لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

جرج بوش از طرح خروج محدود آمریکا از عراق، دفاع کرد


در پی اوج گيری انتقادها از طرح خروج محدود نيروهای آمريکايی از عراق، جرج بوش، رييس جمهوری اين کشور در سخنرانی راديويی هفتگی اش، از اين طرح دفاع کرد.
در پی اوج گيری انتقادها از طرح خروج محدود نيروهای آمريکايی از عراق، جرج بوش، رييس جمهوری اين کشور در سخنرانی راديويی هفتگی اش، از اين طرح دفاع کرد.

در پی اوج گيری انتقادها از طرح خروج محدود نيروهای آمريکايی از عراق، جرج بوش، رييس جمهوری اين کشور در سخنرانی راديويی هفتگی اش، از اين طرح دفاع کرد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای بوش در اين سخنرانی به نظرات ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده نيروهای آمريکايی در عراق و رايان کراکر، سفير اين کشور در بغداد اشاره کرد و از قول آنها گفت که نيروهای آمريکايی، کماکان با «چالش های بسيار دشواری» برای بازگرداندن ثبات به عراق رو به رو هستند.


وی با اشاره به افزايش نيروهای آمريکايی در ماه ژانويه گفت: «آنها (پترائوس و کراکر) گفتند که نيروهای ما (آمريکا)، ابتکار عمل را از دست دشمنان خارج کرده اند و وضعيت امنيتی بهبود يافته است و اين افزايش نيروها، مفيد است.»


رييس جمهوری آمريکا افزود که در نتيجه اين «بهبود شرايط»، پنج هزار و ۷۰۰ نيروی آمريکايی تا زمان آغاز سال نوی مسيحی (سه ماه و نيم ديگر) به آمريکا باز می گردند و تا ميانه سال ۲۰۰۸ ميلادی، تعداد نيروهای رزمنده اين کشور، از ۲۰ تيپ نظامی به ۱۵ تيپ کاهش خواهد يافت.


بر اساس اين طرح، تا ميانه سال ۲۰۰۸ ميلادی، ۲۱ هزار و ۵۰۰ نيروی نظامی آمريکايی بايد از عراق خارج شوند.


  • «عراق آزاد، بدل شدن به پناهگاهی امن برای القاعده را رد خواهد کرد. عراق آزاد، جاه طلبی های ويرانگر ايران را نيز تلافی خواهد کرد و به عنوان يک شريک در نبرد عليه تروريسم مشارکت خواهد کرد.»
جرج بوش

آقای بوش که برای بازگرداندن نيروهای بيشتری به آمريکا، از سوی منتقدانش به ويژه سياستمداران برجسته حزب دموکرات اين کشور تحت فشار است، افزود: «با رسيدن به موفقيت های بيشتر، تعداد بيشتری از نيروها می توانند به خانه بازگردند.»


مخالفان آقای بوش که عمدتا خواهان خروج سريعتر نيروهای آمريکايی از عراق هستند، می گويند که «استراتژی جنگی» جرج بوش در عراق به شکست انجاميده است و توسعه سياسی و امنيتی مورد نظر آمريکا در کشور عراق ديده نمی شود.


سناتور جک ريد از حزب دموکرات که نخستين واکنش رسمی اين حزب مخالف اعلام کرد، گفت که برنامه رييس جمهوری آمريکا از نظر حزب او «غيرقابل قبول» است.


سناتور جک ريد افزود: «رييس جمهوری بار ديگر از ارائه طرحی برای پايان موفقيت آميز جنگ يا ارائه منطق قانع کننده ای برای ادامه جنگ بازمانده است.»


او گفت: «ارتش ما قادر به شکست دادن هر دشمنی درميدان جنگ است. همانگونه که ژنرال پترائوس رسما اعلام کرده است، مشکلات بنيادين عراق نظامی نيستند، بلکه سياسی هستند. تنها راه برای برقراری صلح نهايی در عراق برای رهبران اين کشور، مذاکره برای يافتن راه حلی درازمدت برای اختلافات شان است.»


اما رييس جمهوری آمريکا در پاسخ به اين انتقادها بار ديگر به خطر سازمان القاعده اشاره کرد و گفت: «اگر ما از عراق بيرون می کشيديم، تندروها در آنجا جسورتر می شدند و القاعده در آنجا نيروهای تازه ای را جذب و پايگاه های جديدی پيدا می کرد.»


وی با تکرار بخشی از سخنرانی قبلی خود در تلويزيون، گفت: «بر خلاف اين وضعيت، عراق آزاد، بدل شدن به پناهگاهی امن برای القاعده را رد خواهد کرد. عراق آزاد، جاه طلبی های ويرانگر ايران را نيز تلافی خواهد کرد و به عنوان يک شريک در نبرد عليه تروريسم مشارکت حضور خواهد داشت.»


XS
SM
MD
LG