لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

بودجه ۴۶۰ میلیارد دلاری پنتاگون تصویب شد


بودجه پنتاگون با تغییرات اندک به تصویب مجلس نمایندگان رسید.
بودجه پنتاگون با تغییرات اندک به تصویب مجلس نمایندگان رسید.

مجلس نمایندگان آمریکا، اواخر روز شنبه، بودجه ۴۶۰ میلیارد دلاری پنتاگون را با اکثریت قاطع آراء به تصویب رساند که به گفته کارشناسان، بودجه نظامی آمریکا حتی در دوران جنگ سرد به این اندازه نبوده است.


مجلس نمایندگان با ۳۹۵ رای موافق در مقابل ۱۳ رای مخالف این بودجه را تصویب کرد. این در حالی است که ایجاد تغییرات اندک در درخواست کاخ سفید برای تصویب این بودجه با واکنش دفتر ریاست جمهوری آمریکا روبرو شده و از نمایندگان حزب دمکرات که اکثریت مجلس را در دست دارند برای کاهش در بودجه درخواستی جرج بوش انتقاد شده است.


به گفته کاخ سفید، مجلس نمایندگان ۳.۵ میلیارد دلار از بودجه درخواستی جرج بوش را به هزینه های داخلی آمریکا اختصاص دادند.

به گفته کاخ سفید، مجلس نمایندگان ۳.۵ میلیارد دلار از بودجه درخواستی جرج بوش را به هزینه های داخلی آمریکا اختصاص دادند.


بودجه تصویب شده در روز یکشنبه شامل بودجه نظامی سال ۲۰۰۸ درخواستی دولت آمریکا برای جنگ در عراق و افغانستان نمی شود.


نمایندگان حزب دمکرات می گویند که تصمیم گیری درباره هزینه نیروهای نظامی ایالات متحده در عراق و افغانستان قرار است در ماه سپتامبر صورت گیرد.


پنتاگون یک بودجه اضافی دیگر برای ساختن پایگاه های جدید و بستن برخی از پایگاه های قدیمی دریافت خواهد کرد. رقم این بودجه از سوی منابع کنگره آمریکا اعلام نشده است.


این گزارش حاکیست که نمایندگان دمکرات با اکثر درخواست های نظامی جرج بوش از جمله ساختن جنگنده های اف ۲۲ موافقت کردند. بودجه ۸.۵ میلیارد دلاری مربوط به طرح دفاع ضد موشکی که از سوی نمایندگان کنگره تصویب شده است گرچه یک میلیارد دلار بیش از بودجه فعلی است ولی چهار درصد کمتر از درخواست جرج بوش است.


۳.۷ میلیارد دلار از بودجه پنتاگون نیز به ساخت پنج کشتی اختصاص یافته است. این در حالی است که مجلس نمایندگان بودجه ۴۶۸ میلیون دلاری دولت آمریکا را برای ساخت هلیکوپتر مسلح شناسایی رد کرده است. یک فروند از این هلیکوپتر اخیرا در مرحله آزمایشی سقوط کرده بود.



مجلس نمایندگان آمریکا موافقت کرد که دولت این کشور بتواند بدون داشتن مجوز دادگاه، مکالمات تلفنی و «ای میل» های افراد مظنون به فعالیت های تروریستی را کنترل کند.

به گزارش آسوشیتدپرس بودجه نظامی آمریکا حتی در سال های جنگ سرد به این اندازه بالا نبوده است.


کنترل مکالمات مظنونین


در همین حال و در ساعات پایانی روز شنبه، مجلس نمایندگان آمریکا موافقت کرد که دولت این کشور بتواند بدون داشتن مجوز دادگاه، مکالمات تلفنی و «ای میل» های افراد مظنون به فعالیت های تروریستی را کنترل کند.


مجلس نمایندگان این لایحه را یک روز پس از تصویب آن در سنای آمریکا و با ۲۲۷ رای موافق در مقابل ۱۸۳ رای مخالف به تصویب رساند.
.
آقای بوش از مجلس نمایندگان خواسته بود تا بدون تلف کردن وقت این لایحه را تصویب کند. وی افزود که حفاظت از مردم آمریکا وظیفه اصلی ما است.


این لایحه به مدت شش ماه به دولت آمریکا این اختیار را می دهد تا بدون داشتن مجوز از دادگاه، مکالمات و ای میل های افراد مظنون به تروریست را کنترل کند.


تونی فراتو، سخنگوی کاخ سفید گفت که تصویب این قانون موجب می شود که نیروهای امنیتی این کشور بتوانند «به طریق موثرتری از ملت آمریکا دفاع کنند.»


این لایحه قدرت دولت بوش را برای مدت شش ماه افزایش می دهد و در این مدت کنگره آمریکا فرصت دارد تا طرح جدیدی را آماده کند.


برخی از سازمان های فعال درباره آزادی های مدنی با انتقاد از تصویب این لایحه، از اینکه دموکرات های سنای آمریکا در کنار کاخ سفید قرار گرفته اند، اظهار تاسف کردند.


XS
SM
MD
LG