الله خامنه‌اى به بركنارى آيت‌الله حسينعلى منتظرى از سوى رهبر پيشين ايران از قائم مقام رهبرى است كه به دنبال انتقادهاى آقاى منتظرى از اعدام دسته جمعى مخالفان در زندان‌هاى جمهورى اسلامى در تابستان سال ۱۳۶۷ رخ داد.

آيت‌الله منتظرى از سال ۱۳۶۸ به عنوان يكى از منتقدان اصلى رهبران جمهورى اسلامى و بويژه آيت‌الله على خامنه‌اى مطرح بود و به دنبال انتقادهای خود چندين سال را در حصر خانگى به سر برد.

اكبر هاشمى رفسنجانى، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، نيز در پيام خود درگذشت آيت‌الله منتظرى را «ثلمه‌اى براى حوزه‌هاى علميه و جامعه اسلامى» دانست.

همچنین روابط عمومى مجمع تشخيص مصلحت نظام اعلام كرده است كه «نورى شاهرودى و علمى حسينى به نمايندگى از سوى آيت‌الله هاشمى رفسنجانى در مراسم تشييع و تدفين» آيت‌الله منتظرى شركت مى‌‌كنند.

مير حسين موسوى، از رهبر معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى، درگذشت آيت الله منتظرى را «ضايعه اى عظيم» توصيف كرده و گفته است: «وجود كسانى چون آيت ‌الله العظمى منتظرى براى نسل جوان اين كشور مدركى بود كه آنان را به برخوردى عميق ‌تر با نيازهايشان براى بهره ‌مندى از پشتوانه‌هاى روحانيت آگاه متقاعد مى ‌كرد.»

وى افزوده است: «اميدوارم اينك كه او از ميان ما رفته است دانشمندانى ديگر اين ضرورت انكارناپذير را پاسخ بگويند و اجازه ندهند كه وسوسه‌ها و زمزمه‌ها آنان را از تكاليفى كه نسبت به اسلام و نسل‌هاى امروز و فردا دارند منصرف كند.»

محمد خاتمى، رییس جمهور پيشين ايران، نيز آيت‌الله منتظرى را عالم و متفكرى توصيف كرده است كه به گفته وى، «براى خدا و خدمت به بندگان او و دفاع از ميهن و مردم، رنج‌ها، دربه‌درى‌ها و زندان‌ها و شكنجه‌ها را با سينه‌اى گشاده تحمل كرد.»

سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى نيز در پيامى گفته است: «تأسف‌بار است از دست دادن عالمى چون او در زمانه‌اى كه بيش از هر زمان ديگرى به وجودش نيازمند بوديم.»

بسيارى از گروه‌هاى اصلاح‌طلب نيز پيام‌هاى مشابهى در باره درگذشت آيت‌الله منتظرى صادر كرده‌اند.

مراسم بزرگداشت آيت‌الله منتظرى

در همين حال روز يكشنبه اعلام شد كه مهدى كروبى، از رهبران معترض به حكومت ايران، در مراسم تشييع جنازه آيت‌الله حسينعلى منتظرى شركت مى‌كند.

حسين كروبى، فرزند آقاى كروبى، در گفت‌وگو با راديو فردا اين خبر را اعلام كرد.

مراسم تشييع جنازه آيت‌الله منتظرى روز دوشنبه ساعت ۹ صبح از خانه او در شهر قم آغاز خواهد شد. اين مرجع تقليد شيعه شنبه شب در سن ۸۷ سالگى درگذشت.

طبق گزارش پايگاه‌هاى خبرى اصلاح‌طلبان، با اعلام خبر درگذشت آيت الله منتظرى، شمار زيادى از هواداران وى در اطراف منزل او در شهر قم تجمع كرده اند و در شهر نجف آباد، زادگاه آيت الله منتظرى، و برخى از دانشگاه هاى تهران نيز براى وى مراسم بزرگداشت برگزار شده است.

قرار است كه دوشنبه شب مراسمى از سوى خانواده اين مرجع تقليد در مسجد اعظم قم براى آيت الله منتظرى برگزار شود.

در همين حال، پاره اى از پايگاه هاى خبرى از مستقر شدن نيروهاى ضد شورش در برخى از نقاط قم خبر داده اند.
XS
SM
MD
LG