لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

ایران خواهان «خروج با برنامه» آمریکا از عراق شد


آقای حسینی می گوید در صورت درخواست عراق، جمهوری اسلامی ایران حاضر تا با آمریکا مذاکره کند.
آقای حسینی می گوید در صورت درخواست عراق، جمهوری اسلامی ایران حاضر تا با آمریکا مذاکره کند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران روز يکشنبه گفت که ايران خواهان خروج تدريجی و برنامه ريزی شده نيروهای آمريکايی از عراق است.


محمد علی حسينی که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می گفت، افزود: خروج يکباره اين نيروها قطعا ناامنی هايی را در پی خواهد داشت، اما در ضرورت خروج آن ها ترديدی نيست.


سخنگوی وزارت خارجه ايران در توضيح مواضع علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت جمهوری اسلامی، اين سخنان را ابراز کرد.



  • خروج يکباره اين نيروها ( آمریکا) قطعا ناامنی هايی را در پی خواهد داشت، اما در ضرورت خروج آن ها ترديدی نيست.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

علی لاريجانی در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی الجزيره برای اولين بار گفته بود که ايران خواهان خروج فوری نيروهای آمريکايی از عراق نيست.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا روز پنج شنبه هفته گذشته در یک نطق تلويزيونی گزارش فرماندهان ارتش آمريکا در عراق را مبنی بر کاهش سطح نيروهای اين کشور تاييد کرد.


ژنرال ديويد پتراوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق، در گزارش خود به کنگره در رابطه با پيشرفت سياسی و امنيتی در اين کشور پيشنهاد کرده بود که تا تابستان سال آينده به ميزان ۳۰ هزار سرباز از نيروهای آمريکايی در عراق کاسته شود.


اما وی و رايان کروکر، سفير آمريکا در بغداد بار ديگر نسبت به مداخله ايران در امور عراق هشدار دادند.


رايان کروکر، در گزارش خود به کنگره گفت: اگر آمريکا عراق را به حال خود رها کند، ايران برنده خواهد شد و بر منابع اين کشور تسلط خواهد يافت.


وی افزود:« بدون شک ايران می تواند برنده اين سناريو باشد. در صورتی که آمريکا، عراق را رها کند ايران بر تمام منابع و احتمالا سرزمين عراق مسلط خواهد شد. رييس جمهوری ايران پيشتر اعلام کرده بود ايران هر گونه خلايی در عراق را پر خواهد کرد. در چنين شرايطی آنچه آمريکا برای مقابله با القاعده و ديگر گروه های افراطی انجام داده، به راحتی بر باد خواهد رفت و آنها می توانند عراق را پناهگاهی امن برای عمليات منطقه ای و بين المللی خود کنند.»


آمريکا بارها ايران را متهم به حمايت از شورشيان در عراق کرده است. اما دولت ايران اين اتهامات را «بی اساس» دانسته و اعلام کرده که هدف اين کشور حمايت از دولت عراق و ايجاد ثبات در اين کشور است.


مذاکرات جديد در صورت درخواست عراق


سفرای ايران و آمريکا در بغداد تاکنون دوبار با يکديگر ديدار و درباره اوضاع امنيتی در عراق و راه های برقراری ثبات در اين کشور مذاکره داشته اند.


سخنگوی وزارت خارجه ايران روز يکشنبه درباره دور جديد اين گفت وگو ها اظهار داشت: در صورت درخواست دولت عراق، جمهوری اسلامی آماده مذاکره است تا بار ديگر با آمريکا درباره عراق مذاکره کند.


وی افزود: به رغم اينکه نسبت به سياست های آمريکا تغييری مشاهده نکرده ايم اما همچنان آمادگی داريم برای کمک به دولت و ملت عراق وارد گفت وگو شويم.


محمد علی حسينی در خصوص برخی اخبار مبنی بر ديدار«حسن روحانی»، مسئول سابق پرونده هسته ای ايران با «خاوير سولانا» در روز ۲۰ سپتامبر، گفت: خبر رسمی در اين خصوص دريافت نکرده ايم.


برخی از خبرگزاری های داخل ايران به نقل از روزنامه عکاظ چاپ عربستان سعودی اعلام کرده اند: حسن روحانی ، مذاکره کننده هسته ای ايران در دولت محمد خاتمی، روز پنج شنبه، ۲۰ سپتامبر( ۲۹ شهريورماه) به بروکسل می رود تا با خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا و نماينده آن اتحاديه در مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی گفت وگو کند.


XS
SM
MD
LG