لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

ایران برای کمک به ثبات در عراق شرط گذاشت


آقای لاریجانی می گوید که «آمریکا به ایران حمله کند اگر آرزو دارد که اسراییل را فلج شده ببیند.»
آقای لاریجانی می گوید که «آمریکا به ایران حمله کند اگر آرزو دارد که اسراییل را فلج شده ببیند.»

علی لاريجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تاکيد کرده که جمهوری اسلامی آماده است تا به آمریکا برای برقراری ثبات در عراق کمک کند مشروط بر اینکه واشینگتن یک جدول زمانی برای خروج از این کشور اعلام کند.


علی لاریجانی در گفت وگویی با روزنامه بریتانیایی فایننشنال تایمز که روز دوشنبه چاپ رسید، گفت: «اگر آنها (آمریکایی ها) یک جدول زمانی مشخصی برای خروج از عراق داشته باشند، ما به آنها کمک می کنیم تا این مسئله صورت عینی به خود گیرد.»


وی افزود:« شکست های واشینگتن در عراق باید دولت بوش را از اینکه بخواهد دخالت های خارجی بیشتری صورت دهد، بر حذر داشته باشد.»


آقای لاريجانی همچنين درباره آنچه که «مانع تراشی» ایالات متحده در برابر ایران خواند، هشدار داد.


موضوع ثبات در عراق و ناامنی هایی که در این کشور به چشم می خورد، یکی از موارد عمده مورد اختلاف میان تهران و واشینگتن به شمار می رود.


  • «هرگونه حمله توسط آمریکا علیه ایران مانند این است که واشینگتن «دست خود را در لانه زنبور» کرده باشد.»
علی لاریجانی

آمریکا بارها ایران را متهم کرده است که از طریق نیروی قدس برای شورشیان شیعه عراق مواد منفجره قوی و سلاح هایی از جمله موشک زمین به هوا ارسال می کند و این شورشیان را در خاک خود آموزش نظامی می دهد تا علیه نیروهای آمریکایی و عراقی وارد عمل شوند.


ایران این اتهامات را رد کرده و می گوید که دلیل بروز ناامنی در عراق حضور نیروهای خارجی در این کشور است.


به رغم تنش های فزاینده میان دو کشور، سفيران ایران و آمریکا در بغداد تاکنون دو دور مذاکره درباره چگونگی برقراری ثبات در عراق انجام داده اند؛ هرچند این گفت وگوها دستاورد خاصی را به همراه نداشته است.


دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در بخش دیگری از مصاحبه خود اظهار داشت: «هرگونه حمله توسط آمریکا علیه ایران مانند این است که واشینگتن دست خود را در لانه زنبور کرده باشد.»


آقای لاریجانی در ادامه گفت که «آمریکا اگر آرزو دارد که اسراییل را فلج شده ببیند، به ایران حمله کند.»


این مقام ایرانی با اشاره به اینکه «دولت بوش باید هم استراتژی حزب دمکرات و هم دولت بریتانیا درباره عراق را مورد توجه قرار دهد»، خواست دمکرات ها برای ارايه یک جدول زمانی عقب نشینی را «منطقی» دانست.


بریتانیا در تابستان سال جاری نیروهای خود را از شهر بصره بیرون کشید و برنامه ای را نیز برای کاهش پنج هزار و ۵۰۰ نفر از نظاميان خود در عراق نیز اعلام کرده است.


آقای لاریجانی، با اشاره به سیاست بریتانیا در عراق، آنها را از آمریکایی « بسیار باهوش تر» دانست و گفت انگليسی ها « اصلاحات لازم» را در استراتژی خود اعمال می کنند.


وی در گفت و گوی خود با روزنامه فایننشنال تایمز بار دیگر بر آمادگی ایران برای ادامه همکاری با آزانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای خود تاکید کرد.


روز جمعه شش قدرت بزرگ جهان توافق کردند که بحث بر سر تشدید تحریم ها علیه ایران را تا ماه نوامبر به تعویق اندازند و صبر کنند تا گزارش آژانس و نتیجه مذاکرات خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ارائه شود.


کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در چارچوب برنامه هسته ای خود به دنبال تولید سلاح اتمی است، ولی تهران این برنامه را صلح آمیز می داند و می گوید که هدف از ادامه این برنامه، تولید برق است.


XS
SM
MD
LG