لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

ژنرال پترائوس فرمانده نيروهای آمريکا در خاورمیانه شد


ژنرال پترائوس، ۵۵ ساله، که در حال حاضر فرماندهی نيروهای آمريکايی مستقر در عراق را بر عهده دارد.(عکس: AFP)
ژنرال پترائوس، ۵۵ ساله، که در حال حاضر فرماندهی نيروهای آمريکايی مستقر در عراق را بر عهده دارد.(عکس: AFP)

مجلس سنا، روز پنجشنبه دهم ژوييه، مسئوليت فرماندهی نيروهای مرکزی آمريکا در خاورمیانه را به ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده ارشد نيروهای این کشور در عراق، واگذار کرد.


ستاد فرماندهی نيروهای مرکزی آمريکا، مسئوليت واحدهای نظامی اين کشور در خاورميانه و آسيای مرکزی را بر عهده دارد.


ژنرال پترائوس، ۵۵ ساله، که در حال حاضر فرماندهی نيروهای آمريکايی مستقر در عراق را بر عهده دارد، پس از دريافت حکم تازه که اواسط ماه سپتامبر، اواخر شهريور ماه سال جاری، ابلاغ خواهد شد، فرمانده ارشد ستاد مشترک نيروهای آمريکايی مستقر در خاورميانه و آسيای مرکزی، از جمله نظاميان آمريکايی مستقر در عراق و افغانستان خواهد شد.


به جز مسئوليت برقراری امنيت و آرامش درعراق، ژنرال پترائوس بايد ثبات را نیز در افغانستان برقرار کند. علاوه بر اين، مقابله با فعاليت های القاعده در پاکستان و چالش ايران در خاورمیانه را نیز باید بر مسئولیت های این ژنرال آمریکایی افزود.


فرمانده پيشين نيروهای مرکزی آمريکا، درياسالار ويليام فالون بود که گفته می شود از مخالفان سياست های نظامی آمريکا در مورد حمله نظامی به ايران بوده است. وی پنج ماه پيش بازنشسته شد.


پس از بازنشستگی وی، رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، ژنرال ديويد پترائوس را که گفته می شود کارنامه موفقی در اداره نيروهای آمريکايی در عراق دارد، برای اين سمت پيشنهاد کرد.


اين انتصاب به موافقت مجلس سنای آمريکا نياز داشت که نمايندگان اين مجلس با اکثريت قريب به اتفاق، با واگذاری اين مسئوليت به ژنرال ديويد پترائوس موافق کردند.


سناتور جان وانر، رييس سابق کميته نيروهای مسلح سنای آمريکا، در اين زمينه گفت:«از اينکه ژنرال پترائوس آماده پذيرش اين سمت است، خوشحاليم. تحصيلات او مورد فرهنگ اين منطقه، به درک شرايط پيچيده سياسی جغرافيايی حوزه فرماندهی او با در نظر گرفتن شرايط پاکستان و ايران، کمک خواهد کرد.»


گزارش ها حاکی از آن است که ژنرال ديويد پترائوس در مدت يک سال فرماندهی خود در عراق مديريت قابل قبولی از خود نشان داده است. او پيش از اين، در مصاحبه های مختلفی اعلام کرده بود که موفقيت ارتش آمريکا بدون پشتيبانی مردم عراق برای برقراری صلح در اين کشور ممکن نخواهد بود.


با انتقال ژنرال پترائوس به ستاد فرماندهی نيروهای مرکزی آمريکا، مجلس سنا در مورد جانشين پيشنهاد شده برای اين پست، تصميم گيری و ژنرال ريموند اوديرنو را به جانشينی ژنرال پترائوس به عنوان فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق انتخاب کرد.


XS
SM
MD
LG