لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۰

دفاع وزارت امور خارجه آمريکا از بازداشت ايرانی ها


تام کیسی قائم مقام سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، از بازداشت ایرانی ها در بغداد دفاع کرد
تام کیسی قائم مقام سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، از بازداشت ایرانی ها در بغداد دفاع کرد

تام کيسی، قائم مقام سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه ۲۹ ماه اوت، گفت که بازداشت مقام های ايرانی توسط سربازان آمريکايی، به اين علت صورت گرفته که محافظان آنها، اجازه حمل سلاح نداشته اند.


آقای کيسی افزود، بازداشت اين افراد، در راستای عمليات نظامی در بغداد، کاملا معمول بوده و در همخوانی با اقدام های امنيتی صورت گرفته است.


به گفته او، بازداشت اين افراد و سپس آزادی آنها به طور دقيق بررسی و بدين ترتيب، پرونده بسته شده است.


اعتراض جمهوری اسلامی به بازداشت ها


ساعتی پس از آنکه هشت ايرانی بازداشت شده در روز سه شنبه در بغداد، آزاد شدند، جمهوری اسلامی شديدا به اين اقدام ارتش آمريکا اعتراض کرد.


آقای کيسی افزود، بازداشت اين افراد، در راستای عمليات نظامی در بغداد، کاملا معمول بوده و در همخوانی با اقدام های امنيتی صورت گرفته است

در تهران، وزارت امور خارجه، با احضار ديپلمات های سفارت سوئيس، به عنوان کشور حافظ منافع آمريکا در ايران، به اقدام ارتش آمريکا در بغداد اعتراض کرد.


همچنين محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نيز اين اقدام را دخالت در امور داخلی عراق توصيف کرد و آن را «در تناقض» با مسئوليت نيروهای ائتلاف در عراق خواند.


آقای حسينی گفت: «چنين اقداماتی مغاير با مسئوليت نيروهای خارجی در عراق است و يکی ديگر از اشتباهات آمريکايی ها در رفتارهای نادرست آنها است.»


چگونگی بازداشت ايرانی ها


ابتدا يکی از محافظان اين هشت تن، در يک ايست بازرسی آمريکايی مورد پرسش قرار گرفت و سپس پليس با مراجعه به هتل شرايتون بغداد، محل اقامت اين افراد، آنها را بازداشت کرد.


اين هشت تن، صبح روز چهارشنبه به دفتر نخست وزيری عراق تحويل داده شدند.


در تصاويری که برخی از شبکه های تلويزيونی از لحظه خروج اين افراد به همراه سربازان آمريکايی پخش کرده اند، آنها با چشمان بسته و دستبند ديده می شوند.


یاسين مجيد، مشاور مطبوعاتی نوری المالکی، نخست وزير عراق به اين خبرگزاری گفت که بازداشت شدگان، هياتی رسمی از سوی دولت ايران بوده اند که به دعوت وزرات برق عراق برای مذاکره درباره قرارداد ساخت يک ايستگاه برق به بغداد رفته اند.


سعدی عثمان، يکی از مشاوران ژنرال ديويد پتريوس، فرمانده ارتش آمريکا در عراق، در مصاحبه ای با شبکه تلويزيونی بی بی سی، از اين اقدام آمريکا در بازداشت هيات ايرانی، ابراز تاسف کرد.


او تاکيد کرد که اين حادثه، به سخنرانی اخير جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا درباره ايران هيچ ارتباطی ندارد. جرج بوش روز سه شنبه ۲۸ اوت، بار ديگر در اظهاراتی تند، از آنچه که نقش مخرب ايران در عراق خواند، انتقاد کرد.


XS
SM
MD
LG