لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

نشست اضطراری دولت ترکیه برای مقابله با پ ک ک


ارتش ترکيه اعلام کرد که در جريان درگيری با شورشيان ۲۳ نفر از آنها را کشته است.
ارتش ترکيه اعلام کرد که در جريان درگيری با شورشيان ۲۳ نفر از آنها را کشته است.

بدنبال کشته شدن شماری از سربازان ترکيه در حملات کردهای جدايی طلب پ ک ک، شورای مبارزه با ترور اين کشور درباره مقابله با شورشيان تصميم گيری می کند.


در درگيری های تازه ميان شورشيان کرد و ارتش ترکيه، کردهای جدايی طلب روز يکشنبه، ۲۱ اکتبر، ۱۵ سرباز ترک را در جنوب غربی استان هکاری، در مرز ايران و عراق به قتل رساندند.


اين نبرد زمانی آعاز شد که جدايی طلبان کرد که اغلب آنها از اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) هستند، يک پل را در مسير حرکت کاروانی از نظاميان ترکيه که ۱۲ نفر در آن بودند منفجر کردند. اما شورشيان گفته اند که در جريان اين عمليات ۱۶ نفر از سربازان را کشته اند.


ارتش ترکيه اعلام کرده است که در جريان درگيری با شورشيان ۲۳ نفر از آنها را کشته است.

يکی خبرگزاری وابسته به پ ک ک نيز ادعا کرده که شماری از نيروهای نظامی ترکيه را به اسارت گرفته است ولی هنوز هيچ منبع مستقلی اين خبر را تاييد نکرده است.


ارتش ترکيه اعلام کرد که در جريان درگيری با شورشيان ۲۳ نفر از آنها را کشته است.


شبکه تلويزيونی سی ان ان ترک در خبری ديگر اعلام کرد که در حادثه ای جداگانه انفجار بمبی در مسير عبور يک مينی بوس در منطقه مورد درگيری ۱۴ زخمی برجای گذاشت.


همزمان عراق اعلام کرد که ارتش ترکيه روستاهای کردنشين در مناطق همجوار با اين کشور را گلوله باران کرده است.


رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه پس از اين رخداد اعلام کرد که « خشم و ناراحتی ما حدی ندارد.»


وی افزود: شورای عالی مبارزه با ترور يکشنبه شب ساعت هشت تشکيل جلسه می دهد و تصميمات لازم را در اين زمينه اتخاذ خواهد کرد.


احتمال حمله قريب الوقوع ترکیه

اين حملات چهار روز پس از آن صورت می گيرد که پارلمان ترکيه به دولت اين کشور اجازه حمله احتمالی به مناطق کردنشين را صادر کرد.


اگرچه نخست وزير ترکيه گفته است که مصوبه پارلمان به معنای هجوم قريب الوقوع به مناطق کردنشين شمال عراق نيست، اما حملات صبح روز يکشنبه نگرانی ها برای حمله احتمالی به مناطق کردنشين را افزايش می دهد.


انتظار می رود که پس از تلفات سنگين ارتش ترکيه در روز يکشنبه ارتش اين کشور عملياتی را در شمال عراق برای تعقيب شورشيان کرد آغاز کند.


نخست وزير ترکيه روز يکشنبه در تلويزيون ملی اين کشور گفت: «همه اقدامات در چارچوب قانونی و بر اساس مصوبه مجلس انجام خواهد شد و ما هيچ توجهی نخواهيم کرد که ديگران در اين زمينه چه می گویند.»


اشاره آقای اردوغان به مخالفت های واشينگتن و بغداد با عمليات نظامی ترکيه در شمال عراق است که معتقدند حملات آنکارا سبب بی ثباتی در اين منطقه آرام عراق خواهد شد.


ايالات متحده آمريکا با معرفی حزب کارگران کردستان ترکيه به عنوان سازمانی تروريستی حملات اخير آنها عليه ارتش ترکيه را محکوم کرده است ولی از آنکار خواسته است برای حل مشکل شورشيان کرد با دولت عراق همکاری کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران نيز روز يکشنبه خواستار حل ديپلماتيک مسئله از طريق مذاکره ميات ترکيه و عراق شد.


انتظار می رود که پس از تلفات سنگين ارتش ترکيه در روز يکشنبه ارتش اين کشور عملياتی را در شمال عراق برای تعقيب شورشيان کرد آغاز کند.

اين در حالی است جلال طالبانی، رييس جمهوری کرد عراق روز يکشنبه در يک کنفرانس خبری مشترک با مسعود بارزانی، رييس منطقه اقليم کردستان عراق تحويل رهبران کرد پ ک ک را مردود دانست.


مسعود بارزانی نيز در سخنانی گفت که منطقه خودمختار کردستان عراق با اقدامات احتمالی نظامی ترکيه در شمال عراق مقابله خواهد کرد.


در دو هفته گذشته شمار سربازان ترک که در درگيری با شورشيان کرد کشته شدند به ۳۰ نفر رسيده است.


آنکارا می گويد که حدود سه هزار و پانصد نفر از نيروهای جدايی طلب (پ ک ک) که در عراق دارای خود مختاری هستند، مکان مناسبی برای حمله به خاک ترکيه يافته اند.


ترکيه از رهبران کردستان عراق نيز انتقاد کرده و آنها را متهم نموده است که تاکنون واکنشی در قبال تحرکات شورشيان کرد نشان نداده اند و اين گروه به راحتی اسلحه و مواد منفجره بدست آورده و در حملات خود در مرز ترکيه مورد استفاده قرار می دهد.


XS
SM
MD
LG