لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

ابراز تمایل ایران برای انجام دور جدید مذاکره با آمریکا


آقای متکی گفته است که در صورت تقاضای آمریکایی ها با دید مثبت آن را بررسی می کنیم.
آقای متکی گفته است که در صورت تقاضای آمریکایی ها با دید مثبت آن را بررسی می کنیم.


جمهوری اسلامی ايران برای برگزاری دور جديدی از مذاکرات ميان نمايندگان تهران و واشينگتن در خصوص بهبود اوضاع امنيتی عراق ابراز تمايل کرد.


منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی در سفر روز چهارشنبه خود به بغداد در يک کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود گفت: «در صورت آمادگی آمريکايی ها برای دور جديد گفت وگو ها، ما گفته ایم که حاضريم تا با ديد مثبت اين تقاضا را بررسی کنیم.»


به گزارش خبرگزاری رویترز، هنوز مشخص نیست که منظور آقای متکی از مذاکرات در همان سطح سفيران است و یا در سطح کارشناسان کمیته امنیتی تشکیل شده توسط ایران، عراق و آمریکا برای بهبود اوضاع امنیتی عراق. اين کميته در پی دو دور مذاکرات سفيران جمهوری اسلامی ايران و آمريکا در بغداد تشکيل شد.


  • «در صورت آمادگی آمريکايی ها برای دور جديد گفت وگو ها ما گفته ایم که حاضريم تا با ديد مثبت اين تقاضا را بررسی کنیم.»
منوچهر متکی

ژنرال دیوید پتراوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق نيز خواستار ادامه اين مذاکرات شده است.


هدف از برگزاری اين گفت وگوها، يافتن راه حل هايی برای حل مسائل امنيتی و خشونت ها در عراق است و دو طرف موافقت کرده بودند کميته مشترک امنيتی سه جانبه ای با حضور عراق تاسيس کنند.


هنوز مشخص نيست که دستاوردهای اين کميته که فقط یک نشست در ماه اوت داشته، چه بوده است.


گفت و گوهای بيشتر، به دليل افزايش تنش ها در روابط ايران و آمريکا متوقف شده است.


آقای متکی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «در مورد گفت وگو قبلا هم گفتيم ، بايد اين گفت وگو ها جدی و کمک کننده به مردم عراق و ثبات و امنيت در عراق باشد. ما بدنبال گفت وگو فقط برای گفت وگو نيستيم.»


وی اظهار داشت: «ادامه غير قانونی بازداشت مامورين کنسولی ما درعراق توسط نيروهای آمريکايی از جمله اشتباهات استراتژيک آمريکا است.»



هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق نیز در این نشست خبری گفت:«من پاسخ مثبتی از آقای متکی دریافت کردم مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مایل است تا گفت وگو ها را ادامه دهد، چرا که این کانالی بسیار مهم و مثمر ثمر برای کمک به اوضاع امنیتی در عراق است.»



اوايل هفته جاری، محمد جعفری، معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران نیز به خبرگزاری نيمه رسمی فارس گفته بود:«اين احتمال وجود دارد که دور جديد مذاکرات بين نمايندگان آمريکا و ايران درباره بررسی و ارايه پيشنهاد برای حل مشکل عراق انجام شود.»

وی در عين حال افزوده بود:« در حال حاضر شواهد و قرائنی مبنی بر انجام مذاکره مطرح نيست، ولی چنانچه اين مذاکره انجام شود، فقط در راستای حل کشور عراق خواهد بود.»


ارتش آمريکا در عراق می گويد که نيروی قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آشوب ها و ناآرامی های عراق دست دارد و برای شورشيان مواد منفجره پرقدرت و سلاح ارسال می کند و شبه نظاميان شيعه را آموزش نظامی می دهد.


اما ايران اين اتهامات را رد کرده و حضور نيروهای آمريکايی در عراق را باعث ناامنی و بی ثباتی در اين کشور دانسته است.


  • «من پاسخ مثبتی از آقای متکی دریافت کردم مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران مایل است تا گفت وگو ها را ادامه دهد، چرا که این کانالی بسیار مهم و مثمر ثمر برای کمک به اوضاع امنیتی در عراق است.»
هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق

«محدودیت های عراق برای پ کا کا»


منوچهر متکی در جریان این کنفرانس خبری، هدف از سفر خود به عراق را بحث درباره برگزاری نشست استانبول و روابط اقتصادی تهران و بغداد اعلام کرده است.



وزير امور خارجه ايران ابراز اميدواری کرده است که اين نشست به به موضوع امنيت عراق بپردازد.


نشست دو روزه استانبول قرار است از پنج شنبه شب در اين شهر آغاز شود.


در همين حال، هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق نيز گفت که «عراق و ايران هر دو مايلند کنفرانس استانبول به جای مسئله پ کا کا، بر مسئله امنيت عراق تمرکز کند.»


آقای زيباری می گويد که عراق با برپا کردن ايستگاه های بازرسی محدويت هايی را در جابه جايی اعضای حزب کارگران کردستان ترکيه، پ کا کا، و در خطوط تدارکاتی آنها ايجاد کرده است.


وی افزود: «تلاش های زيادی در جريان است تا هشت سرباز ترکيه که به اسارت پ کا کا در آمده اند آزاد شوند.»


موضوع شورشيان کرد وابسته به پ کا کا تنش را در روابط بغداد و آنکارا افزايش داده و دولت ترکيه، عراق را متهم می کند که با «اقدامات تروريستی» اعضای پ کا کا در شمال اين کشور مقابله نمی کند.


آنکارا ده ها هزار سرباز را در شمال عراق و در مرز با کردستان اين کشور مستقر کرده و گفته است که عمليات نظامی خود را برای سرکوب کردها در خاک عراق آغاز خواهد کرد.


آمريکا و عراق با اين عمليات مخالفت کرده اند و آن را عامل بروز بی ثباتی در تنها منطقه آرام عراق می دانند.


XS
SM
MD
LG