لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

نگاه تازه؛ «حبس زدايی» در جمهوری اسلامی


«حبس زدايی» واژه ای است که اين روزها در بين مقام های قضايی جمهوری اسلامی ايران طرفداران بسياری پيدا کرده است؛ آن هم در شرايطی که زندان های ايران به گفته علی اکبر يساقی، رييس سازمان زندان های ايران «سه برابر ظرفيت استاندارد» خود، پذيرای زندانيانی با جرايم گوناگون هستند.


در ميان اين زندانيان جوانانی هم حضور دارند که از سر حادثه از دنيای انسانهای آزاد به جمع چارديواری نشينان زندان پيوسته اند.


در برنامه نگاه تازه با يکی از کسانی همسفر شده ايم که اين چار ديواری را تجربه کرده اند.


بنا به گزارش وب سايت رسمی سازمان زندان های جمهوری اسلامی، «زندان و حبس شرعی، زندانی کردن فرد در مکانی تنگ و محدود نيست بلکه تنها محدود کردن او و جلوگيری از تصرفات او آن گونه که خودش می خواهد است.»


با اين حال مژگان که به اتهام قتل همسرش از ۱۸ سالگی مدت شش سال را در دو زندان رجايی شهر و اوين سپری کرده است تصاوير متفاوتی از اين دو زندان به دست می دهد .


مژگان که می گويد در مدت زندان مورد شکنجه قرار گرفته است با اشاره به نوع برخورد مسئولان زندان با متهمان، زندان را مجازات «بازدارنده ای» نمی داند. او معتقد است که اين زندان ها نه تنها آدم را متنبه نمی کند بلکه از آدم موجودی عقده ای می سازد.


مژگان در اين برنامه جزيياتی شنيدنی از زندان های ايران بازگو می کند.


ميهمان ديگر برنامه، حسن رضايی، حقوقدان در موسسه ماکس پلانک آلمان است که تحقيقاتی را روی زندان های جمهوری اسلامی و جمهوری فدرال آلمان انجام داده است.


وی با مقايسه ای تطبيقی می گويد: «در ايران به دليل سوء استفاده از زندان به اين معنا که زندان را برای افرادی به کار برده اند که در وجدان عمومی جامعه نه تنها لايق زندان نيستند؛ بلکه لايق مجازات هم نيستند؛ مثل روزنامه نگاران، فعالان زنان، کارگران.»


به اعتقاد آقای رضايی، در چنين شرايطی حربه زندان در ايران ناکارآمد شده است. او در اين برنامه به چگونگی اجرای مکانيسم های حبس زدايی می پردازد.


ديگر ميهمان برنامه نگاه تازه، محمد علی شيرازی، سراينده کلام ترانه «زندانی» است که داريوش آن را با آهنگی از انوشيروان روحانی در فيلم «گذر اکبر» ساخته محمد علی زرندی اجرا کرده است.


آقای شيرازی در ادامه برنامه از دلايل سرودن اين ترانه و خاطراتش در اين باره می گويد.


او در پاسخ به اين پرسش راديو فردا که آيا راه حل جايگزينی برای مجازات زندان سراغ دارد، می گويد: «من در پايان ترانه ام گفته ام هوای قفس کشنده/ بيرون پر از درنده/ کجا بره پرنده؟»


برای شنيدن برنامه نگاه تازه، در بالای همين صفحه، در سمت چپ فايل برنامه را باز کنيد.


ايميل ما: javanan@radiofarda.com


و شماره پيامگير برنامه «نگاه تازه»: ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۴


برنامه نگاه تازه را می توانيد شنبه ها ساعت نه شب به وقت ايران و دوشنبه ها ساعت ۷ بعد از ظهر به وقت ايران بشنويد.

XS
SM
MD
LG