لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

برگزاری مراسم تشییع همسر آیت‌الله منتظری در میان تدابیر شدید امنیتی


نمایی از مراسم تشییع جنازه آیت‌الله منتظری
نمایی از مراسم تشییع جنازه آیت‌الله منتظری
گزارش‌هاى رسيده از قم حاكى است كه مراسم تشييع پيكر همسر آيت‌الله حسينعلى منتظرى در ميان تدابير شديد امنيتى برگزار شد و نيروهاى امنيتى جنازه وى را در صد مترى محل دفن او به خانواده‌اش تحويل دادند.

ماه سلطان ربانى، همسر آيت‌الله منتظرى، روز شنبه، هفتم فروردين ماه، در سن ۸۰ سالگى درگذشت. فوت وى صد روز پس از درگذشت آيت الله منتظرى رخ داد.

در حالی که پیش از این برخی منابع از مخالفت مقام‌های امنیتی با برگزاری تششیع خانم ربانی خبر داده بودند، سايت‌هاى خبرى نزديک به اصلاح‌طلبان از قول فرزندان آيت‌الله منتظرى گزارش داده‌اند كه مأموران امنيتى با حضور گسترده خود در مراسم خانم ربانى اقدام به بازداشت برخى از افراد كرده‌اند.

احمد منتظرى به سايت جنبش راه سبز (جرس) گفته است: «آمبولانس حامل پيكر مرحومه ربانى توسط پنج اسكورت به گلزار شهدا آورده شد و سرانجام با وساطت‌هاى انجام شده، خانواده توانستند در صد مترى گلزار شهدا، جنازه را تحويل بگيرند و مراسم تدفين را برگزار كنند.»

آقاى منتظرى از حضور گسترده لباس‌شخصى‌ها در بين جمعيت خبر داده است كه به گفته وى، با فشار آوردن و شتاب تلاش داشتند تا هر چه زودتر مراسم تدفين به پايان برسد و جمعيت متفرق شود.

بر اساس اين گزارش، «در جريان مراسم خاكسپارى، چند تن از شركت‌كنندگان كه نقش برجسته‌ترى در هدايت و نظم‌دهى جمعيت داشتند، دستگير شدند.»

سعيد منتظرى، ديگر فرزند آیت‌الله منتظری، به سايت جرس گفته است كه نيروهاى امنيتى - انتظامى و لباس‌شخصى‌ها، از ساعات اوليه روز يكشنبه «با ايجاد يک فضاى سنگين و امنيتى، عملاً امكان برگزارى مراسم نماز، تشييع و حتى سوگ» بر پيكر همسر آيت‌الله منتظرى را ندادند.

وى افزوده است: «ده‌ها خودرو نيروهاى دولتى، جنازه را تحت‌الحفظ آورده و خودشان در حرم و بدون دسترسى مردم و حتى خانواده، توقفى كوتاه نموده و سپس فوراً آن را از محل خارج كردند.»

سعيد منتظرى با بيان اينكه «مأموران حكومتى حتى از پيكر يک بانوى هشتاد ساله هراس دارند» افزوده است: «با اين عمل تأسف‌بار ترس خود را به وضوح به نمايش گذاشتند و نشان دادند از يک جنازه و تدفين آن نيز واهمه دارند.»

گزارش‌ها حاكى است كه پيكر همسر آيت‌الله منتظرى «سرانجام در محلى كه حكومت در نظر گرفته بود در گلزار شهدا، قطعه خانواده شهيدان، در كنار كتابخانه به خاك سپرده شد».

سايت جرس در اين زمينه نوشته است: در جريان اين اين مراسم، حاضران با شعارهاى «عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، ملت سبز ايران صاحب عزاست امروز» و نداى «الله اكبر»، به محل دفن رفتند كه چند نفر از آنها از سوى نيروهاى امنيتى بازداشت شدند.

از روزهاى پس از انتخابات رياست جمهورى كه با موج اعتراض‌هاى گسترده به نتيجه آن همراه بوده است مقام‌هاى جمهورى اسلامى نسبت به هر گونه تجمع مخالفان و معترضان به شدت حساسيت نشان داده و در بسيارى موارد اقدام به سركوب آن كرده‌اند.

تشييع جنازه آيت‌الله منتظرى در اواخر آذرماه گذشته نيز با استقبال گسترده معترضان و مخالفان حكومت انجام شد ولى اين مراسم به درگيرى‌هاى پراكنده‌اى ميان لباس‌شخصى‌ها و نيروهاى امنيتى با هواداران اين مرجع تقليد منجر شد.

در سال‌هاى اخير، آيت‌الله منتظرى از منتقدان اصلى نظام جمهورى اسلامى ايران به شمار مى‌رفت و به دلیل حمایت از معترضان به نتيجه انتخابات، از وى به عنوان «مرجع تقليد سبز» نام برده مى‌شد كه اشاره‌اى به جنبش سبز در ايران است.
XS
SM
MD
LG